Bromsljus på cykel

I studentstäderna verkar myndigheten inte ha svårigheter att bötfälla för enbart pannlampa på cykel.
Så någon rättegång behöver vi nog inte vänta på.
Ofoget med att bilister inte bländar av vid möte med cykel upplever ego som vida värre. Hur länge brukar ni vara blinda efteråt?

Är det månne så att cyklistens belysning är för svag för att bilisten ska upptäcka den och därmed förstå att blända av?

/Patrik
 
Är det månne så att cyklistens belysning är för svag för att bilisten ska upptäcka den och därmed förstå att blända av?

/Patrik

Det tvivlar jag starkt på, man ser ju en reflex på jäkligt långt håll i mörkret, även en svag lampa borde vara bättre, och om cykeln är reglementsenligt utrustad finns ju även nämnda reflex. Jag tror det handlar om att man inte känner sig tvungen (cykeln kan ju iaf inte hämnas genom att bländas tillbaks), alternativt inte vet att man ska blända av för cyklister också.
 
Det finns goda skäl att följa standardiseringen för belysning på alla fordonstyper.

Senast här om veckan mötte jag, på en mycket lång raksträcka, en bil som vid första anblick såg ut att vara längst bort på raksträckan. Sekunden senare inser jag att den är hundra meter bort.
Det var en pickup med plogblad. Bladet skymde naturligtvis lysena, och de hade löst detta genom att montera två nya lysen ovanpå bladet. Tyvärr hade de satt dem en dryg halvmeter ifrån varandra, vilket gjorde att bilen såg ut att vara långt bort.
Tur att ingen försökte sig på en omkörning.

Jag har sett cyklar med ett extra bakljus längst ut på en sadelväska, vilket även det ger en illusion av att det är ett fordon längre bort

För att inte tala om hur otrevligt det är att nattetid komma ikapp en traktor som saknar vissa lampor.

Det är lätt att lura hjärnan om lysena inte sitter som de ska. Man använder både vägmarkeringar, skyltar, plogpinnar, och andra fordon som orientering i trafiken.
 
En traktor, när jag började färdas solo i trafiken var en gråsugga eller en Albin, idag är de 7-11 tons monster och att köra in i en, oavsett hur krocksäker bil, är som att köra in i berget. Många påhäng på jordbruksredkap gör dem än större, längre, bredare och tyngre. Se upp!
go tur
 
Bra inlägg

I u-länder avråds generellt från att röra sig på vägarna efter mörkrets inbrott. Finns goda skäl t ex att många inte har eller använder sin belysning.

Cykelstråk i t ex Stockholm påminner lite om detta...

Thure
 
@Ayrin: Nja kanske om bilen på grusvägen kör nedcabbad, och framförs av en dåre med pannlampa... :)
Men skämt åsido, det är ju inte bländningen i sig som är problemet. Det handlar ju inte om ljussken som omedelbart får folk att bli blinda och självantända....
Problemet är ju vad man inte ser medan man har ett starkt sken i ögonen. Cyklisten med pannlampan kanske med sitt sken, "maskerar" vilt på vägen strax bakom, eller gud förbjude, barn utan reflexer.

Reflexer förresten återkastar ju ett sken som står i proportion till ljuset från bilens egna lyktor. På 2km håll syns ju en ficklampa bättre än en reflex, men på 20m håll dränks ju en cykellykta i de egna strålkastarljuset, medans reflexen lyser nästan olidligt starkt.

Jag tror f.ö. att många unga/friska människor överskattar hur bra folk ser i mörker längre upp i åldrarna. En 80-årig närsynt gubbe med starr och oputsade glasögon får ju också framföra fordon om nätterna utan att bryta mot lagen. Jag märker själv hur mycket sämre mina ögon numera anpassar sig till snabbt skiftande ljusförhållanden (t.ex. mötande trafik) och då är jag "bara" 35 och närsynt.

Bländning är ett stort problem för många, vilket också reflekteras i lagstiftningen.
Just nu har det hänt så mycket med LED-tekniken att lagen inte hunnit med, men det lär ju komma.
Begränsningen i Watt av ljusstyrkan på halvljus är ju ett skämt t.ex.
Som det ser ut nu lär ju pannlampor på cyklister ryka, liksom raggarnas sökarljus på biltaken förr i tiden.

Gällande reglementerad belysning är ju t.ex. MC med dubbla lyktor i fram förbjudet, av skälen som Skogsbaronen nämner; man har svårt att läsa trafiksituationen. Varje faktor som försvårar för bilisten att avgöra vad den ser är en ökad risk totalt, eftersom det gör att längre tid läggs på varje objekt istället för att blicken snabbt kan förflyttas till nästa objekt. Detta gäller allt från svårlästa skyltar, till blinkande cykellysen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.