Epic Track Master Plus Roder

Är det någon på forumet som har erfarenhet av hur väl nya rodret på EPIC 18X Sport fungerar, dvs den med utfällbart roderblad?
Är det lätt att det sätter igen och fastnar?
Hur pålitligt är det?
Roderverkan?
 
Bara tittat...

Jag har inte provpaddlat, bara tittat på det dock har jag ägt två 18x med det gamla rodret.

Konstruktionen ser robust och pålitlig ut. Roderverkan borde bli väldigt god eftersom det i princip blir ett underliggande surfskiroder på den.
 
En tanke med det nya rodret var också att det ska gå att låsa i mittläge och så använda höj och sänk som en skäddafunktion.
 
Är ingen vän av skäddakajaker, men det är kanske bra om det kommer med på köpet.
Den tar iallafall inget av packutrymmet som vanliga skäddor.
 
Inte skädda

Tror inte det nya rodret fungerar speciellt bra som skädda, så fort du fäller ner rodret så går det att röra i sida.

Mitt intryck av 18x: låg vikt, bra toppfart, rejäla lastutrymmen. Fungerar som både havskajak och motionskajak om man vill (finns ett par multisportare som tävlar i dom). Hög och jämn kvalitet.
Sålde min för att jag gått över mer till motions- än turpaddling.
Att Freya använde en för att paddla runt Australien är väl knappast negativt?
 
Provpaddlade

på kajakdagarna. Rodret klonkade i den korta sjön på Djurgårdsbrunnsviken. Kanske var rodret på just den kajaken inte justerat?

Ett annat alternativ är Epickopian Seabird H2O som VKV marknadsför. Nån som har erfarenhet av den/ kan den provpaddlas i Stocholmstrakten? Bra pris...

Thure
 
Tror att det rör sig om att mutter som hållet axeln som lagrar rodret gängar upp sig.
Muttern är åtkomlig under liten täcklucka i aktern och om den dras åt ska klonket försvinna.
Det här är bara teoretiska kunskaper än så länge men om några veckor ska det omsättas i praktiken.
Då ska den Epic 18X som jag beställt dyka upp.
Återkommer med intryck när jag praktiserat ett tag.
 
på kajakdagarna. Rodret klonkade i den korta sjön på Djurgårdsbrunnsviken. Kanske var rodret på just den kajaken inte justerat?

Ett annat alternativ är Epickopian Seabird H2O som VKV marknadsför. Nån som har erfarenhet av den/ kan den provpaddlas i Stocholmstrakten? Bra pris...

Thure

Seabird H2O är en kopia på den äldre Epic 18 Endurance, fint skrov det också men något äldre.
 
Rodret är

väldigt effektivt. Kanske behövs i stora vågor? Under normala svenska skärgårdsförhållanden är rodret overkill risk för att det bromsar onödigt mycket. Men det kanske går att välja att fälla ut bara en del av roderbladet?

Freya tyckte rodret var utmärkt när jag frågade henne.

Thure
 
väldigt effektivt. Kanske behövs i stora vågor? Under normala svenska skärgårdsförhållanden är rodret overkill risk för att det bromsar onödigt mycket. Men det kanske går att välja att fälla ut bara en del av roderbladet?

Freya tyckte rodret var utmärkt när jag frågade henne.

Thure

Bakomliggande roder brukar tappa sin verkan i vågor, det här blir ju i princip ett underliggande med bra bett i surf.
 
Har provat Epic med gamla och nya rodret och det var stor skillnad i styrverkan.
Något kanske det ökar friktionen men känslan är att det är en ganska strömlinjeformad roderkonstruktion som inte bromsar nämnvärt.
Som wildenstam påpekar torde rodergreppet vara bättre i gropig sjö eftersom rodret mer är att likna vid underliggande roder. Och det kan ju vara skönt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.