Enkel och billig symaskin?

Handhavandet

av en symaskin är långt ifrån självklart.

Om man t ex inte kan trä övertråden korrekt så kan det vara helt omöjligt att sy några som helst stygn med maskinen.

En bra bruksanvisning eller allra helst en förståsigpåare till hands är minst lika viktigt som en bra maskin.

Gamla femtiotalsmaskiner från kända märken kan vara alldeles utmärkta fortfarande om de fått service.

Ännu mindre problem är det förmodar jag med en rent mekanisk modell (trampsymskin lädermaskin utan elektrisk motor etc.).

Thure
 
Husqvarna 2000, en pärla

Har en sådan maskin från 1956, och visst finns det backlås på den. Jag har sytt både mockaklänningar, mockabyxor, skinnväskor, till och med skinnklädsel till en gammal bil. 5 lager jeanstyg är inga problem. Markisväv går lika bra.

Kommer du över en sådan maskin så hugg den direkt, enkel att underhålla själv. i handboken står det var man ska pytsa i symaskinsolja. Gör man det så har du en driftsäker maskin i många år.
 
Husqvarna Automatic = radiomottagare : )

Återupplivande av en lätt föråldrad tråd här...

Enligt uppgift så lär äldre symaskiner, däribland HQ Automatic, i vissa fall ta upp radio- eller möjligtvis mobilsignaler via pedalen, som gör att maskinen snurrar trots att man inte trampar på pedalen.

Detta var nytt för mig men lär vara ett välkänt problem i branschen. Nyare maskiner (70-tal och framåt?) har ett filter inbyggt i pedalerna som stoppar dessa frekvenser. Vid "helgenomgångar" av äldre maskiner hos auktoriserade verkstäder bygger man dessutom rutinmässigt in ett sådant filter om pedalen saknar det.

Jag antar att det handlar om ganska basic elektronik. Är det någon som vet hur ett sådant filter är konstruerat och om det är lönt att göra ett själv?

Mvh
A.

PS. Ang. Husqvarna Automatic och frågan om huruvida backen är låsbar eller inte så finns det en massa olika varianter som liknar varandra och som alla heter Automatic men som har vissa inbördes skillnader, bl.a. när det gäller backlåsets konstruktion.

Jag har en Automatic med låsbar back via en spak/arm som man lyfter för att backa. Nyligen hittade jag en annan Automatic på loppis med "backknapp" i stygnlängdsratten liknande den som finns på HQ 2000 m.fl. och som såvitt jag hittills har hunnit undersöka inte går att låsa.

Detta nya tillskott till familjen har dessutom "utvändig" motor och rem och saknar avtagbart bord. Den ser ut att vara gjord för att fällas in i ett större bord. Någon som känner till mer om denna modell?
 
Kanske en av dessa Husqvarnamaskiner? (här monterade på infällbar symaskinsbänk, som är av egen uppfinning) De här två pjäserna har gått löst på 250 kr totalt, kompletta med alla tillbehör. Rengöring, särskilt trådspänningsratten, och smörjning. Det jag noterat är att det är mycket viktigt att ha rätt nålstorlek till tråden...
 

Bilagor

  • SANY1397.jpg
    SANY1397.jpg
    31.9 KB · Visningar: 2,180
Ja, nästan exakt en sådan fast inte med den backfunktionen utan med en knapp (TYPE 51E om jag minns rätt).

Jag kommer under 250 kr totalt för båda två, men mycket mer än så lär det inte bli. Den förra (med löstagbart bord) är inne på genomgång just nu och den senare får väl följa efter när jag känner att antalet förestående projekt är stort nog för att berättiga det… : )

Till denna maskin sitter den lilla axeln för att spola upp undertråd uppe vid hjulet. Denna axel är slottad och i skåran satt det någon form av plast- eller gummimaterial som hade torkat ihop och föll i tusen bitar så fort jag tittade på det. Hur ser det ut på din maskin? Är det något som behöver finnas där för funktionen eller kan jag fortsätta att leva lycklig även utan?

Jo, en sak till. Är det någon där ute som har en instruktionsbok till en Husqvarna Automatic TYPE 51E och som kan kopiera eller scanna den?

Mvh
A.

PS. Snygg bänk, något att ta efter...
 
Redigerat ovanstående inlägg pga. felskrivning, sorry...:

Ja, nästan exakt en sådan fast inte med den backfunktionen utan med en knapp (TYPE 51E om jag minns rätt).

Jag kommer INTE under 250 kr totalt för båda två, men mycket mer än så lär det inte bli. Den förra (med löstagbart bord) är inne på genomgång just nu och den senare får väl följa efter när jag känner att antalet förestående projekt är stort nog för att berättiga det… : )

Till denna maskin sitter den lilla axeln för att spola upp undertråd uppe vid hjulet. Denna axel är slottad och i skåran satt det någon form av plast- eller gummimaterial som hade torkat ihop och föll i tusen bitar så fort jag tittade på det. Hur ser det ut på din maskin? Är det något som behöver finnas där för funktionen eller kan jag fortsätta att leva lycklig även utan?

Jo, en sak till. Är det någon där ute som har en instruktionsbok till en Husqvarna Automatic TYPE 51E och som kan kopiera eller scanna den?

Mvh
A.

PS. Snygg bänk, något att ta efter...
 
Till denna maskin sitter den lilla axeln för att spola upp undertråd uppe vid hjulet. Denna axel är slottad och i skåran satt det någon form av plast- eller gummimaterial som hade torkat ihop och föll i tusen bitar så fort jag tittade på det. Hur ser det ut på din maskin? Är det något som behöver finnas där för funktionen eller kan jag fortsätta att leva lycklig även utan?

På dom Husqvarna symaskiner jag använt så blir det lågfartsläge (stark) när man drar ut den ringen.

Jo, en sak till. Är det någon där ute som har en instruktionsbok till en Husqvarna Automatic TYPE 51E och som kan kopiera eller scanna den?.

Vad jag förstått finns det en firma som köpt rättigheterna till alla instruktionsböcker för gamla Husqvarna symaskiner. Om inte den lokala Husqvarna symaskinåterförsäljaren kan ta hem instruktionsbok så kolla med http://www.hallstasymaskiner.se/
Jag har för mig att det var där jag fick reda på att det går att få tag i nytryckta instruktionsböcker till alla gamla Husqvarna symaskiner.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.