Chris Townsend om skodon för vandring

En av dina förebilder här på utsidan refererade nyligen till en artikel där man kunde se stora skillnader mellan löpning och vandring map energiåtgång. För lugn vandring så mätte man inte upp nån nackdel med tunga kängor medan löpning krävde lättare skor. Jag tolkar det under vissa omständigheter finns en generell skillnad mellan vandring och löpning?

Visst finns det en skillnad mellan löpning och vandring; i det förra fallet springer man och i det senare går man. Men skillnaden är inte så stor att den motiverar olika skor.

Att använda din observation ovan som ett argument för att använda känga istället för löparsko, vilket många gör, är för övrigt ett exempel på ett klassiskt felslut i logiken. Bara för att vinsten med lättare skor är större vid löpning än vid vandring, är det inte ett argument för tunga skor vid vandring.
 
Senast ändrad:
I en av artiklarna som Jörgen skickade hävdades att energibehovet ser olika ut mellan löpning och vandring genom att energibehovet vid löpning kan beskrivas linjärt medan det vid vandring kan beskrivas med en kurva. Detta behöver man egentligen inga studier till utan känner man lätt själv, det är tämligen jobbigt att springa med kängor. Liknelsen mellan att springa och vandra haltar därför betänkligt.
 
Visst finns det en skillnad mellan löpning och vandring; i det förra fallet springer man och i det senare går man. Men skillnaden är inte så stor att den motiverar olika skor.

Att använda din observation ovan som ett argument för att använda känga istället för löparsko, vilket många gör, är för övrigt ett exempel på ett klassiskt felslut i logiken. Bara för att vinsten med lättare skor är större vid löpning än vid vandring, är det inte ett argument för tunga skor vid vandring.

Jag använde inte studien till att argumentera för tunga skor vid vandring. Däremot menar jag att man i studien visar att under testförhållandena är lätta skor att föredra vid löpning medan för vandring så gå det inte att se nån skillnad på tunga och lätta skor. Studien visar alltså att löparen bör välja lätta skor medan vandraren har större valmöjligheter. Det finns sålunda en påvisad skillnad mellan löpning och vandring vad gäller skoval. Att det sedan finns väsentligt större skillnader mellan ett bergsmarathon och en Svensson-fjällvandring vilka även kan påverka skovalet kanske även du inser utan vetenskapliga studier?
 
Klargörande

Känner att det kan vara läge att klargöra min personliga ståndpunkt i tråden. Jag förspråkar inte kängor till alla vandrare i alla lägen. Min kritik riktar sig inte mot låga skor utan mot de som förbehållslöst förespråkar låga skor i alla lägen.

Jag har som vana att ofta använda min utrustning på mindre turer i hemtrakten och aldrig testa nåt nytt på en längre vandring. (Till skillnad från många på utsidan begränsas inte mitt friluftsliv till en vecka i sommarfjällen.) Detta gör att jag inte tar med mig saker till fjälls som jag vet inte uppfyller mina krav. Eftersom jag inte trivs i lågskor en regnig och blöt helgtur i den skånska vintern har lågskorna fått stanna hemma när jag dragit till fjälls. Det händer däremot att jag använder dem till helgvandringar om väderprognosen är torr med lagom temperatur. Att andra människor gör andra val är helt Ok för mig så länge de är nöjda och inte försöker få mig att tro att de har funnit den gudomliga sanningen. Faktum är att vi är alla OLIKA varför det inte är konstigt att vi söker OLIKA lösningar. Enda undantaget är givetvis fjäderlättarna som är precis som alla andra och därmed vet bäst vad vi andra ska välja. ;-)

Vad en excentrisk gammal Engelsman säger kan ju säkert vara underhållande att höra, men excentriska Engelsmän finns det gott om och utgör oftast inte den bästa källan till information. Min personliga erfarenhet av gamla Engelsmän och friluftsliv är att England är ett u-land även på det området. Att tex ta på en ulltröja till när den första är genomblöt av regn är ingen metod som passar mig även om det funkar. Någon som jag däremot verkligen lyssnar på här på utsidan när det gäller skor är Malindo. Han kan verkligen det här med skor.
 
naturligtvis går det att vandra med lågskor, jag gjorde det själv i höstas. Det har sina fördelar men även sina nackdelar. Det var t ex ingen höjdare att gå på snötäckt stenskravel då jag kilade ner och klämde fötterna vid ett par tillfällen. Stegjärnen satt inte heller optimalt och de var halkigare i snösluttningar. Jag kommer gå med lågskor ibland men kommer ta kängor när jag tycker att det behövs. Lågskor är inte optimalt till allt.
 
Med all respekt för dina paralleller, men haltar de inte i
Argumenten för att inte ikläda sig löparsko brukar då komma i olika skepnader, men kan sammanfattas i fem principiella argument:
  • Löparskon förmår inte att skydda fotknölar vid vandring över blockterräng
  • Löparskon bidrar inte med någon stabilitet över vristen
  • Löparskon är inte tillräckligt styv för skråvandring
  • Löparskon släpper in väta utifrån
  • Löparskon hindrar inte ljungkvistar och annat skräp i från att komma in i skon
Och med dessa argument blir, det som fjäll-löparen inte har några problem att hantera, någonting oöverstigligt för de som väljer att istället för att springa i fjällen.

Hur vet vi att de inte har några problem att hantera det?

Jag tycker att efter en helt vanlig löpartur hemma i skogen med klafsföre så kan skorna vara helt fördjävliga. Och jag tycker ainte alls att de är speciellt bra att springa i obanad terräng med. De har fel sorts sula. Därmed inte sagtt att jag skulle vilja springa i kängor, det är antagligen ännu värre :). Ville bara säga att allt det som listas ovan inte alls är problemfritt när man löper.

Min erfarenhet är att JAG (inte alla men jag själv) tycker löparskor är: dåliga i stenig terräng, jag har slagit i fotkölen, de blir helt vidriga när de är dyngsura, jag får in en massa skit i skorna.
 
naturligtvis går det att vandra med lågskor, jag gjorde det själv i höstas. Det har sina fördelar men även sina nackdelar. Det var t ex ingen höjdare att gå på snötäckt stenskravel då jag kilade ner och klämde fötterna vid ett par tillfällen. Stegjärnen satt inte heller optimalt och de var halkigare i snösluttningar. Jag kommer gå med lågskor ibland men kommer ta kängor när jag tycker att det behövs. Lågskor är inte optimalt till allt.
 
Stabilt men lätt

Oj det finns nog lika många synpunkter på detta som antalet fjällvandrare.

Jag skall ut i sommar, vecka 30/31 å ta mig upp på Keb's sydtopp tillsammans med en kamrat, jag kommer följa det råd jag fått av de inbitna rävarna, dvs ska man bära tungt och gå långt, så SKA man ha en vridstyv å stabil känga, samt ta med sig ett par stabila träningsdojjor som torkar snabbt, samt ett par sandaler.

Kängor behöver INTE vara tunga, jag har för ändamålet inhandlat ett par Haglöfs Solid Lite, den är superskön på foten, stabil och ack så lätt !! Ytmaterialet är skinn och det tål tuffa tag.

Träningsskor kan man visst gå med i snårig terräng, om man kompletterar med ett par smidiga rivtåliga gaiters. Men på knaggligt underlag skulle jag nog akta mig för träningsskon, just av rädslan att vricka foten, det skulle inte vara skoj och förstör troligen hela turen.

Man går ju troligen inte i oländig terräng hela tiden - och just att variera å släppa loss tassarna emellanåt i träningsskor eller sandal är nog inte minst så viktigt.

De klumpiga kängorna har fått konkurrens av mer smidiga kängor av olika märken och det är nog rätt lite som skiljer dom alla åt i slutändan. Jag har sett mkt fina dojjor i butikerna och prislappen varierar, i slutändan är Vibram-sula mitt krav, inuti vill jag aldrig ha annat än en Sole sula när jag nu hunnit känna på denna supersköna sula i över ett halvår.

Det här är som med allt annat, man får prova sig fram och det går inte att lyssna på alla förstå-sig-på-are, alla individer har sina unika fötter å behov.

Ha det bäst allihop & Ha en skön sommar :) /Monicken
 
De Fjäderlätta verkar alltid bli gramsna pâ att Kängmaffian massivt attakerar deras ädla kamp mot att slakta heliga kor (fast de sjálva förvarar sina heliga kor i form av 50 âr gamla tumregler, uttalanden av självutnámda gurus etc, sagt som parantes).

Jag tror dock inte att kängmaffian har det minsta emot att de fjäderlátta informerar om fördelarna med láttare utrsutning, utan att invándningarna snarare kommer mot hur de gör det. Oviljan att vilja ha en nâgorlunda balanserad debatt och se för och nack-delar med de olika systemen som behandlas gör att det hela snabbt blir ointresant och sektariskt.

Jag googlade just pà kul "boots vs. low cut shoes" , och fann pà första sian tvà olika artiklar i ´ñamnet (kanske det fanns fler, jag kollade inte), varav bâda verkade vara mer objektiva och öppna än vad som är fallet med Fjáderlätts budskap, och kanske ocksâ dárför intresantare och trovárdigare.
Nedan skrivet av en viss Greg Johnson för websiten TRAIL (och eftersom han är av anglo-saxiskt ursprung sâ torde han vál vara en guru han med med mer erfarenhet och bättre rätt att yttra sig än nân vanlig bonnig bakgârds-svensk)

OBS: jag tar inte ställning till om karln har rátt eller fel, ville bara ge ett exempel pà att en mer öppen och objektiv approach till olika alternativ genast blir mer intresant än en ensidig idem

källa: http://www.trails.com/list_1076_running-shoes-vs-hiking-boots.html


Trail Running Shoes Vs Hiking Boots


By Greg Johnson

Trail Running Shoes Vs Hiking Boots
Lightweight hiking boots and trail running shoes share many features. Both make use of supportive, lightweight materials and they feature similar low-cut designs. Because of this, many hikers purchase runners to wear on light day hikes, or choose especially light boots for trail running. Both pairings have advantages and drawbacks.

Hiking Versus Running Footwear
Trail running and hiking may follow the same terrain, but they require some specific footwear designs. Hiking is slow and methodical, and sometimes involves carrying a load even on a short day hike. Lightweight hiking boots, though not so bulky as their heavy counterparts, still retain extra material around the ankle, as well as significant cushion and support at the footbed.
Running shoes are made for light and fast travel. They sacrifice support in lieu of featherweight designs and focus more on pronation---extension of the foot---than on cushioning. However, heavier, more supportive running shoes are often used for training, and these versions sometimes appear similar to light hiking boots.

Running Shoes for Hiking
Hikers generally choose running shoes because of weight reduction, which can be significant even on trainers. Many people also find they prefer the added attention to pronation that running shoes offer, as well as their cool and sweat-managing materials. Some running shoes also offer aggressive tread designs which are better suited to slick rock than standard hikers. Running shoes do, however, sacrifice ankle support, making injury more likely, as well as material durability and water-resistance.

Hiking Boots for Running
Competitive running requires ultralight footwear, but training is generally done with heavier, more supportive shoes that protect against injury. Using light hiking boots for running training offers superior ankle support and joint-protection cushion. They also tend to use more durable, weather-resistant materials. The drawbacks, however, lie in their weight, as well as passive tread designs and limited foot mobility. Hiking boots are unusable in a competitive running environment.
 
Med mitt inlägg menade jag inte att jag inte gillar att vandra i lågskor. Det gör jag gärna. Men just löparskor är väl kanske inte mitt första val.
 
Min erfarenhet är att JAG (inte alla men jag själv) tycker löparskor är: dåliga i stenig terräng...
Ord upp!

Med mitt inlägg menade jag inte att jag inte gillar att vandra i lågskor. Det gör jag gärna. Men just löparskor är väl kanske inte mitt första val.
Jag har fem par löparskor. Köpte nyligen ett par låga kängor för att inga av löparskorna är bra att vandra i när man lämnar grusvägen. Fötterna åker runt inne i löparskorna. Kängorna håller ihop och stabiliserar alla småbenen inne i foten. De ger stöd. Även vristen arbetar mindre pga det förbättrade stödet.
 
Jag har fem par löparskor. Köpte nyligen ett par låga kängor för att inga av löparskorna är bra att vandra i när man lämnar grusvägen. Fötterna åker runt inne i löparskorna. Kängorna håller ihop och stabiliserar alla småbenen inne i foten. De ger stöd. Även vristen arbetar mindre pga det förbättrade stödet.

Som trâdskaparen pàpekar lär detta vara en myt, sâtillvida du inte har vetenskaplig forskning att backa upp med. Eller med andra ord: du yrar! ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Skandinavien med Townsend Lättpackning 0
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Vikten av skodon - några vetenskapliga artiklar Lättpackning 193

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.