Cykla till Marocko

Tjena alla människor!

Jag heter joakim henriksson, 20 år gammal och har bestämt mig för att cykla till marocko genom europa. Rutten, i nuläget (givetvis är den inte fastspikad), är start i sverige, danmark, tyskland, holland, belgien, frankrike, andorra, spanien (eventuellt portugal) och marocko. Väl i marocko skulle jag vilja se atlasbergen, trekking i öken, bada turkiskabad i casablanca och rabat och mycket mycket mer givetvis!
Jag startar antingen tidig vår 2011 eller augusti-september 2010, beror lite på hur min budget kommer att se ut i augusti. Jag skulle gärna dela denna resa med någon, personligen kommer det väl bli ett slags test för mig för att se mina gränser och att försöka utmana dessa till max. Men sedan gör man ju massor med sköna stopp för att njuta av naturen, städerna, människorna, kulturerna. Det blir att bo i tält och lag mat till en större del i stormkök (ett och annat hostel och träffa andra backpackers kanske?).
Jag är inte den allra mest erfarna cyklisten, men några mil har jag på nacken. Jag håller för tillfället på och lär mig hur man fixar fel med cykeln osv. (många slangar och lappar sägs det behövas...)
Är du intresserad av att också hänga med så säg då också till! Men som sagt vill du hjälpa mig på vägen genom goda råd av ALLA dess slag så skulle jag uppskatta dessa otroligt mycket!

ha en trevlig vecka!

Joakim Henriksson
 
Hej Joakim!

Det låter verkligen häftigt och som ett spännande äventyr alltihopa.Jag är svårt sugen på att anmäla mig själv till detta då det låter som en bra och trevlig ide.
För min del skulle tidig vår 2011 vara bättre än höst/vinter 2010.
Att fixa hojjar/punkan och bo/leva spartanskt,det är inga problem,men att sticka iväg så pass på cykel är något helt nytt för mig.
Det lockar onekligen en hel del men skrämmer ändå ,frågan jag ställer mig själv just nu är: klarar jag verkligen att genomföra denna sträcka?
Trots att jag inte riktigt vet svaret på detta just nu så anmäler jag härmed mig till någon form av intressekoll , detta med viss beundran för TS beslusamhet och äventyrslusta.
 
Hej!

Det låter onekligen som en spännande och lockande resa du ska ut på. Har många gånger tänkt att jag skulle vilja ge mig ut och långfärdscykla i världen. Och någon gång måste man väl uppfylla sina drömmar.
Kan säga att det känns lockande att haka på. Jag kan iaf säga att jag är intresserad.
 
Tycker det verkar riktigt roligt att ni bägge är intresserade! Som sagt tror resan blir roligare om man kan uppleva saker tillsammans med andra! Angående att det är en bra bit att resa, ja det är sant. Men som sagt jag tänker att detta ska få ta sin tid, inget tour de france tempo, 8 mil om dagen kanske. Framför allt ser jag det som att man ska ha tid, tid att titta på landskapet, stanna där man vill och kanske slå upp tältet göra sin mat. När resan eventuellt skulle börja, klart att vi kan snacka mer om detta. Jag tror att det kommer bli så att jag sticker iväg tidig vår 2011. Men som sagt är ni fortfarande sugna låt mig veta! Vill mer än gärna att folk hänger på!
 
Som det heter, "delad glädje är dubbel glädje". Håller helt och hållet med om att en sådanhär resa ska upplevas som du beskriver. Man cyklar ju trotts allt för att uppleva närheten till natur och folk mm. Ingen upplevelse blir den samma om man stressar.
Jag känner mig faktisk väldigt sugen. Dock ligger det ju en hel del planering i det och inköp av cykel och utrustning mm. Men med tanke på din planerade avfärd i vår så är det ju ganska gått om tid till sådanna saker.
 
Kan väl framför till er båda 2 att det blir så att jag åker tidig vår (slutet av mars- övergången april) 2011. Så är ni fortfarande sugna så har vi ju ganska så mycket mer tid för planering osv. Egentligen kan vi väl säga i nuläget att jobbar man några månader nu och tjänar sig en hacka så är väl ekonomin klar. Om ni vill kan ni ju bara skicka ett meddelande med eran e-post telefonnummer så återkommer vi till varandra helt enkelt lite längre fram. Låter detta bra?
 
hej folket

hålla igen. För tillfället väntar jag på våren och vad den nu ska bära med sig! Jobbar och tjänar pengar och kan inte vänta på att få komma iväg på resan. Har blivit lite problem för respolaren som nu är tveksam så jag vill igen ta upp detta! Om någon är intresserad av att sticka iväg söder ut på cykel någon gång i maj så hör av dig/er! Angående pengar så har jag fått tips om att räkna ca 100 spänn om dagen, vilket jag dock tror kan dras ner ganska rejält. Men iaf så för att göra det lätt 3000 på en månad och ca 18000 för ett halvår, säg 20000 + cykel och annat skoj man bör ha med sig :)

vill du med hör av dig!
 
Tjena!
ag är en kille på 27år, pluggar i göteborg, rest mycket i världen och gillar äventyr
Så om du vill ha med nån på din cykelresa är jag intresserad!
Slutar skolan i slutet av maj, efter det kan jag!

Ha de gott
 
tjena joel!

skoj att någon hörde av sig tillslut! Som sagt är du sugen på att häng med så låter det ju kanonbra! Kan ju redan nu säga att resrutten inte är till 100% bestämd än, vill ta dagen som den kommer. Svänga den där högersvängen om det känns bäst för stunden liksom.
 
låter strålande!
Jag sitter och funderar om inte östra europa verkar väldigt trevligt att cykla genom, typ ta båten till polen, och fortsätta neråt mot bergigare områden där man kanske kan klättra upp för något berg ?!
Skickar ett meddelande så kan vi planera vidare

Inga fler som vill hänga med?
 
hålla igen. För tillfället väntar jag på våren och vad den nu ska bära med sig! Jobbar och tjänar pengar och kan inte vänta på att få komma iväg på resan. Har blivit lite problem för respolaren som nu är tveksam så jag vill igen ta upp detta! Om någon är intresserad av att sticka iväg söder ut på cykel någon gång i maj så hör av dig/er! Angående pengar så har jag fått tips om att räkna ca 100 spänn om dagen, vilket jag dock tror kan dras ner ganska rejält. Men iaf så för att göra det lätt 3000 på en månad och ca 18000 för ett halvår, säg 20000 + cykel och annat skoj man bör ha med sig :)

vill du med hör av dig!



Ville bara tipsa dig om att 100 spänn om dagen som du "drar ner lätt" är bara önsketänkande. Jag menar detta på vänligaste sätt men i västeuropa kommer man inte långt ens på aldi för 10 euros. Du måste tänka på att du kommer äta mycket mat, dricka mycket vatten och du kommer vilja duscha på ställen och det kostar ett par euros som oftast. Ska du dessutom bo på hostel ibland som du skrev då flyger pengarna och vill du ha en kebab med läsk så ryker ju en hel dagsbudget. Är du stenhård med pengar så gissar jag på 200 kr per dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
rimn hur cykla från gbg till oslo? Långcykling 7
spatman Priser med att cykla till asien. Långcykling 6
Josefine H Cykla till KIna Långcykling 3
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
Stiffmeistern Cykla till Fair Enough Långcykling 1
Josefine H Cykla USA Kust till Kust Långcykling 46
mrbambocha Cykla från abisko till ystad Långcykling 11
JA64 cykla till Medelhavet. Långcykling 1
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
Annabanana Cykla till paris:) Långcykling 7
mathiasbuskas Cykla till Sydafrika - medresenärer? Långcykling 2
Samir_k87 Cykla till Rom... Långcykling 0
odesus Cykla till Paris Långcykling 1
Ralfie Cykla till Tyskland? Långcykling 1
Flafa Cykla till Malmö Långcykling 3
Cykla från Båstad till Malmö Långcykling 0
Daddy Cool Cykla till Tour de France --> Häng me! Långcykling 0
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
trek5200 cykla från bodensjön till turin över alperna Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.