Caravan sovsäckar

Hej,

Finns det kunniga människor där ute som möjligen vet komforttemperatur på dessa 2 sovsäckar? Hittade dem i vindsförrådet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Visningar: 724
  • image.jpg
    image.jpg
    1.8 MB · Visningar: 768
Det där är den 'mittre', den för knappt tre säsonger med mörkblått yttertyg...
(sommarversionen hade rött yttertyg - och fyrsäsongssäcken Arctic Isblå hade just isblått yttertyg
- men den var nog egentligen bara en tresäsongerssäck, den var alldeles för varm för sommarbruk...)
 
Det där är den 'mittre', den för knappt tre säsonger med mörkblått yttertyg...
(sommarversionen hade rött yttertyg - och fyrsäsongssäcken Arctic Isblå hade just isblått yttertyg
- men den var nog egentligen bara en tresäsongerssäck, den var alldeles för varm för sommarbruk...)
Hm, är du säker på det? Jag hade för mig att mörkblå var tunnast, Arctic Röd var i mitten och Arctic Isblå var tjockast.

Jag har själv en gammal Arctic Isblå. Den såldes som en -35-sovsäck, men jag har för mig att den bara klarade -16 som komfort när den testades. Jag har dock själv sovit bra i den i -20.
 
Bifogar ytterligare bilder. Caravan de luxe väger ganska exakt 1 kg och är utan dragkedja.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2.3 MB · Visningar: 620
  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Visningar: 345
Hm, är du säker på det?
Jag hade för mig att mörkblå var tunnast, Arctic Röd var i mitten och Arctic Isblå var tjockast.
Ja, jag är rätt säker på det ... hämtade den (mörk)blå Arctic som ligger på luftning i gästrummet
för närvarande: Intern nackkrage med dragsko + rätt trång huva med egen dragsko + dubbla
längsgående blixtlås med ca 5-7cm loft mellan blixtlåsen. Definitivt inte några utformningar som
en sommarsäck skulle utrustats med... Så, ja jag är rätt säker på att mörkblå med röd insida var
mellanversionen...
Jag har själv en gammal Arctic Isblå. Den såldes som en -35-sovsäck, men jag har för mig
att den bara klarade -16 som komfort när den testades. Jag har dock själv sovit bra i den i -20.
Min kompis hade en Isblå - den sov han bekvämt i en natt i drygt -25 - i ett presenningsvindskydd
(utan brasa). Själv sov jag i min Combi de Luxe, och minst lika bra... Men det var mycket isbark i
våra yttertygskikt på morgonen. Men "extremprovet" vi ville testa - var med beröm godkänt!
 
Det finns äldre trådar om Caravan Arcti. Enligt dessa ska den mörkblå ha komforttemperatur på -9 grader:



Den tråden ger också stöd för det som jag hävdar, att mörkblå är tunnast, röd i mitten och isblå tjockast.
 
Jag såg att det fanns flera äldre trådar, men kunde inte riktigt lista ut vilken Arctic jag hade hittat.

Hittar ingen information om Caravan de luxe sovsäcken, bara Caravan Combi de Luxe. Får väl ge mig ut och testa den helt enkelt.
 
Din de Luxe ser ut att ungefär motsvara innersäcken i min brorsons Combi de Luxe...
Vilket skulle kunna vara språkligt logiskt också.
 
Din de Luxe ser ut att ungefär motsvara innersäcken i min brorsons Combi de Luxe...
Vilket skulle kunna vara språkligt logiskt också.
Jag tror det kan stämma, då jag aldrig hört att Caravan haft någon sovsäck med bara namnet Caravan de Luxe?
Nu har jag bara tillgång till mobilen vilket ger begränsningar, men söker ni genom tidigare trådar med Caravan i namnet finns en hel del information om Arctic samt även en teknisk sammanställning av Caravans sovsäckssortiment det året från en tidigare Caravan katalog som jag lagt upp.
 
Jag går gått igenom tidigare trådar och bifogade filer men hittar inget om just Caravan de Luxe. Ska gå igenom trådarna en gång till.
 
Är det nån som har en Caravan Interlight att sälja? Har en med vänster dragkedja o har tappat bort den med höger dragkedja, så att man får en dubbelmadrass!
 

Bilagor

  • 20210513_184144.jpg
    20210513_184144.jpg
    1.7 MB · Visningar: 174
  • 20210513_183938.jpg
    20210513_183938.jpg
    779.3 KB · Visningar: 150
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.