Enkel och billig symaskin?

Backlås

Backlås eller inte, är inte det lite av tycke och smak, och inte något som är avgörande för vilken maskin man bör välja?

För hur långt backar ni, och måste ni då ha båda händerna fria?

De gånger jag backar är i stort sätt endast när tråden skall fästas och vid korta förstärkningar, och då kör jag fram och tillbaka några stygn. Och själva momenten att göra backningen tar endast några tiondels sekunder, och då tycker jag det är enklare att bara behöva göra ett lätt tryck på ett fjädrande backreglage. Inte två tryck varje gång. Och jag behöver inte kolla om backen råkar vara påslagen av misstag varje gång jag skall börja sy en söm.

Skulle det gälla en längre systräcka, så vänder jag hellre tygstycket och kör framåt i stället. Det är i regel lättare och sömmarna blir även snyggare.

Som sagt, backlås är inget som jag personligen har funderat på eller saknar. Men jag har kanske missat något?

/Anders
 
Kanske en personlig preferens men ofta tycker jag att det är skönt att kunna backa en hel sträcka när man syr i stora saker för att inte få själv maskin ivägen sas. Exemplevis syr man ena vägen raksom och fäster styckena vid varandra och sedan sicksackar man tillbaka.

Men självfallet, det bästa vore väl en variant med en fjäderbelastad spak eller liknande som man för ner och backen är i, sedan kan man även föra den en hårsmån till höger för att låsa den i det läget.

Jag tror mig kunna stå ut med båda...bara maskinen tuggar på och inte ger upp rätt vad det är när man är mitt uppe i ett projekt, även om man inte förlorar mer än kanske en timme i fram och tillbakaplockning och ett par timmar för att åka och byat skiten eller vad det nu är som man gör med den så är det fruktansvärt enerverande.
 
Backlåset

Oftast använder jag också backen bara för att fästa tråden. Och är man inte så snitsig på att sy är det bra att ha 2 händer.

Har man som Anders fällt ner symaskinen i bordet (se Andres eminenta hemsida) har man nog mindre behov av att hålla i det man syr, i synnerhet när man backar. Några gånger när jag sytt har det helt enkelt inte funnits plats för allt materiel till höger om nålen/matartänderna/pressarfoten.

Det är nog eftersom matartänderna är asymmetriska som det blir snyggare att sy framåt.

Personligen föredrar jag en symaskin med backlås, men jag har förstålelse för dom som tycker det är onödigt. Ju duktigare man blir att sy, desto mindre behov har man nog av backlåset.

Ska se om jag törs såga sönder sybordet och fälla ner symaskinen i bordet som Anders gjort. Men ibland behöver man (jag) friarmen.


Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Har en pfaff 1540 (om jag minns modellnamnet rätt) som jag är nöjd med. Egentligen fick jag och min dotter den tillsammans av mina föräldrar när hon bodde hemma.

Min mor har en gammal singer (säkert över 50 år) som jag använde när jag sydde kapellen till pulkorna och jag tycker den är ett under av enkelhet och måste nog säga att den känns mer stabil rent mekaniskt. Och svaret är "nej den är inte och kommer aldrig att bli till salu *L*"
 
Re: Backlåset

Brune; sa:
Oftast använder jag också backen bara för att fästa tråden. Och är man inte så snitsig på att sy är det bra att ha 2 händer.

Har man som Anders fällt ner symaskinen i bordet (se Andres eminenta hemsida) har man nog mindre behov av att hålla i det man syr, i synnerhet när man backar. Några gånger när jag sytt har det helt enkelt inte funnits plats för allt materiel till höger om nålen/matartänderna/pressarfoten.

Det är nog eftersom matartänderna är asymmetriska som det blir snyggare att sy framåt.

Personligen föredrar jag en symaskin med backlås, men jag har förstålelse för dom som tycker det är onödigt. Ju duktigare man blir att sy, desto mindre behov har man nog av backlåset.

Ska se om jag törs såga sönder sybordet och fälla ner symaskinen i bordet som Anders gjort. Men ibland behöver man (jag) friarmen.


Per Brune


När jag behöver friarmen, t ex för att sy ärmar, så lyfter jag bara upp maskinen på bordet. Till dessa tillfällen, och då jag måste ha hela bordsytan fri, har jag en lös träskiva som jag täcker hålet med.
/Anders
 
Jag vet inte hur aktiv denna sidan är,
http://www.sysidan.se/

Beträffande Husqvarna 2000 så har vi en som funkar utmärkt, fick lämna den på rep en gång, ett lager pajade, annars aldrig några bekymmer. Dock vill dom ju ha lite olja ochj rengöring, med det gäller alla modeller. Det jag gillar bäst är att den har terrängväxel, så den orkar hur tjocka tyger som helst.
 
Bernina

Jag har ett bra tips på en äldre symaskin, Bernina. Jag har en gammal gräddgul sak som sytt det mesta från segel och båtkapell till underställ. Enkel att använda och den har en bra "tyngd" i nålen.
Till saken hör att vi hade en likadan hemma då jag var liten, som min far använt till att sy bommuls- och dakronsegel med sålänge jag minns. Jag har bytt rem på min engång och kolen i motorn en gång. Ingen maskin för finlir med spetstyger och sånt, men fungerar bra till grövre jobb.
/ Jesper
 
Terrängväxel

Terrängväxel finns nog på de flesta hemsymaskiner utom dom nyaste (med en massa elektronik i). Min nya symaskin, en Husqvarna med massor av elektronik i, har ingen terrängväxel. Däremot så kan man välja att köra långsamt genom att trampa på ena sidan av pedalen. Men i ärligheten namn så tycker jag den 40-50 år gamla maskinen i många fall är bättre än den nya för 14 kSEK.

Nu ska jag försöka hålla mig härifrån, för nu har jag fått så många sytips från Anders Jonssons hemsida + att jag ska se om jag kan göra ett sybord med symaskinen nerfälld.

Per Brune
 
Terrängväxel är att rekommendera särskilt om man inte är så van att sy. Vår nya Singer (mellandyr variant) saknar det och jag har fortfarande inte lärt mig använda den ordentligt. När jag ska sy över tjocka skarvar måste jag mata den manuellt för att få kontroll.

Johannes
 
f91jsw; sa:
Terrängväxel är att rekommendera särskilt om man inte är så van att sy. Vår nya Singer (mellandyr variant) saknar det och jag har fortfarande inte lärt mig använda den ordentligt. När jag ska sy över tjocka skarvar måste jag mata den manuellt för att få kontroll.

Johannes

Jag skulle hålla mig borta, men en sådan här lyftbricka (länken nedan) är väldigt bra att ha när man kommer till en skarv från tunt till tjockt. Finns på Husqvarna symaskinsaffärer men passar nog alla hemsymaskiner.


http://www.husqvarnaviking.com/se/a...ories_search_details.asp?ItemNumber=411173245

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.