Ett av TUSEN

HJÄLP!

Tänkte köpa ett kök till "vardaglig" vandring alá mörbylångaleden och sörmlandsleden ex.
SOMMARTID SOM VINTERTID!! Vilket kök oheliga vandrare kan ni rekommendera??

ps. jag ÄR prylgalen, så avancerade snygga saker e inget problem =)

Trangia med...

Ska du gå prylvägen är det bara en sak som gäller:
Trangia med inmonterad NOVA-brännare. Avancerad, snygg och bra.

Annars är nog Trangia med inmonterad gasbrännare det bästa valet. Och tusen spänn billigare...

Snow Peak

Hejsan jag kan starkt rekomendera Snow Peak´s bensinkök. Det är bara konstruerat för bensin, vilket ger den optimalaste konstruktionen. Det finns ingen anledning att köra med något annat bränsle i dagens läge, eftersom det inte är svårt att få tag i.
Jag köpte mitt på golbetrotter för 200 euro så det är nog ett kök för prylentusiasten.
Det är ett kök som lämpar sig till alla årstider och förhållanden. Dessuton så kommer det ifrån Japan och därifrån vågar de inte släppa något dåligt.
Men är du ute efter gaskök så kan jag rekomendera Snow Peak´s titan kök, 87g med piesotändare. Funkar ypperligt det med.
Det här är en liten vägledning.

Peter

Low-tech

Ett vanligt hederligt trangia med spritbrännare funkar ju det med... Inte så coolt eller avancerat men funkar alltid.

Re: Enkelt är bäst

Kungsörnen; sa:
Triangiakök med gasbrännare. Praktiskt och enkelt att sätta ihop och få igång.

Hur kan man rekomendera gaskök när frågan ställs efter ett kök som ska fungera bra vintertid? Det är väl förhoppningsvis ett välkännt faktum att gasbehållarna som är gjorde till Trangias gasbrännare förlorar väldigt mycket effekt vid temperaturer under -5 grader. Det finns i.o.f.s. MSR's gasflaskor som har en lite bättre blandning (mer isopropan mindre butan om jag minns rätt) som funkar ner till kanske -10 -> -15 grader, men ganska så ofta är det ju kallare än så här i vårt avlånga land.

Vad jag skulle rekomendera är Optimus Nova eller varför inte KAP Arctic, både svenska varianter om man skulle vilja stödja det. Nova är ofantligt lätt att använda, kjan köras på många bränslen med samma munstycke och smidigt att packa ihop m.m. KAP Arctic körs på fotogen och passar endast ihop med Trangia. Info om Nova har du ju redan fått, den förmodligen bästa sidan om KAP Arctic (och andra kök, bränslen m.m.) är gjord av en av utsidans medlemmar, Peter Ask, och finns här: http://www.ess.slu.se/peterask/fri/

En liten varning utfärdar jag för Optimus Omnifuel, eftersom man där bör (för att inte få en i princip okontrollerad låga) byta munstycke beroende på bränsle. Lite fippligt, men vet man vad man ska ha för bränsle under en hel tur och kommer ihåg att byta munstycke så är det ju helt ok.

Hoppas du hittar något som är bra!

/ Nicke

[Ändrat av nickelag 2002-09-06 kl 08:45]

Hey Stoveman, har du SnowPeak bensinköket som inte kräver förvärmning på traditionellt sätt? Skulle vara läckert att få veta hur det funkar!

/M

Vintersverige knappast 20 minus

"Hur kan man rekomendera gaskök när frågan ställs efter ett kök som ska fungera bra vintertid?"

Inte särskilt svårt när köket skall användas till "vardaglig vandring à la Mörbylångaleden och Sörmlandsleden".
I vilket land har du varit de senaste tjugo åren? ;)

PS. Det är PRIMUS som tillverkar Omnifuel, ingen annan. Men det är lätt att blanda ihop de båda "-imus".

Re: Vintersverige knappast 20 minus

Nordesjo; sa:
PS. Det är PRIMUS som tillverkar Omnifuel, ingen annan. Men det är lätt att blanda ihop de båda "-imus".

Jo, minus 20 kanske är lite att ta i, men jag tycker i alla fall att Trangias gasbrännare förlorar mycket effekt när det är runt -5 -10 grader, vilket inte är så ovanligt. Framför allt blir det i princip omöjligt att få ut sistan ur gasbehållaren vilket leder till att man år ta fram konservburksöppnaren och lufta den, eller använda halvfulla gastuber stora delar av sommaren. Kan i.of.s. ha med att min gasbrännare är av den äldre modellen, ca. 7-8 år gammal.

Tjo, visst är det lätt att blanda ihop dem, vet inte hur många gånger jag gjort det i jobbet.

/ Virrpannan Nicke, som snart ska ta och köpa ett Optimus Nova och inte ett Primus Omnifuel...

Förvärmning.

Det är bra att vara nyfiken, jag skall förklara hur förvärmningen funkar. Hela principen är som en bilförgasare där både luft och bränsle blandas till en lättantändlig gas. Det hela funkar som så att det följer med en massa luft från bränslebehållaren tillsammans med bensinen ut i brännaren. Det är ett litet vred som man ställer om till "light" i starten. För att efter ett tag ställas om till "cook" när brännaren är varm. Coleman har också den här principen om något annan konstruktion. Men den funkar bra den också.
[Ändrat av stoveman 2002-09-08 kl 15:38]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg