Chris Townsend om skodon för vandring

För min del får var och en gå det han/hon har lust med. Men en reflexion är att resonemanget i intervjun handlar om att gå på "trails". Där, och tex på Kungsleden, är jag helt enig i att lätta skor är att föredra. När jag går i fjällen blir det till stor del i obanad terräng, och där är kängor helt överlägsna. Man vill inte ha skorna fulla med "bös", man vill kunna halka till utan att förstöra skon. Plus att det kan vara rätt blött. En viss svensk skotillverkare gör skor som möter de här kraven, utan att vara blytunga. Tyvärr sitter dom illa på mina fötter. Trenden med alpkängor som är styvare, tyngre och som är omöjliga att torka tycker jag personligen är rätt kass.
Kort sagt, det finns inga skor som möter mina krav för en vanlig enkel fjälltur. Tyvärr. Kanske ett ämne för alla dessa "projektarbeten" som dyker upp på utsidan med jämna mellanrum :)


Det är att tur att t ex de som springer fjällorienteringen endast håller sig till "trails", annars skulle de ju få springa i höga kängor.
 
Det är att tur att t ex de som springer fjällorienteringen endast håller sig till "trails", annars skulle de ju få springa i höga kängor.

Själv har jag noterat att de som cyklar MTB i fjällen ofta har SPD-skor och att de som rider i fjällen ofta har ridstövlar. Frågan är om dessa skor därmed är det bästa valet för fjällvandring?
 
Det är att tur att t ex de som springer fjällorienteringen endast håller sig till "trails", annars skulle de ju få springa i höga kängor.

Nu vet jag inte vilken fjällorientering du syftar på, men jag kan tänka mig att de inte är ute i en vecka.
Och, som sagt, mitt inlägg var en reflexion, jag struntar blankt i vad andra har på fötterna. För egen del hårdbantar jag alltid packningen, men jag vill kunna hålla mig torr. Det är min utgångspunkt.
 
Jag är tackssamför att det inte bara är roder-skeddadiskussioner som är på det här viset. Det blir ju så mycket roligare då... ;)

(Att byta ut temat "snabbast/tävling" mot temat "vetenskap" är ju dessutom fantastiskt skönt som omväxling)
 
Själv har jag noterat att de som cyklar MTB i fjällen ofta har SPD-skor och att de som rider i fjällen ofta har ridstövlar. Frågan är om dessa skor därmed är det bästa valet för fjällvandring?

Med all respekt för dina paralleller, men haltar de inte i jämförelse med löpning/vandring?

Jag tycker att KLAGER lyfter en intressant diskussion ovan. Det är nämligen fascinerande att de flesta accepterar löparskor som den optimala fotbeklädnaden då någon springer i fjällterräng (inte sällan med en lättare packning). Men då man övergår från att löpa till att gå och lägger några kilo till i ryggsäcken, då händer något. I det läget bör man glömma löparens erfarenheter, eftersom vi inträtt i en ny värld.

Argumenten för att inte ikläda sig löparsko brukar då komma i olika skepnader, men kan sammanfattas i fem principiella argument:
  • Löparskon förmår inte att skydda fotknölar vid vandring över blockterräng
  • Löparskon bidrar inte med någon stabilitet över vristen
  • Löparskon är inte tillräckligt styv för skråvandring
  • Löparskon släpper in väta utifrån
  • Löparskon hindrar inte ljungkvistar och annat skräp i från att komma in i skon
Och med dessa argument blir, det som fjäll-löparen inte har några problem att hantera, någonting oöverstigligt för de som väljer att istället för att springa i fjällen.
 
Denna diskussionen är ju lika vansinnig som att säga att cykeldäck med litet mönster är bättre än bildäck oavsett vilket fordon de skall sitta på eller vad det skall användas till.
 
Denna diskussionen är ju lika vansinnig som att säga att cykeldäck med litet mönster är bättre än bildäck oavsett vilket fordon de skall sitta på eller vad det skall användas till.

Det är möjligt, jag är inte bekant med den diskussionen.

För att förtydliga: Mitt argument är att löpning och vandring i fjällen inte är så pass väsensskilda att de motiverar olika skoval.
 
Precis, absolut lättast är ju faktiskt att springa barfota, bara för att det finns dem som gillar det och att våra förfäder fixade det galant betyder ju inte att skor inte fyller något syfte.
 
Det är möjligt, jag är inte bekant med den diskussionen.

För att förtydliga: Mitt argument är att löpning och vandring i fjällen inte är så pass väsensskilda att de motiverar olika skoval.

Jag har lagt märke till att löpare väljer olika löparskor till olika sorts löpning. Bör jag då utifrån ditt argument dra slusatsen att det är större skillnad på löpning och löpning än på vandring och löpning?
 
Jag har lagt märke till att löpare väljer olika löparskor till olika sorts löpning. Bör jag då utifrån ditt argument dra slusatsen att det är större skillnad på löpning och löpning än på vandring och löpning?

Nej, för att ytterligare förtydliga: Mitt argument är att löpning och vandring i fjällen inte är så pass väsensskilda aktiviteter att de motiverar så pass olika skoval som löparsko och känga.

00125.jpg6473-p.jpg
 
Med all respekt för dina paralleller, men haltar de inte i jämförelse med löpning/vandring?

Jag tycker att KLAGER lyfter en intressant diskussion ovan. Det är nämligen fascinerande att de flesta accepterar löparskor som den optimala fotbeklädnaden då någon springer i fjällterräng (inte sällan med en lättare packning). Men då man övergår från att löpa till att gå och lägger några kilo till i ryggsäcken, då händer något. I det läget bör man glömma löparens erfarenheter, eftersom vi inträtt i en ny värld.

Argumenten för att inte ikläda sig löparsko brukar då komma i olika skepnader, men kan sammanfattas i fem principiella argument:
  • Löparskon förmår inte att skydda fotknölar vid vandring över blockterräng
  • Löparskon bidrar inte med någon stabilitet över vristen
  • Löparskon är inte tillräckligt styv för skråvandring
  • Löparskon släpper in väta utifrån
  • Löparskon hindrar inte ljungkvistar och annat skräp i från att komma in i skon
Och med dessa argument blir, det som fjäll-löparen inte har några problem att hantera, någonting oöverstigligt för de som väljer att istället för att springa i fjällen.

Jag är ingen läkare men har lagt märke till att rörelsemönstret är högst olikt mellan terränglöpning och fjällvandring, men jag har ju aldrig sätt dig fjällvandra. Dessutom finns det en del andra skillnader mellan ett bergsmarathon och en vanlig fjällvandring som kan påverka val av utrustning.
 
Nej, för att ytterligare förtydliga: Mitt argument är att löpning och vandring i fjällen inte är så pass väsensskilda aktiviteter att de motiverar så pass olika skoval som löparsko och känga.

Visa bilaga 2468Visa bilaga 2467

En av dina förebilder här på utsidan refererade nyligen till en artikel där man kunde se stora skillnader mellan löpning och vandring map energiåtgång. För lugn vandring så mätte man inte upp nån nackdel med tunga kängor medan löpning krävde lättare skor. Jag tolkar det under vissa omständigheter finns en generell skillnad mellan vandring och löpning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Skandinavien med Townsend Lättpackning 0
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Vikten av skodon - några vetenskapliga artiklar Lättpackning 193

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.