Fel proportioner i Mapsource 6.14.1

avslutad210712

Gäst
Är det bara jag som har problem med att kartorna ser helt galna ut i Mapsource 6.14.1?

Problemet är att kartorna blir hoptryckta på höjden på ungefär samma sätt som när man ser en 4:3-film på en 16:9 tv. I Mapsource 6.13.7 ser kartorna ut på samma sätt som de ser ut på papper. Funderade ett tag på om det beror på grafikkort eller liknande men en installation på en annan dator ger samma problem.
 
Du fick mig så nyfiken så jag installerade 6.14.1, tyvärr. Inte nog med att kartorna ser ut som du beskriver, det är trögt som attan också :(
 
Nya Muppsås blir nog bra vad det lider. Just nu så är det supertungt och felaktig skalning men det kan man inte dra några slutsater av.

Värre är att man fortfarande vägrar visa detaljerade kartor vid utzomning. Svårt att förstå varför. Kanske är det någon slags rädsla för kopiering av kartorna?

Dvs summa summarium så är nya Muppsås inte ett jota bättre än gamla. Smooth grafik tillför ingen verklig information. Bara ett trix för att göra de lågbegåvade lyckliga. Spel för gallerierna brukar man kalla sådant.
 

avslutad210712

Gäst
Funderar på om Garmins utvecklare inte ens kollat på sin egen produkt innan de släppte den. Förhoppningsvis blir den bättre med tiden för sämre kan den väl inte bli......
 
Så här blir det om man uppgraderar till 6.14.1
Med verktyget "avstånd/bäring" placerad längs linjalen syns felet. I zoomläge 1,5 km är avståndet bara 900 meter. Vi får hoppas att muppsåsen får en buggfix snart. Hur gör man annars om man vill backa version???
 

Bilagor

  • Mapsource_6_14_1.jpg
    Mapsource_6_14_1.jpg
    42.7 KB · Visningar: 2,596
Så här blir det om man uppgraderar till 6.14.1....... Hur gör man annars om man vill backa version???
En viktig fråga minst sagt. Och svaret är enkelt:

Kör ALDRIG automatisk uppgradering utan tanka alltid hem Muppsås till din egen disk innan du uppgraderar. Behåll installationsfilen. Då kan du alltid installera en äldre version vid behov.

Detta är ännu viktigare för firmware till GPS:en. Rätt vad det är kan Garmin göra din GPS obrukbar eller i alla fall sämre. Och då är det nödvändigt att ha en gammal version av firmware sparad på disken.

Antag t ex att Garmin får några stämningar på halsen av folk som krockat när dom fingrat på bil-gpsen. Plötsligt så har Garmin fixat så att man inte kan manövrera GPS:en när bilen är i rörelse.

F n kan man göra kartorna dramatiskt mycket mer läsbara i vissa GPS:er genom "omtypning". Plötsligt har Garmin fixat så att det inte längre går. Etc, etc.

Du kan tanka hem 6.13.7 från http://resmark.se/temp/MapSource_6137.zip och installera den så är du tillbaka.
 
Du kan tanka hem 6.13.7 från http://resmark.se/temp/MapSource_6137.zip och installera den så är du tillbaka.

Tack för länken, hoppas 6.13.7 funkar bättre än den 13.4 jag hade på hårddisken... ska försöka när jag får tillbaka tålamodet.

Tyvärr inte förvånad, varnade för 6.14.1 i en annan tråd men kanske inte tillräckligt högt.. Efter installation försvann alla ortnamnen mm och därefter var allting System Meltdown... Det gick att avinstallera och installera äldre version, men hade fortfarande problem (som jag forftarande inte vet vad de beror på). Gjorde Systemåterställning och nu kan jag inte starta Mapsource alls. Så nu är jag i valet och kvalet att rota i registret några timmar eller helt sonika fimpa hårddisken och installera om hela Windows...

Med andra ord till alla er andra som går i tankarna: installera INTE det senaste kartskitprogrammet (jag var tyvärr tvungen att pröva för saker ballade ur med gps:en).
 
Senast ändrad:
...// Hur gör man annars om man vill backa version???

* Kontrollpanelen
* Lägg till eller ta bort program
* Leta upp Mapsource (ibland står det Garmin framför)
* Klicka på själva namnet så syns en knapp som heter Ta bort. Tryck på den och följ anvisningarna.
* Installera om den gamla versionen.

Systemåterställning var ingen höjdare...
Så gör backup på alla viktiga filer först oavsett!
 
Senast ändrad:
Det lönar sig att söka på Utsidan! Jag fick min Legend igår och reagerade direkt på förvrängade proportioner.

En säkerhetsfråga bara:

Efter att av avinstallerat och installerat på nytt, hur går det med upplåsningarna av Fri Pro? Det är väl (borde väl...) bara vara att hämta sina koder från www.garmin.se/friluftskartanpro och knappa in dem på nytt?

Per
 
Detta är ännu viktigare för firmware till GPS:en. Rätt vad det är kan Garmin göra din GPS obrukbar eller i alla fall sämre. Och då är det nödvändigt att ha en gammal version av firmware sparad på disken.

Precis min inställning, och vad hittar Garmin på då? Jo webupdate.
Skulle registrera min nya Oregon hos Garmin och var då tvungen att installera webupdate och koppla in gps'en så att Garmin kunde snoka på min gps, för att kunna registrera klart var jag tvungen att acceptera att dom tankade på en ny firmware. Vad den nya firmwaren innehöll fick jag inte veta. Hur jag skulle få tillbaka den gamla (om jag ville det) framgick inte.

Vill man manuellt ladda ner firmware till Oregon så finns det inga versioner alls, varken gamla eller nya. Men via Webupdate tvingades jag på en ny. Detta gillar jag inte!
 
---

En säkerhetsfråga bara:

Efter att av avinstallerat och installerat på nytt, hur går det med upplåsningarna av Fri Pro? Det är väl (borde väl...) bara vara att hämta sina koder från www.garmin.se/friluftskartanpro och knappa in dem på nytt?

Per

Jag har avinstallerat Mapsource 6.14.1 och fick återinstallera Fri Pro-kartorna efter installation av 6.13.7. Det var inga problem att hämta och använda de gamla upplåsningskoderna.

Enda problemet var Götalands-kartan som har en bugg i installationsprogrammet (i alla fall på min installations-CD. Man får rätta till sökvägen själv i registret så att MapSource hittar kartan).

Tidigare schyssta version av MapSource kan hämtas från Garmin
http://www8.garmin.com/software/MapSource_6137.exe

MapSource 6.14.1 är en ren katastrof - framförallt för Friluftskartorna tycker i alla fall jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
anteboy65 Oregon visar kartbilden med fel färger Navigering 6
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
barfotinna fel... Navigering 5
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
sejohas Garmin 276C visar fel tid Navigering 11
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
kanotisten Än en gång blir det så fel Navigering 5
Dalmasen Fel vägmarkering Navigering 2
freuds Trackmaker fel? Navigering 1
Brune Fel i båtsportkort Ostkusten 2007 Navigering 0
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Store Fel i Tomtom kartor v6.7 runt Arlanda? Navigering 11
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
chuck Fel på spår i garmin 60csx? Navigering 4
magnuss Fel Datum i Garmin 12 Navigering 4
DanielS POI pekar fel, varför då? Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
wadde Route fel.... Navigering 4
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
Konstiga fel på Garmin 60 CS Navigering 14
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
henkywallmark Fel på mig eller GPS:en ??????? Navigering 10
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
halleus Spår i Oziexplorer - fel Navigering 3
Sputink lite fel navigerat.. Navigering 2
jerer Fel positionsangivning?? Navigering 2
Track-fel Navigering 4
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.