Cykla till Marocko

Ville bara tipsa dig om att 100 spänn om dagen som du "drar ner lätt" är bara önsketänkande. Jag menar detta på vänligaste sätt men i västeuropa kommer man inte långt ens på aldi för 10 euros. Du måste tänka på att du kommer äta mycket mat, dricka mycket vatten och du kommer vilja duscha på ställen och det kostar ett par euros som oftast. Ska du dessutom bo på hostel ibland som du skrev då flyger pengarna och vill du ha en kebab med läsk så ryker ju en hel dagsbudget. Är du stenhård med pengar så gissar jag på 200 kr per dag.

Man behöver inte vara stenhård med pengar för att klara sig på under hundringen även i västeuropa. Jag uppfattar det som ganska enkelt, även om jag är medveten om att jag aldrig ägt ett par spenderarbyxor. Är du stenhård går det nog att få ner till en femtilapp om dagen. Men då menar jag stenhård...

Havregryn eller kanske müsli (om det finns billig bulk-müsli att köpa) på morgonen, pasta med tonfisk resten av dagen. En burk tonfisk = ca 16 kr. Pasta i 1 kg bulk-förpackning = 20 kr. Vatten = gratis, varför köpa vatten när man kan fylla på? Total matkostnad på en dag kan hamna på 50 kr. Lägg till lite snask, läsk och oregelbundna kaffestopp så hamnar man på en hundring, det är inga problem. Däremot får man vara stenhård om man vill ner på 50-60 kr om dagen... Jag hade inte offrat mitt snask och kaffe för att hamna där. En hundring känns rimligt...

Men, som du skriver, så fort man bor på hostel i städerna skenar allting iväg lite. Lagar man egen mat på hostellet så kan man kanske klara sig på 200 i östeuropa och 300 i väst. Ju mer jag cyklar desto mer inser jag att det är på sadeln jag vill vara, inte på turistställena, så för mig blir det ett mindre och mindre "problem"... :) På vägen hem från Rom bodde jag på camping två nätter a 5 euro (prutat båda gångerna, mest för att kunna duscha) och hos en kompis ett par nätter. Bara en gång tvingades jag ta till ett hostel, men då var jag så blöt av regn att det kunde kvitta. Om man bortser från min bizarra nattlivsutsvävning i St. Gallen spenderade jag nog inte mer än 120 kr / dag inklusive båten till Trelleborg, om man slår ut det över alla dagar jag var ute.

Det går att cykla billigt utan att vara stenhård, man måste bara vara lite semihård. :)
 
Ville bara tipsa dig om att 100 spänn om dagen som du "drar ner lätt" är bara önsketänkande. Jag menar detta på vänligaste sätt men i västeuropa kommer man inte långt ens på aldi för 10 euros. Du måste tänka på att du kommer äta mycket mat, dricka mycket vatten och du kommer vilja duscha på ställen och det kostar ett par euros som oftast. Ska du dessutom bo på hostel ibland som du skrev då flyger pengarna och vill du ha en kebab med läsk så ryker ju en hel dagsbudget. Är du stenhård med pengar så gissar jag på 200 kr per dag.

Jag brukar spendera mindre än 100 kr/dag när jag cyklar och det har ingen större betydelse om det är i Väst eller i Tredje Världen. Tar man med alla kostnader så var det billigare att cykla i EU än det var att cykla längre österut. I EU slipper man visum och maten är faktiskt inte så mycket dyrare. De flesta basvaror som pasta och socker kostar ungefär lika mycket på de flesta ställen. Ska du köpa färdiglagad mat i Väst så blir det dyrt. Köper du rotfrukter, pasta och fruset kött så blir det billigt. Det är enkelt och billigt att laga soppor om du utgår från råvarorna.
Jag har aldrig betalt för att duscha. Varför ska man göra det? Det brukar gå att hitta ställen där man kan duscha gratis eller så blir det att tvätta sig med kranvatten. Som någon skrev tidigare så är vatten gratis och det är bara att fylla på vid bensinstationerna. Vill du ha något med smak är det bara att köpa saft som du blandar efter hand. Hotell skippar jag och bor istället i tält. Det funkar bra att tälta i de flesta länder men man är lite försiktig när man väljer tältplats. Det som kostar är maten.

Jag har kontakt med en del cyklister och de som kör på en stenhård budget har inte 200 kr/månad. Pratade med en holländare som körde Amsterdam - Damaskus - Amsterdam på en budget på 50 cent/dag. Det tycker jag är stenhårt...

/Stellan
 
Cykla runt i Europa är ju fantastiskt, så mkt att se och upptäcka i Italien eller Alperna eller Tyskland / BeneLux. Men eftersom jag inte alls är stenhård så börjar jag dagen med att cykla in till torget i den lilla staden och ta en Stor Kaffe och en smarrig kaka, el ett wienerbröd kanske... Sen vid lunch kan det bli en Wienerschnitzel och en stor Weissbier - så mumsigt ! Sen när det börjar bli dags att campa kan man köpa lite ost och bröd och vin och frukt och choklad innan man gör kväll - super ! Enjoy !!
 
Kul initiativ! Du verkar målinriktad så det här ska nog gå. Planerar själv en tur genom samma länder våren/sommaren 2012, fast min resa slutar nog i Frankrike nånstans som det känns nu. Ska hålla på en del med huset jag och min flickvän precis köpt i sommar, annars hade jag åkt nu i år. Uppdatera oss gärna om hur läget ser ut nu! Allt gott!
 
cykla i sommar

Jag tänkte också cykla i sommar och hänger gärna med om någon ska ut. Jag ska ut i juni och vara tillbaka i august, så jag har i princip hela sommaren. Har egentligen ingen plan utan vill bara ut på långtur igen!

hör gärna av er om ni är ute juni juli!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
rimn hur cykla från gbg till oslo? Långcykling 7
spatman Priser med att cykla till asien. Långcykling 6
Josefine H Cykla till KIna Långcykling 3
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
Stiffmeistern Cykla till Fair Enough Långcykling 1
Josefine H Cykla USA Kust till Kust Långcykling 46
mrbambocha Cykla från abisko till ystad Långcykling 11
JA64 cykla till Medelhavet. Långcykling 1
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
Annabanana Cykla till paris:) Långcykling 7
mathiasbuskas Cykla till Sydafrika - medresenärer? Långcykling 2
Samir_k87 Cykla till Rom... Långcykling 0
odesus Cykla till Paris Långcykling 1
Ralfie Cykla till Tyskland? Långcykling 1
Flafa Cykla till Malmö Långcykling 3
Cykla från Båstad till Malmö Långcykling 0
Daddy Cool Cykla till Tour de France --> Häng me! Långcykling 0
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
trek5200 cykla från bodensjön till turin över alperna Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.