Exped Mountain Pro 40 & 30

Hej,
Tänkte köpa ny ryggsäck som ska tjäna som transportväska "till & från jobbet", samt till gymmet, dagsturer, och kanske någon enstaka dygnsvandring.

Jag har fastnat lite för "Exped Mountain Pro" 40 liter eller 30 liters modellen.

Har ni några erfarenheter av dessa ryggsäckar? Kvalité? För och nackdelar, etc.

Och vad tycker ni, ska man köpa större och satsa på 40 liters modellen, eller är det smidigare med lilla 30 liters modellen?

Ja kom med alla era synpunkter nu tack! :)

http://www.exped.com/sweden/en/product-category/backpacks/mountain-pro-40-m
 
Jag har 30l varianten.
Ryggsäckens största fördel är att den är snygg, vilket ju är extra viktigt när man har den till vardags.
Jag använder den till jobbet/gymmet/affären och till dagsturer. Ryggsäcken är skön att bära, men inte lika vattentät som man kan tro (klarar inte en dags hällregn) och den tål inte att överlastas hur mycket som helst (men det är ju inte så ofta man får in 15 kg i en 30l säck... men med väl utvalda varor från mataffären är det inte omöjligt).
Jag tycker 30l är alldeles lagomt för vardag och dagsturer. Det är en bra säck så löp å köp :)
 
Min favorit-allround:are. Har två stycken, en äldre modell, orange till färgen och en svart/grå, båda 40 liter. Lagom avskalad utan att bli för klen och vek, kan gömmas bakom ryggtavlan om den inte är överfull, och vattentät.
Använt dem flitigt under ett antal år, både sommar och vinter. Oftast dagsturer men ngn gång flerdagarsturer. Ska man ha tält, sovsäck, kök osv med sig så är den i minsta laget, men har man lättviktsprylar så går det. Har gått Nikka-Abisko solo, 11-12kg med allt utan problem.
Att den är vattentät är värdefullt tycker jag. Favoriten vid isklättring, toppturer och andra vinteraktiviteter.
Jag har satt fast en gummicord med dragsko i kryssmönster bak. Där sätter jag skalplagg och dylikt vid snabba temperaturjusteringar. Någon gång sätter jag också ett z-lite liggunderlag som passar perfekt utan att göra säcken otymplig (ska finna bild på detta).
Rekommendationen om max 14 kg stämmer bra, säcken och bärsystem är inte optimalt för mer vikt, men de reglerar sig oftast själv då 40 liter blir fullt.
Man kan såklart hänga grejor på utsidan men det blir oftast otymplig utrustning som på bilden där man knappt ser säcken.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    56.1 KB · Visningar: 1,041
Just köpt M Pro 40 L

efter moget övervägande (?) inför den kommande långfärdsskridskosäsongen. Min gamla säck som jag använt fr.a. på vintern men även på sommaren för fjällvandringar under 10 år har nu fått läggas till handlingarna eftersom den nu är så sliten och svår att reparera mer.
Har fått flera positiva omdömen om denna säck även för skridsko.
Provade både 30 och 40 L innan jag köpte och tyckte att 40 L satt mycket bättre på ryggen än 30 L. Jag är 186 vilket kanske påverkar. Med 40 L så klarar man även lite längre fjällturer fast då kanske inte med klätterutrustning också.
Enda som är synd med 40 L är att den bara finns i svart.

Med vänlig hälsning Omar
 
Idag köpte jag en "Exped Mountain Pro 30 Black".
Har inte hunnit med att använda den än, men efter jämförelse i butiken så valde jag 30L varianten just pga storleken. Känns som 40L blir väldigt stor.

Jag återkommer med en liten recension när jag hunnit använda ryggsäcken lite.

//Henke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.