Jag monterade roder på min kompis gamla kajak i lördags. Har på två välkända kajakspecialaffärer i Stockholm blivit avrådd, vänligt men bestämt, från detta eftersom det påstås vara mycket svårt.
Inser i efterhand att det antagligen mest var försök att få sälja en ny kajak istället för ett löst roder.
Det var lite pillrigt att fylla akterspetsen så att denna blev massiv innan man borrade för axelbussningen, men det gick ju hyfsat enkelt med ett lite hemgjort specialverktyg*.
Roderlinor i 4x6 mm tryckluftsslang och svängelstyrning tillsvidare på den befintliga fotpinnen. Däckgenomföringar för linorna från Svima, plastning med glasfiberspackel, tätning med liquisole...
Monterade mitt Navigator-roder på den gamla kajaken och ska testa ett SealLine på min egen kajak istället. Mest för nyfikenhets skull, men har ju konstatera att det verkar enklare att importera SealLine-rodret än att få fatt på en svensk ÅF.
*hemmabyggarna häller ibland epoxy i spetsen med en vertikalt uppställd kajak istället har jag läst.
Inser i efterhand att det antagligen mest var försök att få sälja en ny kajak istället för ett löst roder.
Det var lite pillrigt att fylla akterspetsen så att denna blev massiv innan man borrade för axelbussningen, men det gick ju hyfsat enkelt med ett lite hemgjort specialverktyg*.
Roderlinor i 4x6 mm tryckluftsslang och svängelstyrning tillsvidare på den befintliga fotpinnen. Däckgenomföringar för linorna från Svima, plastning med glasfiberspackel, tätning med liquisole...
Monterade mitt Navigator-roder på den gamla kajaken och ska testa ett SealLine på min egen kajak istället. Mest för nyfikenhets skull, men har ju konstatera att det verkar enklare att importera SealLine-rodret än att få fatt på en svensk ÅF.
*hemmabyggarna häller ibland epoxy i spetsen med en vertikalt uppställd kajak istället har jag läst.