Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300?

Kan sälja min RAB Top Bag för en femhundring om nån vill vara mer än akademisk: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1593&reviewID=4000&all=1

Jag har en PHD Minim 300 Long med halv dragkedja, väger ca 0.7 kilo och är helt nöjd med den. Edit: Är ca 191 cm lång och väger runt 87 kilo och tycker den är lagom i omfång. Materialet släpper igenom en aning dun men inte farligt. Onödigt rymlig packpåse. Gillar den gröna färgen.. Vettigt loft. Duger väl ner till nollan ungefär, lite lägre om man maxar underställ å mössa etc.
 
PhD 400'n har måtten 40-42-50cm i ankelhöjd-knähöjd-stuss, mätt med måttband över liggande säck, dvs utan att ha tryckt ihop den mot underlaget.
 
Strykarräven: Tack för det. Har fått några PHD 300 och 500 uppmätta av engelsmän. 300-modellen är 70cm bred vid axlarna (Minim 500 är 3 cm bredare).

Velar fram och tillbaka över vad jag skall skaffa. Vart väldigt sugen på mont bells elastiska varianter. Kombinerar tight fit med möjlighet att röra sig mycket i säcken. Kostar en slant dock....och kräver köp från utlandet gissar jag .

Har iaf beslutat mig för att köpa en riktig sovsäck, så top-bagar och quiltar går bort. Kommer eventuellt skaffas senare som ett komplement till sovsäcken för varma sommarnätter.
/Erik
 
Jag mätte bara i fotänden, för över axlarna tycker jag inte en trång säck brukar kännas av så mycket (eller så är jag smalaxlad men bred-knäad, vad vet jag?). Själv märker jag inte av att PHD är smal ovanför midjan.
 
Kan meddela att min sovsäcksjakt slutade med en MontBell U.L Super Stretch Down Hugger #3 (puh!..)

http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=28&p_id=1121728

Den är lätt, stretchig och försvinnande liten när den packas ner i packpåsen. Den skall klara någon minusgrad och funkar fint som "quilt" vi varma sommardagar, då den har hellång dragkedja.

Köptes beg från England till mycket bra pris :) Blir till och testa den i veckan. Har redan provlegat den på sängen och det känns mycket lovande. Fluffig som tusan och känns rymlig iom stretchfunktionen. Längden på en "Regular" är perfekt för mina 178cm (var tydligen 1cm kortare än vad jag trodde)

Däremot är inner och yttertyget väldigt runt, så man får nog behandlla den varsamt för att inte vakna upp i ett hav av dun...

/Erik
 
Hej alla, finns det någon som har erfarenheter av 2-personers dunquiltar? På nätet ser jag att Nunatak har en, samt ett par mönsterbeskrivningar på att sy sin egen (dun=bökigt deluxe!). Quilt tycker jag verkar mycket mer tilltalande när man är två, så man kan dra nytta av de "dynamiska synergieffekterna" på värmehållningsområdet. Bland annat...
 
Hej alla, finns det någon som har erfarenheter av 2-personers dunquiltar? På nätet ser jag att Nunatak har en, samt ett par mönsterbeskrivningar på att sy sin egen (dun=bökigt deluxe!). Quilt tycker jag verkar mycket mer tilltalande när man är två, så man kan dra nytta av de "dynamiska synergieffekterna" på värmehållningsområdet. Bland annat...

Äh det där är bara aktuellt nu när du är nykär. Vänta bara, snart vill du inte dela med dig av fisvärmen som alstras i säcken, bättre ligga ifred och kunna sno sig som man vill :)
 
Vad jag förstår så är herr Andersson bara avundsjuk för att de dynamiska synergieffekterna i hans fall resulterat i just att ett plus ett blivit tre (och en hund, och ett hus).
Ökad avkastning = kräver ännu större quilt.
 
Jag är ute efter en lätt sovsäcks som skall funka ner till kring 0 grader. Idag har jag en Haglöfs Hypna 6, som väger 993g. Jag skulle vilja banta ner vikten med minst ett par hundra gram utan att behöva betala en förmögenhet.

Fakta om mig:
Längd: 179cm
Vikt: 80kg
Bröstmått: ca 104cm (även breda axlar)
Är rätt så varmblodig (eller vad man kallar det)
Sover oftast på mage i en säng...

Jag har tittat på följande alternativ:

PHD minimus 300 Drishell(Winter sale)
komforttemp på ca 0 grader. 800cuin dun, väger 670g (inkl dragkedja). Priset inkl kort dragkedja landar på knappt 1900kr. Verkar vara en kanonsäck, men är rädd att den är för tight. Någon som har en i "std" storlek som kan svara på hur tight den är?

GoLite Ultra 20 Quilt
Skall klara -7 grader, vilket känns tveksamt. 800cuin dun, Pertex Endurance vid fot och topp, väger ca 538g i medium. Pris 1667kr (reas på GetOut). Men hur bra är denna quilt? Någon som har erfarenheter av denna produkt? Funkar quiltar bra tillsammans med självuppblåsbara liggunderlag? Jag menar, blir det skönt att sova direkt på underlaget? Hur är egentligen kvaliteten på Ultran? Har läst lite blandade intryck på olika forum...

Mountain Equipment Helium 400
Väger 780g. 600cuin dun, pris ca 1900kr. Betydligt generösare skärning jämfört med PHD. Klarar runt nollan i komfort. Känns som ett hyffsat alternativ, men lite tung kanske? Några som har erfarenheter av säcken??

Helst skulle jag vilja köpa en WM säck, men det är lite för dyrt nu. Speciellt efter prishöjningen...är student.Gränsen går vid 2000kr.

Jättetacksam för feedback på detta. Kom gärna med förslag på andra säckar (Alpkit har alldeles för lång väntetid för att var aktuellt).

Mvh,
Erik Svensson

p.s Jag har sökt på forumet, men inte hittat det svar på det jag söker.
Enligt mig så är en bra sovsäck med hellångt blixtlås, vida överlägset en renodlad quilt. En sovsäck kan du både använda som just quilt när det är varmt, för att senare kunna stänga åt med blixtlåset för att slippa "kallras" när det blir kallare på natten. Själv använder jag, en Western Mountaineering Summerlite, hellångt blixtlås, dunsäck i hög kvalité, endast 600g, Komforttemp 0. kan komprimeras till nästa ingenting! Rekommenderas!
 
De enda jag känner som använt en dubbelquilt är Benjamin och Rebecca som var med på lättpackarträffen i Stockholm i september förra året. De hade köpt ett kit från Ray Jardine (www.ray-way.com) och verkade nöjda.

Min egen RayWay quilt väger tyvärr 1100 gram för en person (syntetstoppning) och blir därmed ingen viktkonkurrent till lätta dunsäckar.

Vad RayWay lagt till sedan jag sydde min för fem år sedan är någon decimeter löst, ofodrat tyg längs quiltens ytterkanter som minskar drag. Detta är enligt min mening quiltens svaga punkt och det som gör att jag avstår quilt när det börjar närma sig nollan. Men jag har ju aldrig använt en dubbelquilt när jag varit nykär :)

Jörgen
 
Hej alla, finns det någon som har erfarenheter av 2-personers dunquiltar? På nätet ser jag att Nunatak har en, samt ett par mönsterbeskrivningar på att sy sin egen (dun=bökigt deluxe!). Quilt tycker jag verkar mycket mer tilltalande när man är två, så man kan dra nytta av de "dynamiska synergieffekterna" på värmehållningsområdet. Bland annat...

Kanske, men knappast mer tilltalande än Big Agnes, kolla deras King Salomon. :)


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.