Konstiga fel på Garmin 60 CS

avslutad210712

Gäst
Har upptäckt två konstigheter med min GPS.

Det första felet uppträder på det sättet att om jag vrider på något av batterierna släcks GPS'n ner (i alla fall displayen). Nu kanske man inte gör på det sättet ute i fjället men om jag skakar LÄTT på GPS'n med batteriluckan på plats så släcks GPS'n också. Glappkontakt är väl det självklara svaret men det konstiga är att om jag byter batterier så kan jag använda GPS'n som hammare (nåja det var väl att ta i) utan att den slocknar. Observera att jag pratar om nya batterier i båda fallen. Är det helt enkelt så dålig standard på batterierna att man får räkna med såna grejor eller är det för lite kondensatorer i GPS'n så den helt enkelt inte tål ett kort spänningsbortfall utan att lägga av? Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Är det någon som prövat köra på laddningsbara batterier över 2000 mAh och vilken driftstid får man ut då ungefär?

Det andra felet är att GPS'n vid tre tillfällen fått spunk vid spårning och tyckt att jag gått kors och tvärs över fjället. Visserligen inom ett rätt litet område men inte ens när jag är asplakat skulle jag kunna virra omkring så. Vid det värsta tillfället tyckte den att jag gått över 45 km på en halvtimme. Visserligen är jag snabb men inte sååååå snabb. Vid alla tillfällena hade jag i en betaversion (3.43) av programvaran men enligt Garmin skulle den vara färdig för release. Någon annan som haft liknande problem och i så fall vilken version hade Ni i? Problemet var enkelt att komma till rätta med genom en omstart av GPs'n men när jag är i fjällen vill jag gärna titta på naturen och inte titta på en GPS för att se om den ofungerar.
 
Vissa batterierna är små...

avslutad210712; sa:
Har upptäckt två konstigheter med min GPS.

Det första felet uppträder på det sättet att om jag vrider på något av batterierna släcks GPS'n ner (i alla fall displayen). Nu kanske man inte gör på det sättet ute i fjället men om jag skakar LÄTT på GPS'n med batteriluckan på plats så släcks GPS'n också. Glappkontakt är väl det självklara svaret men det konstiga är att om jag byter batterier så kan jag använda GPS'n som hammare (nåja det var väl att ta i) utan att den slocknar. Observera att jag pratar om nya batterier i båda fallen. Är det helt enkelt så dålig standard på batterierna att man får räkna med såna grejor eller är det för lite kondensatorer i GPS'n så den helt enkelt inte tål ett kort spänningsbortfall utan att lägga av? Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Är det någon som prövat köra på laddningsbara batterier över 2000 mAh och vilken driftstid får man ut då ungefär?

Det andra felet är att GPS'n vid tre tillfällen fått spunk vid spårning och tyckt att jag gått kors och tvärs över fjället. Visserligen inom ett rätt litet område men inte ens när jag är asplakat skulle jag kunna virra omkring så. Vid det värsta tillfället tyckte den att jag gått över 45 km på en halvtimme. Visserligen är jag snabb men inte sååååå snabb. Vid alla tillfällena hade jag i en betaversion (3.43) av programvaran men enligt Garmin skulle den vara färdig för release. Någon annan som haft liknande problem och i så fall vilken version hade Ni i? Problemet var enkelt att komma till rätta med genom en omstart av GPs'n men när jag är i fjällen vill jag gärna titta på naturen och inte titta på en GPS för att se om den ofungerar.

Vissa R6 batterier är mindre (kortare) än andra R6 batterier. Dessutom är batteriutrymmet i många GPS mottagare lite väl generöst tilltaget. Jag hade länge liknande problem med min Silva Multinavigator, där mottagaren slocknande ofrivilligt när jag cyklade i terrängen. Problemet löstes dock genom att "täta glappet" med papper på ovansidan och undersidan av batterierna (som "låg" ner i GPS:en). Sen dess har jag inte märkt av något ofrivilligt slocknande när jag cyklar i branta nerförsbackar. Notera att du inte ska höra något skrammel från batterierna när du skakar GPS:en, efter att du har "tätat" färdigt med papper.

Vad gäller GPS-mottagarens irrande så gäller ju den angivna horisontala noggrannheten (ca 10-15 m) i ca 95 % av tiden på öppen mark. De övriga 5 % av tiden snackas det inte högt om från försäljarnas sida... Du hade uppenbarligen mottagaren på under de övriga 5 % av tiden när du "irrade" omkring.

Denna irrning beror f.ö. på atmosfärsstörningar, dåliga mottagningsförhållanden, för få satelliter och för dålig satellitgeometri (d.v.s. att satelliterna är alltför tätt samlade på himlen.

/Niklas
 
Batteriglapp

Det kan även skilja några tiondels mm i diameter mellan olika fabrikat av batterier. Glapp i sidled (radiellt).
Någonstans på den norska sidan http://www.gps.no/mbbs2/category-view.asp finns en bild där en person gjort Z-viket papper ungefär som ett Z-rest och placerat papperet i batterifacket.

Tyvärr är det lite svårt att söka bland gamla inlägg om man inte behärskar norska korrekt. Antingen får man massor av träffar eller så får man inga träffar.

Jag har GP NiMH på 1800 mAh. Några tester finns på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254&pagenumber=2
Vid min senaste test den 2004-03-29 hade jag en Garmin 12CX, en 76:a och en 60C.

Normalt är jag restriktiv med slutsatser vid extrapolering. Men man kan nog få en uppfattning om hur länge batterier med högre energiinnehåll räcker genom extrapolering, men bäst är att prova. Jag brukar vid mina batteritester ställa in GPSen så att den sparar positionen 1 gång/minut och sedan kolla i trackfilen hur länge batterierna räckte.

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Re: Vissa batterierna är små...

niking; sa:
Vissa R6 batterier är mindre (kortare) än andra R6 batterier.

Denna irrning beror f.ö. på atmosfärsstörningar, dåliga mottagningsförhållanden, för få satelliter och för dålig satellitgeometri (d.v.s. att satelliterna är alltför tätt samlade på himlen.

/Niklas

Känns som rimliga förklaringar i båda fallen.

Batteri-problemet känns som mer påtagligt när jag böt märke inför sista vandringen.

Och zick-zackandet uppstod alla tre gångerna i samband med mycket och låga moln i samband med regn.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Vissa batterierna är små...

niking; sa:
Vissa R6 batterier är mindre (kortare) än andra R6 batterier.

Denna irrning beror f.ö. på atmosfärsstörningar, dåliga mottagningsförhållanden, för få satelliter och för dålig satellitgeometri (d.v.s. att satelliterna är alltför tätt samlade på himlen.

/Niklas

Känns som rimliga förklaringar i båda fallen.

Batteri-problemet känns som mer påtagligt när jag böt märke inför sista vandringen.

Och zick-zackandet uppstod alla tre gångerna i samband med mycket och låga moln i samband med regn.
 

avslutad210712

Gäst
Skall testa med kartong, gummi eller vad jag kan hitta. Uppenbarligen verkar Garmin nuförtiden leverera med gummibitar bakom blecken. Funderade ett tag på att bocka till blecken så de trycker mera rakt mot anslutningarna.

Huvudsaken att jag slipper skicka tillbaka GPS'n för frakten till USA är rätt dyr och framförallt blir jag utan GPS rätt länge. En nackdel med att köpa från USA.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jämthund Konstiga färger FriproV4 med Prime Navigering 2
goranwi Konstiga trackavvikelser Navigering 11
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
anteboy65 Oregon visar kartbilden med fel färger Navigering 6
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
barfotinna fel... Navigering 5
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
sejohas Garmin 276C visar fel tid Navigering 11
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
kanotisten Än en gång blir det så fel Navigering 5
Dalmasen Fel vägmarkering Navigering 2
freuds Trackmaker fel? Navigering 1
Brune Fel i båtsportkort Ostkusten 2007 Navigering 0
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Store Fel i Tomtom kartor v6.7 runt Arlanda? Navigering 11
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
chuck Fel på spår i garmin 60csx? Navigering 4
magnuss Fel Datum i Garmin 12 Navigering 4
DanielS POI pekar fel, varför då? Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
wadde Route fel.... Navigering 4
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
henkywallmark Fel på mig eller GPS:en ??????? Navigering 10
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
halleus Spår i Oziexplorer - fel Navigering 3
Sputink lite fel navigerat.. Navigering 2
jerer Fel positionsangivning?? Navigering 2
Track-fel Navigering 4
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.