Expert råd önskas av två amatörer!

Du klarar många växlar!

... för det gör jag!
Jag bytte en gång i tiden upp mig från en helt oväxlar cykel till 14 växlar, bockstyre och ingen fotbroms. Efter några mil gick det bra, efter ytterligare ett tiotal mil satt det i ryggmärgen _vilken_ växel som rätt just för tillfället.
Håller med X-treme om att många växlar skonar knäna, det var bla därför som jag bytte till 21 växlar (med annat växelsystem så då fick jag lära om igen).
Har sett citybike(-liknande?) cyklar i affären som har 21 växlar, då får du sitta upprätt.
Begagnat vet jag inte mycket om, tyvärr, har du provat att annonsera på Utsidan?
 
Satsa på en BRA cykel!

pergit; sa:
Jag känner för att "sitta" upp när jag kör, vill alltså inte ha lågt styre. Min man har haft MB så han är mer garvad!
.....
Bara kunna hänga på packväskor o iväg i princip.
Jag är inte så bra på och intresserad av en massa växlar, jag tycker nog att 5-7 växlar kan räcka.
...
Vad rekommenderar ni för cyklar, märke o antal växlar?
Kan man hitta hyfsade beg.?

Birgit:
Jag tycker att du skall skaffa dig en BÄTTRE cykel än vad din man har.
Detta för att ni skall tycka att det är kul att cykla tillsammans.
Jag förutsätter då att det är du som är den svagare cyklisten av er, eftersom du skriver att din man är mer garvad.
Kvinnor brukar dessutom inte bara vara svagre än män utan också lättre, vilket är ytterligare ett argument för att kvinnan skall ha en bättre (läs: lättare) cykel än mannen.
Det händer tyvärr alltför ofta när man möter ett par på cykelsemester att mannen har en modern lätt och fin flerväxlad cykel medan kvinnan släpar sig fram på en gammal (MAX)tre-växlad mormorscykel.

Min fru och jag har haft ett flertal olika cyklar de senaste 15 åren, både före och efter att vi träffades. När vi senast köpte cyklar så blev det en för c:a 6000:- åt mig och en för c:a 17000:- åt min fru!
Mycket pengar kanske, men hon älskar sin nya lätta och fina cykel och det är inte alls svårt att 'övertala' henne att sticka ut på en cykeltur.
Tvärtom, hon tycker att det är så kul att 'dra iväg' med den nya cykeln att jag ofta får be henne att lugna ned sig för att jag skall kunna hänga med!

En modern lätt cykel innebär också i praktiken kedjeväxlar. I dagens läge så har alla bättre kedjeväxelsystem minst 3x8 eller tom 3x9 dvs totalt 27 "växlar".

Bestäm er för hur mycket din nya cykel får kosta, lägg på ett par tusen extra och gå runt och kolla hos olika cykelhandlare. En bra cykelhandlare låter dig prova olika modeller och ser också till att cykeln är inställd för att passa dig.
När ni sedan åker på cykelsemester så bör din man ha den mesta och tyngst packningen på sin cykel.

Slutligen:
Se till att din nya cykel passar dig, och att du tycker att det är kul att cykla på den!
 
Växlar

Det är inte komplicerat eller svårt med
kedjeväxlar. Det lilla man behöver veta
för att underhålla dom rätt är det lätt
att ta reda på (framför allt om man redan
skriver till forum och liknande). Och blir
man "panikslagen" inför allt tekniskt så
är det inte ekonomiskt oöverkomligt
att lämna in cykeln (som det ibland kan vara
med att lämna in bilen). En bättre cykel
(mer växlar) ger en helt ny dimension till
cyklingen.
 
Re: Växlar

User skrev:
Jag tycker att du skall skaffa dig en BÄTTRE cykel än vad din man har.
Detta för att ni skall tycka att det är kul att cykla tillsammans.

Håller verkligen med User! Gick själv för några år sen nu från tvåväxlad (man växlade genom att trampa bakåt) till 24-växlad och var först inte bara rädd för at växla fel, utan framför allt för att missa att bromsa i nödsituation. Men efter att ha övat några gånger under lugna förhållanden blev det helt naturligt att växla och bromsa på rätt sätt.

En bättre cykel än din man ska du ha så ni blir mer jämspelta, precis som User så klokt skriver.

Mitt cykelliv har också blivit avsevärt bättre sen jag börjat med cykelbyxor, gelhandskar (mot domnade händer) och cykelskor (mot domnade fötter) samt rejält vätskeförråd.

Lycka till!

Eva
 
Till Peter Nermander.

Sorry, jag orkade inte läsa alla långa inlägg ovan så det blev ett "påhopp" på fel person.
Dan.
PS. Cykelsemester =100% frihet!!!
 
Ingenting på ryggen

Mitt råd är ingenting på ryggen och det där med fler växlar kommer bara vara till din fördel. Dessutom är det inga problem att själv justera dom utmed vägen, förutsatt att du ber någon visa dig först (om det ens behövs). A och O inför en långfärd är ju att man servar cykeln antingen själv eller hos kunnig cykelhandlare innan avfärd. 28" däck är tyngre än 26" eftersom det är en större massa som ska dras runt, men det är klart när du fått upp farten så rullar det ju lite längre. Försök att hyra en citybike/mtb där du bor och ge dig ut över helgen för att känna in skillnaderna innan köp. Sittställningen på en mtb kan man ju åxå påverka genom att köra med en kortare styrtapp, det finns DH-modeller som inte bygger någonting framåt, d.v.s du får styret i princip direkt ovanför gaffeln. Om du provar ut en "lite" mer framåtlutad position på cykeln kommer att märka att du dessutom avlastar baken mera, vilket inte är till någon nackdel efter ett par timmar i sadeln. Dessvärre kan man få lite stelhet i nacke/axlar, men det primära när det gäller långfärdcykling är att ofta ändra kör/sittställning, även stå upp fast terrängen inte kräver det (se hur proffsen gör på tv). När det gäller styret så köp ett sådant som inbjuder till så många handställningar som möjligt, montera barends om det går allt för att kunna variera cyklingen så mycket som möjligt. Så pröva så mycket som möjligt innan du slår till och tveka inte att be om hjälp så blir du säkert nöjd.
 
Räkna inte bort navväxel helt

pergit; sa:
Vad rekommenderar ni för cyklar, märke o antal växlar?
Kan man hitta hyfsade beg.?

Detta ämne har varit uppe förut. Se t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9769

Jag skulle också rekommendera kedjeväxel i första hand men om ni cyklar mycket i regn och snö så är det mindre underhållsbehov på en navväxlad cykel. 7 eller 12 växlade nav från Shimano sitter det på flera rätt vettiga cykelmodeller.

Ett annat alternativ är en kedjeväxlad fincykel för semester och en navväxlad för vardagsbruk kortare sträckor i ur och skur.

Det finns kul böcker att läsa t ex Long distance Cyklists handbook (jag har skrivit en recension här på Utsidan) och Staffan Skotts Tidens cykelbok från 90-talet som finns på antikvariat och på bibliotek.

Hälsningar Thure
 
Navväxlar...

Den enda kedjeväxel som prestandamässigt kan konkurrera med kedjevälar är nog det 14 växlade Rohloffnavet som finns beskrivet på bl.a. http://www.sheldonbrown.com/harris/rohloff.html

Tyvärr är Rohloffnavet svindyrt (8000-10000 kr) och svårt att få tag på i Sverige, vilket gör det mindre lämpligt till touring. Men fråga cykelstallet http://www.cykelstallet.se i Stockholm som jag tror har generalagenten på Rohloff i Sverige.

Det har i vart fall fått bra kritik, se http://www.mtbr.com/reviews/hub/index_R.shtml

Priset i kombination med att det är svårt att få tag på gör att jag inte kan rekommendera denna i övrigt utmärkta navväxel för touring.

Övriga navväxlar är för tunga och klumpiga, har för stora energiförluster och/eller för få växlar för att rekommenderas för touring. Dessutom brukar dessa navväxlar sitta på i övrigt tunga och klumpiga cyklar som inte är byggda för någon större last. Är det någon som överhuvud taget har sett kombinationen navväxlel och dubbelreducerad (CroMo eller aluminium) ram?

Så det får nog bli en kedjeväxel (Deore och uppåt) som är min rekommendation. Visst behöver kedjan smörjas helst varje dag under färden, men det gå å andra sidan på max 2 minuter och är klart smidigt då man vevar kedjan bakåt medan den smörjs (ingen irriterande och hindrande fotbroms här inte).

Kedjeväxlarna är mer lättjusterade än de flesta navväxlarna och har betydligt mindre energiförluster än navväxlarna (undantag Rohloff). Dessutom kan man själv välja lämpligt utväxlingshopp mellan olika växlar, vilket är guld värt. Kör man ofta på inte alltför branta vägar, är det skönt med de små hopp som racerkassett ges. Kör man ofta på små grusvägar med långa branta backar, passar mtb kassetten med stora hopp mellan växlarna bättre.

/Niklas
 
Överkurs!

Det känns som överkurs det ni skriver om nu!
Jag är inte riktigt med i alla svängar, men det kvittar!
Vi/jag ska bara cykla vid hyfsat väder.Inte som det ser ut i Skåne idag! Snöoväder.
Vi tänker cykla runt och njuta av friheten och naturen på vår-sommar-höst. Kanske en vecka ibland eller en helg eller bara en heldag. Vill även kunna cykla t.ex. längs Göta kanal och drömmer om att cykla längs med Donau. Det verkar vara fint!
Tänk en långhelg, ta över till Danmark och cykla runt där en 5-6 mil om dagen o äta pölser och glass i solsken. Kanske stanna vid en fin strand och bada. Vi vill då kunna ha packningen med oss + ev. tält med tillbeh.
Alltså inget exremt alls utan bara härligt och kanske lite skav på vissa kroppsdelar!
Men känner för att köpa rejäla cyklar när vi ändå ska byta upp oss från våra gamla oväxlade "bettor".
Packväskor säljer väl cykelhandl. också?
Vi ska ev. ut i helgen och börja titta runt.
Vi bor i nv. Skåne om någon har något tips om bra inköpsställe.
Fler frågor kommer säkert senare när vi tittat runt!
Birgit
 
Tips på ställe

Jag köpte min cykel (Mtb) på Harrys Cykel i Ängelholm. Jag är mycket nöjd med servicen och hade gärna handlat mer där om jag bott kvar:)
/Johan
 
Nya frågor!

Hej igen!
Nu har vi hittat ett par fina. Vad tror ni om Rex trekking sport cyklar?
De hade 24 växlar och dämpad sadel.
Verkade rejäla och det låter ju bra med svenska cyklar med tanke på reservdelar o service osv.
Kan jag få era kommentarer på dessa cyklar?
Vi ska alltså båda köpa 24 vx. även jag! Ni har övertygat mig.Och styret gick att justera i två riktningar, uppåt o högre eller lägre. Bra för mig som tror mig vilja sitta upp lite mera.
Dom ser ändå inte extrema ut att bara ha på långturer utan även till jobbet eller Ica.
Där var förresten ett märke som hette Merida som försäljaren sa också var ganska bra? Vad tror ni?
Jag hoppas på lite svar nu!
Tackar gör Birgit
 
Cykelvikt

Vad väger de?
Hur mycket cykel vill ni lyfta uppför backarna?
Grattis till att våga titta på kedjeväxlade cyklar.
Har ni pratat med lokala cykelklubben? Den som cyklar landsväg....
Kan ni tänka er begagnade lätta cyklar?

Go cykeltur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
kenny_lex Söker rump råd av experter. Långcykling 36
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Cykeltips Italien önskas Långcykling 10
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
TrekTina Cykeltips önskas! Långcykling 8
enok93 Önskas: tips om cykeltur i Ungern Långcykling 3
ehn Åsikter önskas - 28 tums alu Långcykling 27
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.