Chiafrön ??

hejsan.
läser "born to run" - skojsig bok.
men kan någon trevlig själ förklara lite mer vad, hur, var och varför gällande Chiafrön...
samt ett lämpligt inköpsställe för billiga och ekologiska Chiafrön.....
mvh
 
Har aldrig hört talas om dessa frön. Aldrig. Inom en sekund fick jag svar på din fråga genom att fråga den allsmäktige. Seobserver brukar hänvisa dit också...
Groogle ger oss svar på livets alla gåtor. Även var man köper det...😊
 
Eftersom t o m Risenta har dem i sitt sortiment så kan de i princip köpas i vilken butik som helst, ev måste man be dem ta hem det.
 
hejsan Mbatikopio :)
har hört talas om groggle.
har även hört talas om Utsidans samlade kunskaper och Utsidans trevliga medlemmars vilja att dela med sig av sina erfarenheter till varandra...
kram på du ;)
mvh
 
Är du ute efter linolensyra och/eller annat "hälsosamt" näringsinnehåll i chiafröna, så innehåller linfrön i stor sett samma sorter och mängder - till en bråkdel av priset. Linfrön innehåller dock även glykosider som ger ifrån sig vätecyanid, när de bryts ner i kroppen. Vill man äta krossade linfrön regelbundet, skall man först rosta dem i ugnen i minst 175 grader.
Är man bara ute efter smak/struktur, eller en snäll huskur mot trög/orolig mage, kan man i stället lugnt äta ett par matskedar hela linfrön per dag - de passerar rätt igenom kroppen.

Jag hittar inga uppgifter, ifall även chiafrön innehåller cyanogena glykosider, men har ingen aning om detta beror på att de inte gör det, eller bara på att man inte undersökt dem i det avseendet. Den som har koll får gärna berätta.
 
Senast ändrad:
Dock ej att förglömma den kraftiga placeboeffekt som kommer av den så kallade Indianfaktorn. Allt som någon gammal indianstam sagt, gjort eller ätit måste ju vara SÅÅÅÅÅ bra!
 
Chiafrön binder pga sina fibrer mycket vätska, vilket ger fördelar för vätskebalasen vid långa lopp eftersom det ger ett långsammare vätskeupptag. Sen är de rätt energitäta också, så klart.

Rent praktiskt så tycker jag att det är gott, men de är för små för att vara bra att äta ur påsar som man kan med andra nötter/frön.

Inte alls fel att ha i gröten.

Köpt billigt och ekologiskt från engelska Amazon.
 
hejsan.
om man nu bortser från placeboeffekten....
jag trodde att chiafrön dels var nyttiga dels hade högt energiinnehåll..
mvh
Vanligt förekommande frön, nötter och mandel är mer energirika per viktenhet (600-650 mot 520 kcal/100g) och kostar som sagt bråkdelen av priset för denna modefluga.

För att avgöra om chiafrön är mer "nyttiga", får man ju först definiera, vilken sorts "nyttighet" man är ute efter :). Visst finns skillnader mellan olika sorters nötter och frön, men de är rätt så närbesläktade vad gäller sammansättning av proteiner, fettsyror och diverse "nyttiga" spårämnen. Att blanda ett antal sorter efter tycke och smak blir enklast, bäst och billigast.

Är man ute efter den vätskebindande och/eller tarmreglerande effekten, fungerar både linfrön och psylliumfrön bättre.

De flesta nötter/frön innehåller dock lite eller inga omega 3-fettsyror (de är rika på omega 6-fettsyror i stället); undantaget är just chiafrön, linfrön och (i lägre grad) valnötter (finns fler, men de är inte så vanliga). Är man specifikt ute efter omega 3-fettsyror (i det fallet dock bara den "korta" linolensyran), kan man alltså som sagt äta krossat rostat linfrö, droppa lite linfröolja på maten, eller äta mycket valnötter - de innehåller visserligen bara ca 1/3 så mycket linolensyra som chiafrön och linfrön, men man klarar ju av att äta minst tre gånger så mycket :)).

Våra kroppars förmåga att få ett effektivt utbyte av linolensyran från växtriket är dok lite omtvistad, så det allra enklaste är att stoppa i sig lite fet fisk - den innehåller redan de "långa" fettsyror vi behöver i färdigtillverkat skick.
 
*

felskrivet/borttaget... ingen högform idag precis. Ska gå å stoppa i mig lite omega 3-mat för bättre hjärnfunktion ;)
 
Ica

Har för mig att chiafrön innehåller kompletta proteiner, men det kanske gäller nötter också...?

I vart fall, de är goda i bröd och müsli, gröt etc. Helt odramatiskt köper jag mina på närmsta Ica, samma avdelning som har cous cous o dyl.

//J
 
Har för mig att chiafrön innehåller kompletta proteiner, men det kanske gäller nötter också...?

I vart fall, de är goda i bröd och müsli, gröt etc. Helt odramatiskt köper jag mina på närmsta Ica, samma avdelning som har cous cous o dyl.

//J

Att ett protein är "fullvärdigt" säger bara att det innehåller alla EAA, ingenting om hur sammansättningen är av aminosyror och därför inte heller något om hur bra proteinet är.
Men det är egentligen ett ickeproblem om du äter blandat och får i dig protein från flera källor.
Exempelvis havreprotein som är rätt dåligt i sig balanseras suveränt med mjölkprotein, eftersom det har ett överskott på vissa aminosyror som havre har lågt av.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.