Erfarenheter av Tarptents enmanstält?

Hej alla,

Jag går och funderar på att köpa ett tält från Tarptent.

Jag skulle vilja veta om det är någon här som har haft med sig ett Tarptent-tält på högfjället och hur erfarnheten med hur tältet klarar sig (jämfört med på låglandet i skogen). De tälten som är mest intressant för mig är Contrail, Notch och Sublite. Jag vandrar mest på låglandet i skogen och då är det ju inte så viktigt och tänka på att tältet ska stå kvar i en storm. Men i slutet av augusti så ska jag en helg till Sunnmørealperna i Norge. Det är ju risk för både blåst och regn, så hur klarar ett Tarptent-tält det.

http://www.tarptent.com/notch.html#specs
http://www.tarptent.com/contrail.html
http://www.tarptent.com/sublite.html


/Andreas
 
Köpte just Karrimor X Lite X1 tält och hoppas det pallar och även fungerar på fjällcykling. Tips är att kolla UK sajter. X1 väger 1,8kg så det kanske är för tungt? Men det är billigt iallafall
 
Jag tänkte mest att köpa ett Tarptent-tält för övriga skogspromenader. Att jag frågar om kalfjället är just för att jag i slutet av augusti ska dit. Men efter lite mer "research" över området jag ska till så inser jag att lägerplatserna är väl skyddade och inte helt ute i det fria på en vindpinad fjälltopp - så då passar det helt säkert bra med mitt förslag.

Annars är ju Bivi 1P litet och enkelt, men lite för litet för mig. Jag vill kunna sitta under tak om det regnar och laga till frukosten.

/Andreas
 
Kanske modellen Rainbow kan vara något för dig? Tältet väger bara ca 200 gram mer än Contrail. Det klarar fjällen och du kan laga under absiden vid dåligt väder. Samt det behövs ingen vandrarstav för att resa upp tältet som Contrail.


Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
 
Kanske modellen Rainbow kan vara något för dig? Tältet väger bara ca 200 gram mer än Contrail. Det klarar fjällen och du kan laga under absiden vid dåligt väder. Samt det behövs ingen vandrarstav för att resa upp tältet som Contrail.


Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Jo, jag kanske ska fundera på den! Som du säger den väger bara ca 200 gr mer och klarar mera vind och regn...

/Andreas
 
Själv har jag Double Rainbow. Det fungerar som både solo- & duotält. Kolla mina bilder på blogg här på Utsidan. Finns en bild där jag lagar mat under absiden.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
 
Många av de här superlätta "tälten" är avsedda för torrare terräng än den skandinaviska. Gamla tiders fjälltält hade oxså yttertält som inte gick ner till marken. När det regnade horisontellt blev innertätet dyvått.
Ett enkelt sätt att få ner vikten är att bruka yttertältet till ett modernt fjälltält med en DIY sovbur i myggnät. Eller vänta med fjällturen tills nattknäppen sätter P för mygg och knott.
Av erfarenhet vet jag att tälthaveri ger turhaveri.
go tur
 
Tarptents ska ju vara lätta, här skrivs det om tält som väger 1,8 kg. Mitt nästan 10 år gamla Vaude Taurus väger in på under 2,5 kg för 2 pers detta inklusive innertält, tältpinnar, spik och linor... Det har klarat allt från kalfjäll, skärgård, skogsturer till åskstormar på västkusten.

Du borde kunna hitta lättare tält och bättre tält!
 
Ganska många brukar vara snabba på att påpeka att Tarptent är för lätta för "riktiga" fjällförhållanden. Dock är det betydligt mer ovanligt med mer handfasta tester, som visar hur de faktiskt presterar. Det gör det IMHO rätt svårt att veta hur tälten egentligen funkar på fjället. Just sayin'...

Om det fanns något mer konkret underlag för tältens fjällprestanda skulle jag tycka att det var synnerligen intressant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.