Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300?

Jag är ute efter en lätt sovsäcks som skall funka ner till kring 0 grader. Idag har jag en Haglöfs Hypna 6, som väger 993g. Jag skulle vilja banta ner vikten med minst ett par hundra gram utan att behöva betala en förmögenhet.

Fakta om mig:
Längd: 179cm
Vikt: 80kg
Bröstmått: ca 104cm (även breda axlar)
Är rätt så varmblodig (eller vad man kallar det)
Sover oftast på mage i en säng...

Jag har tittat på följande alternativ:

PHD minimus 300 Drishell(Winter sale)
komforttemp på ca 0 grader. 800cuin dun, väger 670g (inkl dragkedja). Priset inkl kort dragkedja landar på knappt 1900kr. Verkar vara en kanonsäck, men är rädd att den är för tight. Någon som har en i "std" storlek som kan svara på hur tight den är?

GoLite Ultra 20 Quilt
Skall klara -7 grader, vilket känns tveksamt. 800cuin dun, Pertex Endurance vid fot och topp, väger ca 538g i medium. Pris 1667kr (reas på GetOut). Men hur bra är denna quilt? Någon som har erfarenheter av denna produkt? Funkar quiltar bra tillsammans med självuppblåsbara liggunderlag? Jag menar, blir det skönt att sova direkt på underlaget? Hur är egentligen kvaliteten på Ultran? Har läst lite blandade intryck på olika forum...

Mountain Equipment Helium 400
Väger 780g. 600cuin dun, pris ca 1900kr. Betydligt generösare skärning jämfört med PHD. Klarar runt nollan i komfort. Känns som ett hyffsat alternativ, men lite tung kanske? Några som har erfarenheter av säcken??

Helst skulle jag vilja köpa en WM säck, men det är lite för dyrt nu. Speciellt efter prishöjningen...är student.Gränsen går vid 2000kr.

Jättetacksam för feedback på detta. Kom gärna med förslag på andra säckar (Alpkit har alldeles för lång väntetid för att var aktuellt).

Mvh,
Erik Svensson

p.s Jag har sökt på forumet, men inte hittat det svar på det jag söker.
 
Senast ändrad:
Hej
Jag knep en Golite Ultra från getout. Har inte använt den än mer än att ha provlegat den här hemma...så jag har ingen direkt erfarenhet. Men jag tar gärna del av andras erfarenhet.

Mina första intrycka av den är att den är en väldigt liten, smidig och lätt säck, men jag tror inte att den klarar -7 grader...möjligen som extremtemp...med tanke på hur mycket loft det är. Men å andra sidan var jag inte ute efter en -7 säck utan snarare en säck som klarar 0:an och det hoppas jag att den gör.
 
Hej,

Jag har en specialvariant av Minim 300, kallad Minim 400 med allt vad det innebär... Har sovit gott i -5 utan annat skydd än säcken, underställ och liggunderlag så temperaturangivelsen stämmer. Som du misstänker är säcken tight, så tight att min sambo helst skulle ta en annan säck. Själv tycker jag dock det är helt OK, men jag sover också rätt "stillaliggande".
 
Strykarräven: Ja, frågan är hur jag skulle trivas i en så pass tight säck som Minim 300. Jag rör mig dock inte speciellt mycket. Har du dragkedja på din minim? lång? kort? Har du mätt hur bred säcken är? Har hört lite olika bud mellan 70-73cm.

Jag har även tittat på ME Xero 250. T Lim på +3 (numera står det +4, men säcken jag tittat på i butik stod det +3 i. Skumt). Lätt som tusan.

Frågan är bara om den lite väl tunn och kall. Vill gärna att jag skall kunna använda den i Sarek i mitten av augusti...svårt det här...sjukt svårt.

Har en sån ruggig beslutsångest. Är mest sugen på en PHD, men är fortfarande rätt att jag kommer tycka den är trång. Synd att man inte kan köpa en "wide" på rea :(

/Erik
 
Jag har erfarenhet av att sova med quiltar av den hemsydda varianten. Min slutsats är att nollan är den nedre gränsen för när quilten blir för kall för mig. Men jag är en benig typ som lätt fryser. Quiltens svaga punkt är att det är svårt att få den att sluta helt tätt överallt. Det vill gärna läcka och dra litegrann när man vrider och vänder sig. Jag är en typisk sid-sovare som växlar sida med jämna mellanrum. Egentligen sover jag bättre i en quilt än i en sovsäck, om det inte är kallare än plus 5 grader eller så.

Att sova med naken hud mot liggunderlaget är inte så behagligt, så jag har alltid kläder på mig. Tunna långkalsingar, strumpor och kortärmad tröja brukar funka bra. Mer kläder om det blir kallt.

Jag skulle alltså tänka mig att använda Golites Ultra ned till noll grader, men inte till minus 7. Men nollan räcker bra för svenska sommarfjäll, enligt min uppfattning. Ett ännu lättare alternativ är RABs Top bag som väger 400 gram och kostar 1870 SEK hos www.northstar.se. Den är graderad till noll grader. En top bag har en ficka undertill där man för in liggunderlaget, vilket skiljer den från quilten.

Dessa båda, Ultra och Topbagen, är förmodligen den prismässigt attraktivaste lösningen för den som vill ha något verkligt lätt. WM har ju hela säckar i ungefär samma viktklass som också klarar nollan, men de är dyrare.

Jörgen
 
Jo, jag sover alltid i underställ, då jag tycker det är skönast även i en sovsäck, samtidigt som det håller sovsäcken fräsch längre.

Jag fick faktiskt upp ögonen för quiltar när jag läste din bok Jörgen. Tycker det är en spännande lösning, men det är ju det här problemet med att få den att sluta tätt...Sedan är det ju fluffigt och mysigt med en vanlig sovsäck med fyllning under kroppen (vet att den gör lite för värmen genom att fyllningen komprimeras)

RAB top-bag är ju också intressant, men på RABs hemsida hittar jag inte den varianten som Northstar säljer. De har en som väger 550g (Quantum topbag AR). Är det en uppdaterad variant som blivit tyngre? Dock så saknas ju dragkedja helt, vilket gör den blir lite oflexibel i varmare väder...

Ja, det skall inte vara lätt inte :p

/Erik
 
Kolla med Northstar vad som gäller för topbagen.
En topbag är mindre känslig för drag än en ren quilt, eftersom det finns tyg runt om. Däremot sluter den mindre väl intill kroppen pga anslutningen till liggunderlaget, vilket gör att du kan få kylande "kanaler" längs sidan av kroppen.

Man behöver ju inte dra liggunderlaget i topbagens kanal, utan kan använda den som en quilt med tygbotten. Då blir det lättare att vrida fram olika grader av icke-isolerande tyg om det blir för varmt. Är det riktigt varmt kan man ligga med enbart tyg över sig och dunet under sig. Myggtätt är det också...

Jörgen
 
hehe, du låter ju lite sugen på en top-bag själv Jörgen :) Jag skall iaf maila upp till Northstar och höra mig för lite om RAB top-bagen de säljer.

Ingen som har erfarenhet av ME Xero?

Fler förslag och tankar kring lätta sovsäckar/quiltar/top-bagar är varmt välkommet :)

/Erik
 
Mitt intresse av en Quantum Top Bag är mer än rent akademiskt...

Tycker idén med den säcken är bra, eftersom man ändå ligger ned den fyllning som är under kroppen, men jag ansluter mig inte helt till quiltidén eftersom jag trivs så bra i "sovsäcksformen". Om man inte är två däremot, då vore säkert en stor quilt mysig, om man kan ha ett dubbelbrett liggunderlag (byggisolering, typ). Däremot verkar det som sagt som att den äldre och lättare varianten tagits ur produktion (?). Jag skulle gärna hitta en till ett hyggligt pris på ebay...

Erik: Jag tar upp min PHD 400 och mäter den imorgon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.