Amerikansk skruvmejsel för ryggan

GI 1X4 Compact Screw Driver

Så heter den och finns att köpa på eBay för 65 kr + frakt.
Har 4 olika dimensioner, kryss- och rak:
1/16" och 1/8"
2 Phillips: #P0 - #P00

Någon som har testat den?
 

Bilagor

  • US GI Screwdriver.jpg
    US GI Screwdriver.jpg
    14.5 KB · Visningar: 1,961
  • US GI Screwdriver 2.jpg
    US GI Screwdriver 2.jpg
    80.4 KB · Visningar: 1,656
Jättecombat, men till vad? Telemekarlådan har verktyg för små grejor som datorer, radio etc, Men den är stor som en attacheväska, väger 6,5 kg och ärligt talat tror jag inte alla här på utsidan kan nyttja dess fulla potensial.
Min ryggsäck, packning i skogen har inga philipsskruvar. Till skidbindningarna behövs det kanske, och då behövs rejäla skaft, de senaste 25 åren har jag dock aldrig behövt efterdra en skruv. Linolja på när man drar i fungerar.
Två trasiga vägglampor i stugor har reparerats med hjälp av verktygen på Leathermannen, det hade gått att läsa i pannlampas sken men visst är det trevlig med lite ljus.
Glasögonsskalm som började lossna drog jag fast med pennkniven och lite klister. Den sitter ännu.
Lättvikt börjar med att sortera bort.
go tur
 
Trådens ämne

Min önskan med denna länk är att om möjligt få information om just detta verktyg
av någon som eventuellt använt det.
Jag förstår att det är i all välmening som du vill berätta om din egen utrustning
och hur du löser olika grejer Seobserver. Men kan vi hålla denna tråd till
ämnet, åtminstone i de första inläggen?
 
Kan kanske vara bra men kolla om din utrustning har "spårskruv" och "philipsskruv".
De vanligaste skruvarna idag är "torx" och även "Pz" verkar komma tillbaka.
Du kan alltså behöva komplettera med några bits.
Det torde inte bli något problem för bitsar finns hos järnhandlare och likn. butiker.

Visst är det kul med nya saker:)

Mvh Glenn
 
Ser ut som en plastig bits-mejsel. Kolla på jula eller biltema så kan du säkerligen hitta ett liknande skaft, samt en bitsask till liknande pris.

Pozidriv kan man i nödfall skruva med phillips (även om båda är ett elände).
 
Verkar vettigt glenn o.c.
Dessa mejslar ska vara gjorda i en megastark plast som ger en förvånadsvärd
hög hållbarhet. Ett lätt verkyg med många kompletteringsmöjligheter och som
kan vara rätt hållbart.
 
Komplettering till andras inlägg, mejseln ser ganska plastig och klen ut (inte speciellt ergonomisk). Dessutom Ph 0 och 00 är ganska små storlekar ner mot elektronik och instrumentmejslar. Frågan är vad du tänkt använda mejseln till under dina turer, för jag antar att det inte är avancerade kamerareparationer;)
Tar jag med mig en mejsel på tur är det med tanke på att kunna reparera en skidbindning (typ Pz 3) eller ta isär en fiskerulle och då Pz1 eller Ph1 som vanligast ihop med någon mellanstor spårmejsel. Brukar dock försöka prioritera att det jag tar med mig ut skall gå att meka i fält med en kniv:)

Kanske detta är ett bättre alternativ?
http://www.clasohlson.com/se/Bitsskruvmejsel/Pr407320000
 
Min erfarenhet från arbetslivet säger mig att en skruvmejsel med utbytbara bits för 69 riksdaler inte är tillverkad i "megastark plast". Skulle gissa på att bitsen dessutom hyvlas av efter ett par åtskruvningar. Men det kan vara mina fördomar som spökar, även om jag fått det bevisat för mig gång efter annan. Finns bara ett sätt att ta reda på det och det är att köpa en och prova. Men förvänta dig inget underverk.
 
Min erfarenhet från arbetslivet säger mig att en skruvmejsel med utbytbara bits för 69 riksdaler inte är tillverkad i "megastark plast". Skulle gissa på att bitsen dessutom hyvlas av efter ett par åtskruvningar. Men det kan vara mina fördomar som spökar, även om jag fått det bevisat för mig gång efter annan. Finns bara ett sätt att ta reda på det och det är att köpa en och prova. Men förvänta dig inget underverk.

Instämmer, men även den som TS tittade på för 65 kr ligger nog inte heller den i Bacho kvalitet;)
CO mejseln har dock bättre grepp om man behöver ta i lite. Dessutom lämnar CO 2 års garanti och är lättare att reklamera mot än e-bay:)
 
Instämmer, men även den som TS tittade på för 65 kr ligger nog inte heller den i Bacho kvalitet;)
CO mejseln har dock bättre grepp om man behöver ta i lite. Dessutom lämnar CO 2 års garanti och är lättare att reklamera mot än e-bay:)

Det var TS mejseln jag menade. Tog lite fel på priset. Sry för missförstånd.
 
En onödig, plastig pryl är just det, en onödig plastig pryl. Till vad måste vi ständigt fråga oss i friluftslivet och uppenbart börjar inte alla i den änden. Må de bära det! Skönt att kunna lastat ut massvis av det som inte behövs i friluftslivet.
Ingen kritik av TS men skjut inte på budbäraren.
 
Så tröttsamt att det alltid måste finnas de som ger sig själva i uppdrag att "observera" och bedöma andra människor...
Tycker mig ana en viss religion här :-/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.