Chiafrön ??

Har för mig att chiafrön innehåller kompletta proteiner, men det kanske gäller nötter också...?
I vart fall, de är goda i bröd och müsli, gröt etc. Helt odramatiskt köper jag mina på närmsta Ica, samma avdelning som har cous cous o dyl.
//J
Verkar stämma, att chiafrön innehåller alla essentiella aminosyror, utom tryptofan (som finns i t ex valnötter). Den sammanlagda viktandelen är ca 20% av det totala proteininnehållet, dvs ca 4% av frönas vikt. Jag har inte ens brytt mig om att räkna ut hur mycket chiafrön man skulle behöva sätta i sig för att få i sig tillräckligt av var och en av dessa aminosyror - det är ju lätt att inse, att det finns enklare och billigare sätt ;).

Såvida man inte snöat in på någon riktigt extrem modediet, så är ju detta ett klassiskt i-landsproblem. Flera billiga (och mer närodlade) baljväxter som sojabönor och linser ger en lika bra om inte bättre mix, nötter/frön likaså - med en del individuella variationer med avseende på en eller annan aminosyra, men komplett om man blandar olika sorter. En portion havregrynsgröt med mjölk på morgonen lär ge i stort sett hela dagsbehovet. Sen fyller vi ju på med en massa andra, sämre eller bättre, proteinkällor - så behovet att förbättra kvaliteten på sitt proteinintag - och "lösningen" att göra det med just chiafrön - verkar väldigt konstruerat på mig.
Det enklaste och säkraste är nog som alltid att äta hyfsat varierat och sluta leta undermedel ;).

PS hade TS - som du - skrivit, att han vill få tag på chiafrön för att det är GOTT, så hade jag också bara tipsat om ICA ;)

PS PS Såg inte att Christoffer redan förmedlat ungefär samma budskap :).
 
Senast ändrad:
Tja här lär man alltid sig något...

Till TS Hallonraden vil jag bara säga; nu har du fått mig nyfiken. Ska köpa detta och prova. Jag brukar inte köpa på hälsokostaffärer men detta var intressant. Tack för det. Det naturliga sötningsmedlet Steviavital brukar jag skicka efter då jag gillar att söta men vil ha inte kalorier. Som du skrev, här finns kunskaper.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.