Enkel skruvmejsel

Jag fick ett infall igår och gjorde en skruvmejsel av ett kasserat kastspö (grafitspö), epoxy och några skruvbits. 5 bits ryms i denna mejsel. Locket är en bit ihopvirad cykelslang. På de riktigt tjuriga skruvarna har jag ännu inte testat den men i övrigt fungerar den bra.

 
kul idé

jag har själv haft lite funderingar på hur man på ett enkelt sätt ska kunna komplettera multi-tången med bits och en bitsmejsel. alltså att få det i en trevligt, behändigt format/utförande.

har du något huvudsakligt användningsområde den är avsedd för?
kommer den att hålla?


jag hittade ett jäkligt najs "stubb bitsmejselskaft" från wera. ca 7cm högt. tänkte köpa dom där längre bitsen till det, så kommer man ner även där skruva är försänkta. problemet är bara att dom bitsen tar mer plats.
 
Kul skogstoker att du har ideer, att syssla med sånt du gör, även om grejen inte kanske funkar som du tänkt så är det ideerna, hantverket som ger ett stort mervärde.

Önkar att fler vågade visa upp gör det själv mojänger.

I bilen har jag en något mindre än äggstor, smalare skruvmejselbitssats som funkar skapligt.
 
peter1959 japp fler hemmabyggen!

Jag har tänkt ha den i byxfickan och då är den smala formen bra. Men jag ska vira hockeytejp runt för bättre grepp då jag bara orkar dra in en 3 cm lång träskruv halvvägs i granvirke utan förborrning. En bricka som glider på grafitkanten upptill vore bra så man kan trycka ner mejseln hårt när man skruvar.
 
peter1959 japp fler hemmabyggen!

Jag har tänkt ha den i byxfickan och då är den smala formen bra. Men jag ska vira hockeytejp runt för bättre grepp då jag bara orkar dra in en 3 cm lång träskruv halvvägs i granvirke utan förborrning. En bricka som glider på grafitkanten upptill vore bra så man kan trycka ner mejseln hårt när man skruvar.

Kanske antihalktejp ger bättre grepp, om det inte sliter på fickan
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53975271

Fast i ärlighetens namn känns det lite lyxigt att köpa 5 m när man behöver 4 cm. Men någon bekant kanske har en bit över som du kan tigga dig till.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.