Eta Express vs. Eta Solo

Hej
Funderar på att beställa ett nytt enmanskök och har fastnat för Primus.
Har ännu inte haft möjlighet att "pilla" på dom i nån affär så jag ställer frågan här tills jag hinner besöka en butik med köken hemma.
Nu undrar jag följande:
Vad ni har för erfarenheter av dom 2 nämnda köken "Eta express" och "Eta Solo"?
Vad skiljer dom åt egentligen?

Jag är alltså ute efter ett lätt, stadigt, enkelt enmanskök, har inte behov av att byta kastruller eller att steka nåt.

Tacksam för svar.
 
Jag köpte ett Express. Tittade på ett Solo men valde Express. Kommer inte ihåg vad säljaren sa.
Tittar jag på specarna på primus hemsida ser jag några skillnader.

1 Solo lite lättare.
2 Solo lite lite mindre.
3 Solo har lägre effekt.
4 Solo är tänkt att fungera som ätkärl också.
5 Solo rymmer en 100gr gasflaska, Express rymmer en 230grams.
6 Express har nonstickbeläggning, hittar ingen uppgift om Solo.
7 Microstekpanna ingår i Express, inte i Solo.
8 Plastfoten (som stabiliserar köket) verkar ingå i Solo och rymmas i det.
Kostar 50kr extra till Express och ryms inte i köket.
9 Lite mindre kastrull till Solo och någon isolering runt.

Dom stora skillnaderna för MIG är pkt 3 och 5.

Lycka till, båda är säkert bra.
Jag är jättenöjd med Express.
 
Själv har jag Optimus Terra Solo som jag är väldigt nöjd med. Väger ca 400g inkl gastub.. Rymmer bara 600ml, men det räcker för påsmat, kaffe mm, på soloturen.

http://www.optimusstoves.com/seen/o...ptimus-crux-lite-with-terra-solo-cook-system/

Det köket kostar ca: 600:- för ytterligare ca: 300:- kan man köpa till Terra Weekend-grytan.

http://www.optimusstoves.com/seen/o...nd-besteck/optimus-terra-weekend-he-cook-set/

Dvs. ungefär samma pris som Eta Solo eller Express, men mer mångsidigt och mindre krimskrams, tycker jag.
 
för ytterligare ca: 300:- kan man köpa till Terra Weekend-grytan.

Om du nu skulle välja att köpa grytan separat, så se till att köpa Weekend HE (Heat Exchanger) och inte den vanliga grytan. med värmeväxlare (som även finns på alla Primus Eta-produkter) så kommer du i det närmaste halvera gasförbrukningen!

Båda köken är bra, fördelarna för EtaExpress vs. Optimus-kombon är att du får med vindskydd, piezotändare och plastfot till gasbehållare. Fördelen för Optimus är att du får ett ihopfällbart kök...

Lycka till!

/ Nicke
 
Jag kör med en Optimus Crux Lite brännare och en Primus ETA Express 1L kastrull. Denna kombon är jag väldigt nöjd med, upplever framför allt att värmeväxlar funktionen fungera riktigt bra.
 
EtaExpress har tydligen kommit i en "ny uppdaterad version"(om man får tro Addnature). Någon som vet vad som skiljer den nya versionen från den gamla?
 
EtaExpress har tydligen kommit i en "ny uppdaterad version"(om man får tro Addnature). Någon som vet vad som skiljer den nya versionen från den gamla?

Ser ut som vindskyddet är monterat längre ner. Jämför med primus hemsida där "gamla" köket finns på bild. Addnature har en bild på "nya".
 
Ser ut som vindskyddet är monterat längre ner. Jämför med primus hemsida där "gamla" köket finns på bild. Addnature har en bild på "nya".

Jo, man hänger inte vindskyddet på brännaren utan det verkar fästas runt gasbehållarens öppning. Ser ut som att det även blivit aningen större. Vikten har ökat hela 2 gram.. Bra, har aldrig gillat upphängningen av vindskyddet.

EDIT

Torde vara det här vindskyddet:

734670_windscreen_400x400.jpg


http://www.primus.se/templates/pages/Product.aspx?ItemId=87476
 
Senast ändrad:
Man bör ju tappa i effekt i och med att det nu blir en luftspalt mellan grytans botten och vindskyddet. Nu kommer det ju att blåsa fritt under grytan oavsett hur man ställer skyddet. Såhär ser mitt ut:

2348_big.jpg
 
Skillnaden mellan gammalt (hängande på kärlstöden) och nya (kläms fast kring gasbehållaren) vindskyddet är att det gamla enbart passar till just EtaExpress-grytan, medan det nya passar alla typer av grytor och stekpannor. Även om det nya har en luftspalt mellan överkant och grytan så skyddar det de viktigast områdena, där luften sugs in i brännaren och vid lågans bas. Att det är en luftspalt mellan vindskydd och gryta märks inte på förbränningen då avgaserna från brännaren är betydligt kraftigare är den eventuella vind som kommer "utifrån"...

Hoppas ni blev något klokare...

/ Nicke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gusta Nya Primus Eta Express Kök och brännare 32
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
Mathias PHS Primus ETA Express Kök och brännare 41
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
Lasse Be Eta Packlite på väg ut? Kök och brännare 0
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
sladdis Kompatibelt eta-kök Kök och brännare 0
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
JohJuhlin Optimus kok kombinerat med Eta power Kök och brännare 0
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
päeng Eta power material Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
Staffan Andersson Eta-powerkastrullerna Kök och brännare 38
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
gundj Primus Express Spider Kök och brännare 35
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.