Expert råd önskas av två amatörer!

Rex på webben

Hittade något lite om Rex trekking sport på webben, bl.a att den har aluminiumram och 24-växlars Alivio och Acera, V-broms, 28-tumsdäck, fjädrad sadelstolpe.

Det låter väl som om det passar era behov. Priset är nog ganska rimligt för den utrustningen (5500 kr ca).

En sak jag själv tänker mycket på när jag ska köpa ny hoj till våren är vikten på cykeln. Det står det inget om. Fråga handlaren, om inte annat borde han kunna väga upp den i sin butik. En tung cykel är inget kul att dra omkring med, ibland kanske man måste lyfta den uppför trappor, upp på biltak osv. Jag vet... För att inte tala om extra kilon att släpa runt med rent allmänt.

Fråga också lite om hjulen, viktigt att de är både robusta, lätta och har däck som blir lättrullade (beroende på hur mycket asfalt resp grus ni tänker köra).

Merida kan också vara värda att jämföra med, kolla deras hemsida.

Hälsn Eva

PS Berätta vad det blev... :)
 
Niodelat

pergit; sa:
Vad rekommenderar ni för cyklar, märke o antal växlar?
Kan man hitta hyfsade beg.?

Cykel, inte Nevada, gå till en seriös cykelhandel, gärna en väl reducerad stålram. Tror Crescent har någon modell för långresor. Men det finns många som är bra. Ramen ska vara lätt och ha rätt dimensioner. Det är det viktigaste. Växlar, självfallet 27, och helst inte lägre än Deore i Shimano hierarkin. Se det inte som 27 växlar, utan som 9 drev med 3 klingor att dra dem med. Det går inte alls ut på att bemästra 27 växlar i någon mening, istället handlar det om att alltid kunna hitta en kombination som passar. Som känns skön, och lätt, i de värsta uppförsbackar, i hård motvind eller i snabb medvind, gör cyklingen oändligt mycket roligare.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Re: Alluminium!

pergit; sa:
Hejsan!
Det är alluminium ramar det vet jag men inte vikten.
Birgit

Nevada kanske, om de inte är gjorda av bly? Alluminium är också ok men svårare att reparera vid ett eventuellt rambrott. Det finns en massa skitcyklar, så ha inte för bråttom, ta det lugnt och känn på olika cyklar. Du lär Dig snart känna igen de tunga som ska undvikas. Ett råd till. Köp gärna en cykel med aheadset, är mycket lättare att fixa än gängade styrlager.

Per
 
Dam/herr?

Hej igen!
Är det någon speciell skillnad mellan herr och dam i ram stabiliteten. Jag tror jag föredrar dam.
Vi funderade på det igår kväll nämligen, om en dam kanske är rangligare?
Vi hörs Birgit
 
Re: Dam/herr?

pergit; sa:
Hej igen!
Är det någon speciell skillnad mellan herr och dam i ram stabiliteten. Jag tror jag föredrar dam.
Vi funderade på det igår kväll nämligen, om en dam kanske är rangligare?
Vi hörs Birgit

Ja, en s.k. damram är betydligt rangligare än en herram av samma vikt, d.v.s. för att uppnå samma stabilitet blir en damram betydligt tyngre än en herram. Det är ju mindre lyckad då det vanligtvis är kvinnan som anses vara det svagare könet... En "mixtram" är dock bättre än en gammaldags "damram"!

En damram är från början konstruerad för att kvinnorna på ett anständigt sätt kunde cykla med långkjol/långklänning (som var den rådande kvinnoklädseln under 1900-talets första hälft). Långkjol/långklänning verkar inte vara den optimala klädseln för en cykelsemester... åtminstone inte från mitt manliga persektiv....

DÄREMOT är de flesta "damramar" anpassade för kvinnliga kroppsproportioner och de flesta "herramar" anpassade för manliga kroppsproportioner! Ty proportionellt sätt har kvinnan längre ben men kortare överkropp och armar än vad mannen har! I praktiken innebär det att kvinnan får en obehaglig sittställning med styret väldigt långt fram på en "herram" (egentligegn diamantram, engelska diamond frame), vilket gör cyklingen obehaglig, medan mannen sitter väldigt upprätt på en "damcykel" och slår lätt i knäna i styret eller styrstammen (vilket också är obehagligt).

Detta problem kan kvinnor komma runt genom att ha en liten och kort herram med kort, brant styrstam och lång sadelstolpe - med en damsadel! En bra och kunnig cykelhanlare kan direkt se vilka modifieringar som behövs på en "herrcykel" för att den ska passa kvinnor (ändringar sker givetvis i samråd med kunden!).

Det kräver förstås att cykelmodellen finns i minst 4 olika ramstorlekar (inte bara två ramstorlekar som många "svenska" standardcyklar!). Som kuriosa kan nämnas att de flesta lite finare racercyklar finns som standard i 10-15 olika ramstorlekar med ca 1 cm mellanrum. Skulle inte detta räcka, går det ju alltid att måttbeställa ramen....

Alltså, mitt råd till dig Birgit är en diamantram (= "herram", engelska diamond frame) av det lite mindre formatet och anpassa utrustningen (styrstam, sadel, styre, sadelstalpe, vevarm...) så att den passar dig och din körstil. Att hitta en bra sittställning är egentligen det viktigaste inför ett cykelköp, ty en i övrigt aldrig så bra cykel är tämligen värdelös för dig om du inte upplever cykeln som bekväm.

/Niklas
 
Hej

Man brukar räkna med cirka 10 km/tim vid långfärdscykling. Då ingår det alla stop, pauser, mm. Skall man cykla 8-9 mil så tar det lika lång tid.

Själv cyklade jag och min fru "Skåne Runt" 1984.

Val av cykel är i mitt tycke svårt, i Sverige finns det ett dålit utbud av bra touring cyklar, i England, Frankrike, USA är utbudet bättre.

I england finns det flera bra affärer som säljer touringcyklar, och även på nätet. En bra firma är SJSC som är duktiga på Audax och touringcyklar.
Jag själv handla av dom, har köpt nav, däck, mm dock ej någon cykel.

jag har nu för tillfället 2 st cyklar som är användbar för långfärd, bägge är byggda stålrör av hög kvaite samt lödda. Den ena är byggd för 622 mm hjul den andra har jag 559 mm hjul. Dom används som tränings cyklar, dagsturer, motionslopp, mm.


mvh
Jan-Olov

Dom finns att beskåda på:

http://hem.spray.se/jan-olov.j

länkar:

http://cykelsemester.eurotourism.net/
http://www.rivendellbicycles.com/
(sålde mina ramar)

http://www.waterfordbikes.com/
(byggde min Heron)

http://www.brucegordonbikes.com/
(bra touring cyklar & kanse dom bästa packväskhållararna)

http://www.sjscycles.com/
(bra webshop, har dom grejorna som inte finns i Sverige, t ex Shimano Tandemnav)
 
rex!

Hej igen!
Det lutar åt Rex trekking sport. Det verkar vara cyklar som motsvarar våra förväntningar. Både hemma vid och att de tål att vi fläger land o rike runt.
Vi ska kolla lite till men jag vill redan nu tacka för all hjälp vi fått hitintills. Detta är ett mycket bra forum att få hjälp utav.
Vi hör av oss när vi köpt
Vårhälsningar från Birgit o Pär
 
Vätternrundan då?

Nu har jag läst och läst massor av goda råd både i forumet (framförallt amatörs-tråden) och i diverse länkar och jag är djupt imponerad över vilken kunskapskälla jag ramlat över. Men samtidigt bekymrad.

Jag behöver en ny cykel till Vätternrundan och i den lokala affären rekommenderas jag en Cresent Nikka och den ser ju jättefin ut men är tung som stryk (tyckte jag när jag provlyfte den, visserligen är det lite svårt att avgöra men säljaren trodde den vägde 15-16 kilo vilket bara är två kilo mindre än min shoppingcykel och det är innan den är försedd med lyse, lås och pakethållare.)

Jag har åkt ett par gånger tidigare på en urgammal racer som numera pensionerats. Jag vill inte ha en ny racer för ett tu tre ramlar jag över en intressant skogsstig/grusväg som jag vill följa. Jag vill alltså ha någon form av hybridcykel. Tips på bra handlare antingen i Stockholm eller i Linköping? Tips på cyklar jag ska titta närmare på? Jag har ett tak på 10 000 kronor för cykeln och om jag måste prioritera så prioriterar jag att lägga pengar på sådant som inte går att byta och uppgradera efter hand.

Nu kanske jag har skrivit tillräckligt för i natt, det går för övrigt runt i huvudet av alla tekniska detaljer jag har försökt bearbeta. Dags att natta.
 
tillägg till förra meddelandet

När jag hade skickat så kom jag att tänka på att jag hoppas ingen tar illa upp att jag frågar vidare i en redan påbörjad tråd, tänkte bara vidga de förra frågarnas frågeställning till lite råd om det är något mer man ska tänka på när man köper en cykel för att köra Vättern men för övrigt mest tänker använda cykeln som utflyktscykel. (Väldigt långt mening men det är visst väldigt sent också.)

Och en till sak, om jag ramen går sönder när jag är ute och cyklar så kommer jag att ringa på en taxi så det spelar inte så stor roll för mig om den är svårsvetsad....
 
Lättrullad cykel

Nä vi tar inte illa upp för att du frågar oss genom att fortsätta på denna tråd. Däremot kunde du kanske börjat på en ny tråd...

Det du bör tänka på är att cykeln är lättrullad (släta däck, slicks), har jämn utväxling (racerkassett) och kanske trippeldrev, samt att cykelgeometri, storlek och sadeln passar dig bra så att du får ett behaglig sittställning i det långa loppet!

Ta gärna ett titt på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html
Lämpliga cykelmodeller kan vara en (konverterad) MTB, hybrid eller en lättare touringcykel.
 
Re: Lättrullad cykel

niking; sa:
Nä vi tar inte illa upp för att du frågar oss genom att fortsätta på denna tråd. Däremot kunde du kanske börjat på en ny tråd...
------------
Ta gärna ett titt på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html
Lämpliga cykelmodeller kan vara en (konverterad) MTB, hybrid eller en lättare touringcykel.

Point taken! Kan man flytta ut till en ny tråd?

Tack för länktipset. Eftersom den länken fanns tidigare i tråden så har jag redan varit inne och kikat. Många bra råd både där och i den pedagogiska touringcykelsidan.

Har surfat runt halva förmiddagen på Fredrikshofs begagnatsida (bra om man är kille, inget utbud för tjejer för närvarande i alla fall) och Cannondales sida (verkar ha suveräna cyklar precis som jag vill ha dem men inte i Sverige och antagligen inte till priser jag klarar av heller).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
kenny_lex Söker rump råd av experter. Långcykling 36
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Cykeltips Italien önskas Långcykling 10
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
TrekTina Cykeltips önskas! Långcykling 8
enok93 Önskas: tips om cykeltur i Ungern Långcykling 3
ehn Åsikter önskas - 28 tums alu Långcykling 27
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.