Cykel till nordkapp

Hej!
Tänkte försöka cykla till nordkapp från skåne senare iår. Tänkte cykla antingen så att jag är
hemma till midsommar eller direkt efter midsommar.
Är det nån som vet vilken tid som är bäst rent vädermässigt?
Tänkte cykla genom norge.
Eftersom jag är helt grön på det här med långcykling tar jag tacksamt mot alla tips.
/Andreas
 
Hej
Cyklade Från Kirkeness genom Nordnorge till Mo i Rana i början på Juli i år, ett par dagar i norra delen var det bara 7-8 grader på dagen. Löven på björkarna var vårgröna och häggen blommade då. Skulle tro att sannolikheten nog är större att det kan vara kyligare om du cyklar före midsommar än efter men att du slipper så mycket turisttrafik om du cyklar före midsommar.
/ulf
 
Hej Andreas, och välkommen till forumet! :)

Rallarvegen verkar vara mycket fin:
http://www.rallarvegen.no/default.asp?sprak=3
http://www.bryxon.swoboda.lublin.pl/images/rower/rallarvegen/relacja_rallarvegena.html

Gillar du att åka tåg så är Flåmsbanan grym:
http://www.flaamsbana.no/
...att ta med cykeln på tåget verkar inte vara något problem.

I den här tråden diskuterades det lite mer om Norge:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52551&page=2

Jag som också är förhållandevis grön funderar starkt på att göra samma resa som du till våren, när snön börjat dra sig undan här i södra Sverige. Flåmsbanan kan jag verkligen go i god för, men i övrigt tillhör jag nog dem som inbillar sig att turen blir bättre ju mindre man på förhand bestämmer rutten i detalj... Förutsatt att man har ett hum om riktningen:

klaskatt060605_219292w.jpg
 
Tror inte jag kommer planera rutten alltför mycket bara på ett ungefär.
Vill inte heller va för låst vid en viss rutt. Just nu lutar det väl trots allt till att det blir start i början på maj.
Hur kallt kan man räkna med att det är på nätterna längre norrut vid den tiden?
 
Tackar för svaren. Har kommit lite längre i planeringen.
Har kommit på att det kan va rätt kallt i början på maj men det får gå.
Finns här nån som planerar samma tur? Hade varit skönt att ha lite sällskap en bit av vägen iaf.
 
Intresserad

Hej,

Jag är inne på liknande grej och har tänkt ett tag på att göra en cykelresa från längst i norr via norge tillbaka till Ystad. Jag är verkligen intresserad och har ännu inga andra planer för 2009 som skulle hindra mig. Du får gärna höra av dig om du vill ha sälskap en del eller hela resan.
Min första tanke var att börja längst upp i norr genom att bestiga kebnekaise och därefter börja cykla hem via norges kust (fjordarna). Jag har inte några riktiga planer eller uppskatning om hur tufft det skulle bli och hur långt tid det kan ta. Vill undvika att det blir en "vända och köra tillbaka" runda samt också få in så mycket natur och upplevelser som möjligt, för mig är det inte cyklingen i sig som är utmaningen.
Jag är van vid långdistansträning och har klarat av två Ironman distanser, marathon och vättern med ganska goda resultat. Jag kräver inte heller att resan ska genomföras på elitnivå.
 
Några tips.

Hej, spännande tur men ett par råd. Glöm rallarvägen med långfärdspackning. Det är ganska dålig stig långa sträckor. I nordnorge finns det ganska långa tunnlar som är allt annat än trevliga att cykla genom. Ett sätt att undvika en hel del av dem är att cykla ut på lofoten och ta båten till Bodö. Det har jag gjort och kan verkligen rekommendera den vägen. Undvik E 6 så mycket som möjligt. Vad vädret gäller så får du räkna med att det kan vara vinterväder i nordnorge i slutet av maj. Ha en bra tur.

Bosse
 
Mygg

är en faktor att ta med i bedömningen. I Nordnorge är det bitvis nästan ingen skog och därmed inga/få mygg men i Norrland är det oerhörda mängder mygg vid midsommartid och nån månad framöver när det är varmt. Eftersom trådstartaren vill börja söderifrån så tycker jag att en tidig start kan ha fördelar. Att det är kallt längre upp är inte så stor nackdel annat än att det kanske är större risk för blött underlag om du skall tälta. Maj lär vara en relativt nedbördsfattig månad statistiskt sett.

Thure
 
Cykeltips

Hej du!

Cyklade Oslo - Nordkap i 2001, og kan ge dig ett par tips:

1) Vädret är fullständigt oförutsägbart - den kan vara 25 grader och strålande sol ena dagen, 6-7 grader och svinkallt andra - ta med kläder för båda delarna

2) Cyklar du genom Norge, få kontroll over tunnlarna- bara hälften av dem är tillåtna att cykla igenom, och det är inte för att vara taskiga att de säger att det är förbjudet - de är helt enkelt farliga. Tips:
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite...e=vegvesen/SVVartikkel/SVVartikkelMedRelatert

3) Skall du cykla genom Norge har jag tre tips på vägval. Ta färjan från Trondheim till Nordtröndelag (Vanvikan) - så slipper du en dödstråkig E6:a. Följ "Kystriksveien", RV 17 - kolla www.rv17.no , och till slut håller jag med snövargen - ta färjan från Bodö till Lofoten - cykla längs med Lofoten - obeskrivligt vackert.

4) Rallarvägen kan fint cyklas med packning, men inte i maj, men jag förstår inte helt varför man pratar om den här - den har ingenting med Nordkap att göra - den går från Finse till Voss, och det då är man ju på väg till Bergen.

Om du behöver flera tips eller undrar över något kan du kontakta mig direkt på msn - salevik@hotmail.com


Mvh Ricard
www.silkroadbybike.com
http://www.facebook.com/group.php?gid=27479607059
 
Finns två minst två Rallarvägar

Den som avsågs här är den som går jämte malmbanan förbi Riksgränsen ner mot Narvik.

Thure
 
haha - nu är jag med - den svenska rallarvägen - har bott för länge i Norge. Rallarvegen (den norska som går till voss) är ju den mest kända cykelstigen i hela Norge :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
bikebug skicka en cykel till AUS Långcykling 6
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
j_stellan Föreläsning, Från Kairo till Peking med cykel Långcykling 1
nicklas_ll Från Porto till Peking med cykel - start 25 mars. Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Argentina till Colombia pa cykel borjar nu! Långcykling 5
elden Förvaringslösningar till cykel Långcykling 6
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Albertsson skicka cykel till Afrika? Långcykling 2
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
hsalberg Cykel med Ryan Air till Glasgow/Prestwick? Långcykling 1
Charlotte_L Cykel till Vätternrundan Långcykling 11
gunnar.ohman BoB Yak till cykel med alluminiumram ? Långcykling 4
Brune Kamerastativ till cykel Efterlysning Långcykling 2
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
Med cykel till Lofoten Långcykling 7
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.