Djupa skavsår på höften från ryggsäcken

Tjenare!
Jag har en Haglöfs Zolo 60 som jag använt i cirka ett år nu. Jag har använt den på kortare vandringsturer, en backpackingresa på Nya Zeeland samt en övernattningsvandring och upplever samma problem med den varje gång. Jag är en lång, ganska smal kille och har något utstickande höftben. Ryggsäckens höftband är gjorda av vad snubben i den lokala utebutiken (inte där jag köpte den) kallade "tveksamt och ganska vasst" material vilket leder till att jag får väldigt fina köttsår på höfterna när jag burit på väskan ett tag. Den har ingen padding på höftbanden så materialet ligger rakt mot kroppen och vad för lager man nu har emellan.
Då jag verkligen tycker om att vandra och planerar att göra detta mycket mer i framtiden, även på längre turer i fjällen, är detta ett stort problem då det hindrar mig från att göra just detta. Jag tycker om väskan annars, men detta gör den som sagt näst intill oanvändbar för mig.
Är det bästa alternativet att helt enkelt köpa en ny väska som är bättre gjort för mig eller går det att modifiera den på något speciellt sätt? Är detta ett vanligt problem?

Den lokala utebutiken hade b.la. ett par Osprey- och Fjällrävenryggsäckar som såg ut att ha mjukare material på höftbanden. Skulle dessa kunna göra mitt liv enklare?

Tackar på förhand!
 
Jag har en gammal Haglöfsmodell, Viktor, en rätt stor vandringssäck. Den har också rätt hårt avbärarbälte, brukar skava en del. Det borde väl kunna fixas med lite liggunderlag som du kanske klär med fleece eller något annat mjukt ... Kanske svårt att få jättesnyggt, men någon hantverkare kanske kan hjälpa till (typ skomakare/skräddare).
 
Tjenare!
Den lokala utebutiken hade b.la. ett par Osprey- och Fjällrävenryggsäckar som såg ut att ha mjukare material på höftbanden. Skulle dessa kunna göra mitt liv enklare?

Om du får såna problem så är det bästa sättet att ta hem ryggsäckar och prova på öppet köp.
Gå omkring med dom hemma, upp och ner för trappor med vikt i ryggsäcken.

Osprey har mjukare avbärarbälten och de större Osprey säckarnas bälten formar sig dessutom efter dina höfter, så om du hittar rätt Ospreysäck så kan du be om hjälp i butiken att få den formad eller göra det själv hemma. Man värmer lite på avbärarbältet och sätter det på sig.
 
... Är det bästa alternativet att helt enkelt köpa en ny väska ...
Du ska naturligtvis inte köpa en väska - du ska köpa en riktig ramryggsäck...

Och, som nästan alltid, blir min rekommendation att skaffa en sen Haglöfs Alaska! Dvs, från sent 90-tal och framåt, en med höftbälte 'Special' och Y-flex bärsele. Det är kombinationen du ser på den här blå HPD'n = massor med stoppning på alla ställen du kan behöva det (Och dessutom även på ställen där det bara är bekvämt...)

Du hittar dom på Tradera (eller Blocket) för sådär 5-600 upp till aningen över 1000 (om budgivningen fortsätter förbi 1000: Släpp omedelbart taget!) Det kommer fler...
Det gick en nyss för fullständigt obegripliga 1750:-, iofs oanvänd men den är ändock över 15 år nu... Eriks och min erfarenhet från det senaste knappa året är att det är ENKELT att hitta en tillräckligt sen Alaska för dina behov - om man håller span på frågan under några månader så får man koll på marknadsläget. Sen är det bara att resolut och abrupt slå till när rätt ryggsäck dyker upp!
 

Bilagor

  • PICT7912-72dpi.jpg
    PICT7912-72dpi.jpg
    127.5 KB · Visningar: 1,380
Beror ju lite på hur vasst det är, men jag hade i början liknande (om än mindre allvarliga) problem med min nuvarande ryggsäck. Där visade sig lösningen vara inställningarna på ryggan mer än avbärarbältet i sig.

Det allra viktigaste var att se till att avbärarbältet verkligen sitter lågt nog, så att höftbenet hamnar mitt på och inte den undre kanten kan skära in.

Med alla andra ryggsäckar jag haft har detta inte behövts, eller blivit så helt naturligt. På den nuvarande hamnar den spontant högre upp och kanterna skaver.

Kanske inte alls ditt problem, men värt att kolla innan du börja slöjda eller köper nytt.
 
Det allra viktigaste var att se till att avbärarbältet verkligen sitter lågt nog, så att höftbenet hamnar mitt på och inte den undre kanten kan skära in.

Jag misstänkte inställningar som boven till mitt problem först, men har kommit fram till att det inte var fallet. Har alltid burit ryggsäcken så att ingen av kanterna ligger mot det utsatta området och testat diverse justeringar av alla mekaniker för att omfördela vikten.



Tackar alla för svaren också!
 
Du ska naturligtvis inte köpa en väska - du ska köpa en riktig ramryggsäck...

Odd och jag är helt eniga om att väska är en term som är olämplig när man menar en ryggsäck.

Men det är inte alls säkert att det är en Haglöfs ramryggsäck modell Alaska eller Grönland som löser ditt problem.

För mig personligen så passar inte min rygg och nacke med den ramen i varje fall inte den jag hade på 80-talet. Däremot så trivs jag med Bergans ramar från den tidsperioden. Berganssäcken nedan gick för 110 Kr på Tradera.

Skav beror sannolikt på att dina höfter rör sig inne i höftbältet. Kanske skall du lossa axelremmarna och dra åt höftbältet?

Flytta fästena för axelremmarna uppåt för att få ned höftbältet så att övre delen av höftbältet hamnar nedanför övre delen av höftbenskammen kan också funka på vissa säckar.

Kan du skicka en bild där vi ser hur ditt höftbälte sitter i förhållande till höftbenen?

Thure
 

Bilagor

  • 212502930_ac1b0f35-bf3d-47af-960e-bdd0b4850bef.jpg
    212502930_ac1b0f35-bf3d-47af-960e-bdd0b4850bef.jpg
    39.4 KB · Visningar: 1,317
  • 212502930_6b02528e-28f7-4fc2-b569-0381b36c3171.jpg
    212502930_6b02528e-28f7-4fc2-b569-0381b36c3171.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,257
Senast ändrad:
Tre tankar, osäkert hur relevanta i ditt fall så ta dem för vad de är. Jag är ju tjej och annorlunda byggd, men har inte heller någon inbyggd polstring kring mina höftkammar ;).
  1. Kanske pinsamt självklart, men jag nämner det ändå så är det avbockat. Har du tänkt på "underbyggnaden", dvs vilket tyg du har närmast kroppen, störiga sömmar i kalsong- och byxlinningar etc? För mig funkar inga höftbälten, om det inte är hudvänligt och slätt undertill. Alla sträva och/eller fuktsamlande underkläder, rynkade byxlinningar med gummiband etc går bort direkt. Jag sprättar faktiskt bort ev. livremshällor ;)
  2. Har du testat att tippa bältet framåt, dvs lägga det högt på svanken/korsryggen men knäppa långt ner under naveln? Då hamnar det mesta av tyngden på släta ytor därbak, och mindre på de utstickande höftkammarna. Två förutsättningar:
    a) att man har någon form av svank
    b) att höftbältet är tillräckligt mjukt och formbart för att tillåta manövern. Se nästa punkt.
  3. Jag känner igen mig i det, som thureb är inne på. Att verkligen dra åt så man bär i stort sett hela lasten direkt med höfterna kan vara hela skillnaden. Men typen av bälte spelar stor roll här. Precis som jag får hälskav av skor med halvdant hälgrepp i kombination med stel sula, får jag höftskav av stora höftbälten med tjocka polstringar och "avancerad" uppbyggnad. Bägge har svårt med passformen och följsamheten i rörelse mot resp. kroppsdel.
    Paradoxalt nog får jag aldrig skav av de enkla rem-höftbältena på mina klättersäckar, trots att de oftast blir betydligt tyngre lastade än för en renodlad vandringstur. De formar sig efter kroppen och går att vrida till så de hamnar där de känns bäst, jfr punkt 2. Det tunna, mjuka bältet på min Osprey Exos (gamla versionen) fungerar också; den nya, mer polstrade versionen av både axelremmar och bälte skavde direkt, när jag testade.
    Man får naturligtvis vara ännu mer noggrann med "underbyggnaden" enligt punkt 1 - grova sömmar etc hämnar sig direkt.
    Att söka sig till allt större och mer polstrade bälten kan alltså leda vilse och bil kontraproduktivt, såvida man inte har den osannolika turen att de råkar vara som formgjutna för just din kropp. Ibland kan det löna sig att byta tankespår och testa "less is more" - regeln.
 
Precis Joanna skriver är det de små detaljerna som gör skillnaden. En för lång trådände, tjock söm, veck, bälteshällor, veck på byxbältet etc kan göra stora fel.
En soldat jag hade hade ett fult sår över höger njure, han hade haft slidkniven i bältet under avbärarbältet....helt obra vid en längre marsch. En annan soldat hade löst knivproblemet trodde han med en skorem runt byxbältet, det gav honom två långa skinnsår.

Både byxbälten och avbärarbälten bör vara krumskurna, liksom byxlinningen är.

Att höftbältet är lagom långt har jag noterat kan medföra stora komfortskillnader. Som ynglingar var vi tunna som rådjur. Med mera skrivbord och stolarbete har vi växt i marschriktningen. Ynglingatidens höftbälten är för korta, mina mera brunfettiga kamrater hävdar att fodringen i höftbältena dött av tidens tand. Nyare bälten av både DIY och köpe har avlägsnat många problem.
go tur
 
Hur ser byxor och livrem ut som du har innanför höftbältet? Själv råkade jag ut för att det skavde för ett par år sedan, men det avhjälptes genom att byta en hård läderlivrem mot en av textil (Fjällräven).

Kolla också in höftbältet på den här säcken http://lundhags.se/product/16693/v12_75
Framgår tyvärr inte av bilderna på nätet, men höftbältet har urtag för själva höftkammen. Köpte en sådan säck inför sommarens vandringar och är helnöjd, inte minst med höftbältet!

/Thor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
KillerKaninen Skavsår Utrustning allmänt 3
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.