Dator utan COM-port

I Fugawi kör du direkt med USB

Hej

Du skrev inte vad du har för program i datorn som skall läsa din Garmin 76, men om du har Fugawi i datorn så läser Fugawi direkt på USB porten.
Du behöver altså skaffa någon adapter. Oavsett om du köper den från Clover eller Zebra media så blir det ju billigare att inte skaffa någon als.
Du kan navigera och föra över rutter, trackspår eller WP direkt via USB porten.

Lycka till
Göran
http://www.soltek.se
 
Re: I Fugawi kör du direkt med USB

soltek; sa:
Hej

Du skrev inte vad du har för program i datorn som skall läsa din Garmin 76, men om du har Fugawi i datorn så läser Fugawi direkt på USB porten.
Du behöver altså skaffa någon adapter. Oavsett om du köper den från Clover eller Zebra media så blir det ju billigare att inte skaffa någon als.
Du kan navigera och föra över rutter, trackspår eller WP direkt via USB porten.

Lycka till
Göran
http://www.soltek.se

Problemet är nog att det faktiskt går åt en adapter! Garmin försöker förvirra oss med att ha flera modeller som heter nästan likadant. För modeller med beteckningen 76 (alla har samma "skal")gäller:

GPSMAP 76C/76CS har både USB/RS232
GPSMAP 76/76S har endast RS232
GPS 76 har endast RS232

Det är alltså bara de två nya med färgskärm som har USB ut. För de övriga krävs en av våra specialkablar eller en adapter och seriekabel.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
versionsproblem

Se upp med versionsproblem. Det finns flera olika versioner av USB. Nyare datorer kommer med USB 2.0.
Gamla har 1.1 eler 1.0.
På marknaden finns minst en USB - RS232 kabelomvandlare som inte klarar av USB 2.0.

1. Kontrollera noga vilken USB version du har.
2. Kontrollera sen att den USB till RS232 som du tänker köpa klarar av den USB versionen.

Med USB till RS232 bör det inte vara några problem att ansluta en GPS. Men man måste givetvis se till att programmet använder den COM-port som man fått.
Dvs. man måste med all sannolikhet ändra i programmet från COM1 till något annat.
 
Re: versionsproblem

Har köpt dator förra veckan, vet ej vilken USB den har.
Lät programmet leta rätt på GPS:en, fuknade utmärkt! :)


ljungkvist; sa:
Se upp med versionsproblem. Det finns flera olika versioner av USB. Nyare datorer kommer med USB 2.0.
Gamla har 1.1 eler 1.0.
På marknaden finns minst en USB - RS232 kabelomvandlare som inte klarar av USB 2.0.

1. Kontrollera noga vilken USB version du har.
2. Kontrollera sen att den USB till RS232 som du tänker köpa klarar av den USB versionen.

Med USB till RS232 bör det inte vara några problem att ansluta en GPS. Men man måste givetvis se till att programmet använder den COM-port som man fått.
Dvs. man måste med all sannolikhet ändra i programmet från COM1 till något annat.
 
Re: versionsproblem

ljungkvist; sa:
Se upp med versionsproblem. Det finns flera olika versioner av USB. Nyare datorer kommer med USB 2.0.
Gamla har 1.1 eler 1.0.
På marknaden finns minst en USB - RS232 kabelomvandlare som inte klarar av USB 2.0.

Har personligen aldrig stött på detta problem. USB 2.0 ska var fullt bakåtkompatibel med USB 1.1 vilket innebär att gammal utrustning ska fungera. Däremot kan man råka ut för konstigheter om man byter upp sig till XP och använder sina gamla drivrutiner för Win98.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
kanotisten; sa:
Har en Garmin 76, har köpt en ny dator, utoan com-port. Vad skall jag göra nu??? Köpa ny kabel?? känns lite tröstlöst...

Är datorn stationär eller bärbar? Om den är stationär kan det vara så att den har com-port men den är inte ansluten (ganska vanligt på nyare datorer då com-portar och dyligt håller på att ersättas av USB), info om detta finner du i manualen till ditt moderkort.
Om det nu finns en com-port på moderkortet kommer den att bestå av en några pinnar som sitter direkt på moderkortet så du behöver bara skaffa en lös com-port (finns i datorbutiken eller hos clas ohlsson), sätta fast den på baksidan av datorn och ansluta sladden till moderkortet. Ev. kan du även bli tvungen att aktivera com-porten i BIOS (kolla manualen).
 
Re: Re: versionsproblem

stigvig; sa:
... USB 2.0 ska var fullt bakåtkompatibel med USB 1.1 ...
MVH/Christer
http://www.clover.se

Skall vara är en sak - hur det är i verkligheten är en annan. Jag har personligen stött på detta problem.
En som fungerade bra mot USB 1.1 på en gammal dator vägrade totalt att fungera mot en ny dator med USB 2.0.
(Att närmare reda ut detta problem skulle föra mig alltför långt in i datatekniken.)
 
Re: Re: Re: versionsproblem

ljungkvist; sa:
Skall vara är en sak - hur det är i verkligheten är en annan. Jag har personligen stött på detta problem.
En som fungerade bra mot USB 1.1 på en gammal dator vägrade totalt att fungera mot en ny dator med USB 2.0.
(Att närmare reda ut detta problem skulle föra mig alltför långt in i datatekniken.)
Det är åtminstone inget generellt problem då jag använder både en seriell<>USB-kabel (Targus PA088E), en USB-hubb, en kamera och en MP3-spelare vilka alla är USB 1.1 mot en dator med USB 2.0. För övrigt trodde jag inte ens att det fanns seriell<>USB-kablar som använder USB 2.0 eftersom det inte behövs av prestandaskäl men då kanske du kan berätta vilken du har som fungerar?
 
Re: Re: Re: Re: versionsproblem

PR; sa:
... kanske du kan berätta ...

Jaha - Det får bli en lite längre redogörelse (som egentligen inte hör hemma här).
När jag nyligen stod i begrepp att skaffa en ny dator upptäckte jag att många nya datorer saknar seriell port. Då jag har stort behov av minst en seriell port beslöt jag att testa om USB till seriell port var en möjlig utväg. Jag köpte en sådan och testade mot den gamla dator, (Windows 98 USB 1.?,) som jag hade då. Det fungerade bra.
Jag köpte till slut en ny dator (W XP pro, USB 2.0) - men med en seriell port. Eftersom jag hade en USB till seriell port kabel så testade jag givetvis denna. Men det fungerade inte. Bland annat gick det inte att finna någon drivrutin som kunde fungera - men - om jag minns rätt - så var detta inte det enda problemet.
Nu finns denna hos min son som har W XP Home och USB 1.?. Där fungerar den såvitt vi vet. Den går i alla fall att installera utan felmeddelanden.
Givetvis skulle jag ha kunnat undersöka detta bättre - men jag såg då ingen anledning. Min nya dator har en traditionell seriell port och min son behöver ingen.
Om någon vill ha ytterligare information så sänd ett brev till: sten.ljungkvist@mailbox.swipnet.se
 
Misstänker att den tillverkare du köpte USB-adaptern av inte har brytt sig om att göra nya drivrutiner till Win XP. Drivrutinerna mellan Win 98 och NT, 2000, XP är helt olika. Finns det ingen drivrutin till en äldre enhet så brukar 2000 och XP försöka hitt egna drivrutiner internt i Windows som ofta ej fungerar, har råkat ut för det ett otal gånger...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
storskogen Synka information mellan eXplorist XL och dator Navigering 3
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
Petri Niemelä tålig dator Navigering 3
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
Tony-Avesta Installera MapSource och kartor på ny dator? Navigering 2
zirkaloy GPS till Dator Navigering 5
Siven frwd sport dator Navigering 1
copycat Kartor och GPS modul till bärbar dator? Navigering 12
jbm Ny dator-jättekul... Navigering 2
3313 Vistan,MapSource, bärbar dator Navigering 8
Garmin 12 + en bärbar dator Navigering 12
ÄventyrsUffe Trackloggning i dator? Navigering 1
maalse GPS + Ekolod + Dator = 3D sjökort Navigering 0
sandberg.eriksson_swipnet.se Sladd till Etrex - dator Navigering 1
rojo Det ständiga-GPS och dator Navigering 2
rojo Det ständiga-GPS och dator Navigering 3
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.