Eta-powerkastrullerna

joru; sa:
Du har kanske rätt, men man ställer ju kastruller på spisen varje dag utan att spänna fast dem...metall mot metall...

Och du har aldrig hört nån prata om hur viktigt det är med plan botten på kastrullerna?

Ta en titt på hur man monterar kylflänsar på t.ex. processorn i en dator.
 
Den norska undersökningen, med Nova monterat i Trangia vindskydd. Någon som har mer fakta om detta eller var man kan hitta detta?
/David
 
öringen; sa:
Primus eta-power verkar ju kunna hyfsa till koktider och gasåtgång en hel del. Men är det någon som vet varför värmeväxlaren måste sitta på själva kastrullerna och inte på brännardelen? Det blir ju knökigt med den mindre kastrullen i den stora...

Jag försöker naturligtvis tänka i viktsekonomi och jag
ifrågasätter om denna lösning kan vara något för ensamvandrare.

Min lösning, med två gasburkar, väger 1050 gram.
Burkarna skrymmer, men lösningens tre delar
kan ju fördelas rätt fritt i säcken. Detta räcker
till 14 dagars behov. Till en tiodagars vandring
i fjällen tar jag kanske en stor och en liten burk
och spar ett hekto eller så. Jag har en gång fått en
burk att räcka i tio dar - ekonomin kan bero på
att jag nästan alltid lagar mat i absiden.


Den här mackapären väger 830 gram. 830+375 gram
är redan det mer än 1050. Hur länge räcker det?


Verkar som man antingen ska vara flera eller
gå med mycket bränsle för att det ska löna sig.
 
Flänsar under kastrullen garanterar ojämn värme i botten, d v s bra läge för fastbrännt men helt OK för vattenkokning. Då jag inte vet era matvanor ute i bushen antar jag att påsöppnarna kan vinna något och vi som kokar stuvning får fortsätta som tidigare.
För långsam stuvnings/soppkokning rekommenderas ett stort burklock som värmespridare under kastrullen.

go tur
 
marmotta skrev:

Den här mackapären väger 830 gram. 830+375 gram
är redan det mer än 1050. Hur länge räcker det?


Verkar som man antingen ska vara flera eller
gå med mycket bränsle för att det ska löna sig.

Köp bara en kastrull. Det ska jag göra, såfort affärerna börjar ta hem lösa kastruller (som de utlovade redan i början av maj...)och slutar försöka lura på mig ett helt kök.
 
öringen; sa:
marmotta skrev:

Den här mackapären väger 830 gram. 830+375 gram
är redan det mer än 1050. Hur länge räcker det?


Verkar som man antingen ska vara flera eller
gå med mycket bränsle för att det ska löna sig.

Köp bara en kastrull. Det ska jag göra, såfort affärerna börjar ta hem lösa kastruller (som de utlovade redan i början av maj...)och slutar försöka lura på mig ett helt kök.

Vad handlar det om då, i vikt? Och skulle verkligen min gasförbrukning (kanske 30 g/dag) halveras eller vad de påstår?
 
Gas åtgång Sarek / Padjelanta - 13 dagar, två pers?

Hejsan,

jag har hittils kört med bensin, men MSR Dragonfly pumpen pajade och vi kollade Primus ETA Power som nu är beställt. Om vi (två personer) kör i ca. 5-10 grader, vind, ute (= inte i absiden), 2-3 omgångar om dagen (mest koka vatten bara) - och lite gas för en Primus MicronLatern kanske varannan kväll för en halvtimme - vad skulle ni tro att vi behöver i Gas? 3-4 små? fler?

Tack för tipps!
Jonas
 
Och du har aldrig hört nån prata om hur viktigt det är med plan botten på kastrullerna?

Ta en titt på hur man monterar kylflänsar på t.ex. processorn i en dator.

Och varför skulle en värmeväxlare behöva vara fastsvetsad på kastrullbotten om metallen ligger an mot botten?

OT: min dator går inte på gasol ;).

//J
 
Om du sätter dina trippelbottnade kastruller och gjutjärns dito på vågen så anar du nog varför aluminium är så älskat i skogen. Svårt att svarva plana bottnar på tunna kastruller som slår sig. Lättare skapa hållbart förband på fabriken. Tanken med värmeväxlare under grytan är säkert bra om inställningarna tillåter sparlåga oxså. Gör den det?
//J
 
Hejsan, testade just i kväll mitt Prius ETA Power och sen med ETA-kastrullen och Primus Omnifuel (på samma Primus 4-season gas). Ca. 17 grader varmt, kanppt någon vind. Tog ca. 3:10 m med ETA-set'et och 2:15 m med Omnifuel. Men ETA brännaren ör ju lite tystare då, viket kan vara trevligt.

Tar med båda brännare till fyra personer i Padjelanta & Sarek snart, mera information efter det :)

Hälsningar,
Jonas

PS: Sorry för dubbel-post i annat forum. Tänkte folk kanske ville veta. :)
 
Och varför skulle en värmeväxlare behöva vara fastsvetsad på kastrullbotten om metallen ligger an mot botten?

OT: min dator går inte på gasol ;).

//J

Metallen kommer aldrig att ligga i perfekt kontakt om du använder en tunn kastrull för friluftsbruk. Leta upp en dylik kastrull som har varit använd i mer än en vecka och se efter om den är helt plan? (Skulle inte tro det.) Och även om den skulle vara helt plan när du ställer den på lågan så kommer den ojämna värmefördelningen göra att kastrullen slår sig.

Om du tittar på dina vanliga kastruller hemma i köket ser du att dessa har en rejält tjock botten, som man inte bucklar så lätt, vilken fördelar värmen jämnt så att botten inte slår sig.

Om du fortfarande inte tror på någon av dessa förklaringar som du fått föreslår jag att du tillverkar en prototyp och ser efter själv. Ett tips är att tillverka den i minst 1cm godstjocklek om du vill att det ska fungera.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.