prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4

Har mapsource 6.15.4 och prime installerat, kan man få fri pro familj 796 att fungera då ?
796 ligger under c://garmin, kör win xp pro
 
Om kartorna "finns" i den gamla Mapsource (6.13.7 är den sista av den gamla generationen) så kommer de också att synas i den nya Mapsource. Det omvända gäller dock icke i alla fall.
Rekommenderar att uppgradera till 6.16.3 dock, finns ingen anledning att hänga kvar vid 6.15.4
Mapsource kan ju hämtas från Garmins hemsida.
Garmin skall sluta med utvecklingen av Mapsource så 6.16.3 är sannolikt den sista versionen, man vill att vi i framtiden skall använda Basecamp. Basecamp finns också att hämta från Garmin, ett gigantiskt program som man nog kan vänja sig vid så småningom, det kan göra det mesta som Mapsource kan göra. Det går bra att ha båda installerade och kartor som syns i Mapsource syns också i Basecamp, en finess med Basecamp är att man kan titta på en karta som finns i en ansluten gps men som inte är installerad i datorn. Kan vara bra om man tvingats köpa karta på minneskort och inte vill ägna sig åt diverse hack för att överföra den till datorn.
 
Det går bra att ha båda installerade och kartor som syns i Mapsource syns också i Basecamp, en finess med Basecamp är att man kan titta på en karta som finns i en ansluten gps men som inte är installerad i datorn. Kan vara bra om man tvingats köpa karta på minneskort och inte vill ägna sig åt diverse hack för att överföra den till datorn.

Det går också att sätta minneskortet från GPS'n i kortläsaren i datorn och se kartan i datorn. Det går t.o.m. att kopiera minneskortet till ett annat minneskort och använda det i datorn.
Dock går det inte att kopiera minneskortet till hårddisken och titta på det därifrån.

Bertil
 
karta på kort, hur får man fram den i basemap

Det går också att sätta minneskortet från GPS'n i kortläsaren i datorn och se kartan i datorn. Det går t.o.m. att kopiera minneskortet till ett annat minneskort och använda det i datorn.
Dock går det inte att kopiera minneskortet till hårddisken och titta på det därifrån.

Bertil

hur gör jag för att se en karta på ett micro SD i datorn ??

chrsan
 
Laddar den inte in kartorna från GPS-mottagarens minneskort, när GS-mottagaren är ansluten till datorn och masslagringsläget aktiverat?

BaseCamp laddar i alla fall in Recreational Map från min Oregon 550t, fast det tar lite tid. Sedan är det bara att klicka på den inladdade kartan. (mina övriga kartor är registrerade på Garmins sätt).

Obs! Notera att kartan försvinner i Basecamp då GPS-enheten tas bort från datorn.
/Niklas
 
Det går också att sätta minneskortet från GPS'n i kortläsaren i datorn och se kartan i datorn. Det går t.o.m. att kopiera minneskortet till ett annat minneskort och använda det i datorn.
Dock går det inte att kopiera minneskortet till hårddisken och titta på det därifrån.

Bertil

Med hjälp av ImDisk Virtual Disk Driver for Windows
http://www.ltr-data.se/opencode.html/#ImDisk
Går det att skapa ett virtuellt SD kort på hårddisken, det är lite pillrigt att få igång men fungerar utmärkt.
 
vad menar du med masslagringsläge akiverat ?
förklara gärna, kortet sitter i GPS nu.
om man har kortet i kortläsare i PC hur gör man då för att kartan skall visas..
 
vad menar du med masslagringsläge akiverat ?
förklara gärna, kortet sitter i GPS nu.

Så här är det på min Oregon 550t. När jag ansluter min Oregon 550t till datorn (via USB-sladd), så står följande på skärmen:
"USB-kabel identifierad. Vill du gå till masslagring? och så finns två svarsalternativ, "Ja" eller "Nej"
Svarar jag ja, så aktiveras således masslagringsläge.
Svarar jag nej, så startar GPS-mottagaren som vanligt, med den skillnaden att strömförsörjningen sker via USB-kabeln istället för via eventuella batterier.
/Niklas
 
Så här är det på min Oregon 550t. När jag ansluter min Oregon 550t till datorn (via USB-sladd), så står följande på skärmen:
"USB-kabel identifierad. Vill du gå till masslagring? och så finns två svarsalternativ, "Ja" eller "Nej"
Svarar jag ja, så aktiveras således masslagringsläge.
Svarar jag nej, så startar GPS-mottagaren som vanligt, med den skillnaden att strömförsörjningen sker via USB-kabeln istället för via eventuella batterier.
/Niklas

ok, tack för all info ! ska försöka med en virtuell sd kort disk enl ovan vid tillfälle.
jag har en astro 220 så det kanske inte går att få in kartan på kortet på skärmen, får inga sådana frågor vid start av GPS. Men jag har lyckats när jag satte kortet i kortläsaren på datorn <:)
//chrsan
 
ok, tack för all info ! ska försöka med en virtuell sd kort disk enl ovan vid tillfälle.
jag har en astro 220 så det kanske inte går att få in kartan på kortet på skärmen, får inga sådana frågor vid start av GPS. Men jag har lyckats när jag satte kortet i kortläsaren på datorn <:)
//chrsan

Testa följande, tryck meny två gånger, gå sedan till "Inställning", därefter "Gränssnitt", och till sist klicka på "USB minne". Det fungerar på 60CSx och jag tror att astro 220 har likvärdig mjukvara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jämthund Konstiga färger FriproV4 med Prime Navigering 2
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
niking Garmin Prime V2 Navigering 2
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
Alfaalfa Fri Pro på SD? Navigering 4
haraldn Fri sikt mot himlen men inga satelliter Navigering 27
tekman Titta på transparent stigkarta tillsammans med Fri Pro Navigering 0
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
thureb Fri karta för webpublicering? Navigering 6
clindh Generalstabskartan fri? Navigering 3
Hur känslig ? Fri sikt ? Navigering 2
vermi TOPO Sweden v6 PRO Navigering 3
errbe Locus map pro Navigering 7
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
375hh Fastighetsgränser i Garmin Frilutfskartan Pro Navigering 1
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.