Det här med paddel....

Mmm... Det är nog helt omöjligt att svara på. Personer med dina mått kan ses med allt från 200 cm till 240 cm.
Det är ju att prova sig fram som är det roliga! =)

Hoppas att 240 cm var en liten överdrift från din sida och att ingen stackare verkligen paddlar runt med en så pass lång paddel ;)

Trenden har ju gått mot kortare och kortare paddlar och effektivare teknik. Därför tror jag ingen kan paddla vettigt med en paddel längre än 230 cm. Förmodligen är även det en överdrift för vanliga dödliga eftersom Anders Gustavsson (dubbla VM-silver i racing i år) som både är grymt stark och har en räckvidd som är längre än de flestas (ca 195 cm i strumplästen) paddlar med en paddel som är 226 cm lång...
 
Tackar för alla svar! Känns som att kontentan blir att köpa nåt mer eller mindre på chans för att ha nåt att relatera till och skaffa sig erfarenhet av. Gott så!

Har någon förresten förslag på bra butiker för sånt här, helst i Östergötland?
 
Paddelval

Har några förslag
1) Varför inte innan du köper testar olika paddlar via en kanotklubb nära dig? Ex Bråvikens KK Enda nackdelen kan vara att klubbarnas "lånepaddlar" ofta är ihopsatta i ett stycke (längd o bladvinkel) så du kanske inte får känna på en som är optimal för dig och din teknik.
2) Köp begagnade paddlar via Utsidan, Blocket, Kanotförbundets sida eller någon av bloggarnas eller befintliga tävlingars hemsida typ Dalslands Kanotmaraton +. Kontaktar du en aktiv klubb finns det ofta någon som är på väg att byta paddel. Priset för en vinge är då betydligt lägre än de c:a 3000 som hyfsade vingar brukar börja på som nya (delbara). De vassare paddlarna med högre kvalitet i godset ligger på c:a 4500-5300 idag

3) Om du havspaddlar i huvudsak och kan behöva ta stöd i botten vi i o urstigning då o då skaffa en paddel med förstärkt "blad-topp". Kolfiber är inte kompis med hårda stenar eller klippor

Du har 2 säljare som är aktiva i Norrköping med omnejd Nomad http://www.nomado.net/ resp. Sport & Kanot. http://www.sportkanot.se/ varav den senare haft lite billigare paddlar. Ring om du ska få tag på dem annars kan du få vänta.

Bengt
 
Paddel-längd

Glömde en sak.
Det har varit lite "mode" som gått fram o tillbaka kring detta. De första vingpaddlarna (1985) var typ 240 till att idag man säger att de ska vara korta typ 214 ibland t.o.m. ner till 212 bland Ski-paddlare som sitter lågt "nere i vattenlinjen.
Det som avgör är fler individuella saker som ofta slinker förbi i diskussionen:

ex. vilken teknik har du? Hög/låg paddelföring - med vinge når man mer effektivitet (kraft/fart)med hög då vingen är konstruerad för detta
Hur långt är det mellan dina axlar och vattenyta, bl.a. sitshöjden påverkar?
Syftet är att du ska få en rak push från pannan och rakt framåt - ej nedåt - med påskjutssidan samtidigt som du vrider kroppen för draget. Detta för att få så effektivt framåtdrivande drag som möjligt - om det nu är det du är ute efter.
Men som sagt enklast är om du låter en van och kanske i detta fallet tävlingskanotist kolla på dig från sidan. Hon eller han ser sånt direkt. Därefter kan du bestämma hur lång du vill ha din paddel. Skaffar du en delbar så kan du fixa till det som passar dig efterhand som du testat
B
 
Ett MYCKET subjektivt råd. Köp en Aquaboundpaddel, hyfsat billig, hyfsat lätt, hyfsat tålig. Har själv den med vita blad (kolfiberskaft, plastblad ca1600:), finns även en lite enklare med gula blad. Du får mycket paddel för pengarna, ge dig sen ut och paddla med andra och testa andra paddlar, både standard, vingar och grönlandspaddel, och hitta kanske din favvo. Då blir den första en bra reservpaddel. Du behöver inte lägga en förmögenhet på din första, det är ju inte heller nån racingkanot du paddlar, det viktigaste är att ha trevligt.

MVH Lars

Har för mig att de finns hos Vätternkajak i Motala, annars är Kajakcenter i Grebbestad bra att handla med.
 
Jag är nybörjare och har klarat mig ganska bra sedan jag började paddla, i september i år, med en billig paddel i kompositmaterial från Stadium http://www.stadium.se/sport/kajak/paddlar/069380/everest-composite-paddle

Om jag vill ha en annan paddel än den jag har? Jag vet inte ännu. Har testat några paddlar som jag _inte_ vill ha, eftersom de var var tunga och klumpiga.
Ska lära mig paddla bättre och _självklart_ vill jag testa mig fram till något som jag kan säga är mitt ultimata paddelval.
 
Lite kul, åkte till vätternkajak och köpte en Aquabound manta ray igår, innan jag läst ditt inlägg. Åkte dock på rejäl förkylning idag, så har inte hunnit prova...

Ett MYCKET subjektivt råd. Köp en Aquaboundpaddel, hyfsat billig, hyfsat lätt, hyfsat.......
Har för mig att de finns hos Vätternkajak i Motala, ann.....
 
Två frågor:
1. Finns det något tekniskt problem med kombinationen hög paddelföring och avsaknad av vinkel mellan bladen?
2. Vad kan vara lämplig längd? Är 192 cm det mesta i benen, har långa armar och låg smal kajak.
Bakgrunden är att utgångspunkten är grönlandspaddel men jag skulle gärna vilja ha en "motsats" också men helst utan att behöva växla mellan vinklat och ovinklat. Eller det kanske inte är något problem.
 
Två frågor:
1. Finns det något tekniskt problem med kombinationen hög paddelföring och avsaknad av vinkel mellan bladen?
2. Vad kan vara lämplig längd? Är 192 cm det mesta i benen, har långa armar och låg smal kajak.
Bakgrunden är att utgångspunkten är grönlandspaddel men jag skulle gärna vilja ha en "motsats" också men helst utan att behöva växla mellan vinklat och ovinklat. Eller det kanske inte är något problem.

Det är nog inget större problem! Vet många duktiga kanotister som kör praktiskt taget ovinklat (alltså med vinge/hög paddelföring)
Tex duktige Ove Emanuelsson
Jag själv är 188 cm paddlar en vinge 216cm! Skaffa en vinge limmad med smältlim å testa själv! Kapa lite åt gången! Börja med tex 222 å gå neråt typ 220-218 ;)

/Janne
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 7
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8
SkogsCalle Delbar paddel gick av, ny bättre skarv? Paddling allmänt 35

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...