Bygga tryckkokare

Tryckkokare används en del på höghöjdsexpeditioner och ger bränslebesparing vid långkok och det går väsentligt fortare att få maten t ex rotfrukter eller grytor färdigkokta. Vad är det du vill uppnå?

Thure
 
Beror lite på vad du skall ha för temperatur men kylarlock till Mc/moped kanske donar det.
Dom har ju funktionen att blåsa övertryck.

Tänk på att du kanske behöver en nödsprängningsventil också , nån försvagning i gods eller dubblera kylalockena.

Blir lätt piss annars http://www.youtube.com/watch?v=jbreKn4PoAc

Jag vill minnas att det var en tyngd som var säkerhetsventil på tryckkokare, och den lär väl inte hänga sig så lätt, att man riskerar sprängning.

Svante
 
Det är ju ganska haverisäkert , ett kylarlock har ju en fjäder istället för tyngd.

Bygger man själv skall man iaf se till att det är säkert.

Kylarlock släpper väl ofta vid 120 grader eller så.
 
Något säger mig att en verkligt effektiv och säker campingtryckkokare med högt tryck och kort matlagningstid blir för tung.
Och att en lätt dito blir antingen för ineffektiv eller för livsfarlig.
Sannolikt både och.
 
Tryckkokare används en del på höghöjdsexpeditioner och ger bränslebesparing vid långkok och det går väsentligt fortare att få maten t ex rotfrukter eller grytor färdigkokta. Vad är det du vill uppnå?

Thure

Det vore intressant med en länk eller tillverkare och namn.

Min känsla säger mig samma sak som Islägg - att en effektiv och säker tryckkokare blir tung - så det vore intressant att se om det trots allt finns någon som tillverkar tryckkokare för friluftsbruk.

Vänliga hälsningar, Klas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.