Blixtlås under ärmarna?!

Har använt en Marmot Precip jacka under en vecka i Kebnekaisefjällen (20 grader och sol). Under ärmarna finns det dragkedjor som man kan öppna och då är tanken att det skall gå att ventilera ut överskottsvärmen. Men när man går/springer/rörsignormalt är ju armarna nedåt, dvs det blir ingen öppning för ventilation! Den enda effekt jag upplevt är att man har två dragkedjor som väger extra och kan gå sönder, men inget positivt. Kan någon förklara vitsen med dessa dragkedjor?
 
Ventilation

thorburn; sa:
Har använt en Marmot Precip jacka under en vecka i Kebnekaisefjällen (20 grader och sol).

Själv brukar jag bära kortärmad tröja när det är 20 grader och sol. Jackan används vid betydligt kyligare väder.

Annars är min upplevelse att ventilation under armarna fungerar aldeles utmärkt. Man märker tydligt skillnaden mellan att gå med knäppta och uppknäppta "pit-zips".

Mvh,

J
 
Kan tänkas...

thorburn; sa:
Kan någon förklara vitsen med dessa dragkedjor?

Jag har, personligen, ingen erfarenhet av detta men man kan ju mycket väl tänka sig att det fungerar utmärkt för tex. klättrare.

Sedan kanske det också beror på hur långa dessa dragkedjor är. Ju kortare de är ju större del av öppningen är täckt av armarna. Speciellt om jackan/tröjan är lite stor i ärmarna. Dvs. jag tror att har man en jacka/tröja med denna funktionen så kanske man skall försöka köpa en med ärmar som sluter åt lite mer runt armarna än normalt. Men jag kanske har fel...?

Mvh!
// Niklas
 
Inget vidare

thorburn; sa:
Kan någon förklara vitsen med dessa dragkedjor?

Nej. Jag har samma erfarenhet som du. På min Marmot-jacka finns dylika blixtlås. Jag har provat dem några gånger, men knappt märkt någon ventilationseffekt alls. Dessutom har jag ofta ryggsäck på mig, och då sitter axelremmarna delvis för öppningarna. En helt onödig detalj tycker jag.

Peter
 
Re: Inget vidare

Pask; sa:
thorburn; sa:
Kan någon förklara vitsen med dessa dragkedjor?

Nej. Jag har samma erfarenhet som du. På min Marmot-jacka finns dylika blixtlås. Jag har provat dem några gånger, men knappt märkt någon ventilationseffekt alls. Dessutom har jag ofta ryggsäck på mig, och då sitter axelremmarna delvis för öppningarna. En helt onödig detalj tycker jag.

Peter

Har en Peak jacka med nämda blixtlås och jag tycker att dom funkar perfekt. Dock är det ju frågan vad man anväder jackan till. Att bara rakt upp och ner gå gör ju att man "stänger till blixtlåsen" men om man tex arbetar och rör lite på armarna funkar dom kanon.

Men som tidigare disskutioner har taigt upp, en jacka kan inte vara bra till allt. Ska man bara vandra i jackan är kanske inte den lösningen den bästa.
Dvs tänk efter innan köpet vad sakerna skall anvädas till.

/R
 
Många bra områden!

Aktiviteter där jag märkt att ventilationen under ärmarna har gjort underverk är t.ex. löpning, cykling, paddling och klättring. Framför allt vid paddling då det är lite bökigt att ta av och på jackan och man jobbar mycket med överkroppen tycker jag det är kalas!
Detta är helt enkelt min ödmjuka åsikt, sen finns det som sagt områden där det inte är lika funkis, t.ex. vandring m.m. och så då ytterliggare vikt och något som kan gå sönder som kanske för en del överväger fördelarna, dock inte för mig.

/ Nicke
 
Re: Re: Inget vidare

Robwah-9; sa:
Pask; sa:
thorburn; sa:
Kan någon förklara vitsen med dessa dragkedjor?

Dessutom har jag ofta ryggsäck på mig, och då sitter axelremmarna delvis för öppningarna. En helt onödig detalj tycker jag.

Peter

Att bara rakt upp och ner gå gör ju att man "stänger till blixtlåsen" men om man tex arbetar och rör lite på armarna funkar dom kanon.


/R

Kanske därför jag också tycker att dragkedjorna fungerar mycket bra, jag brukar använda vandringsstavar och då får man lite mer fart på armarna när man går. Har också använt dem på vintertur när det slaskar och blåser tillräckligt för att man inte ska vilja skida utan jackan.

J
 
Gör oftast nytta

Har en taiga-jacka ( företagsjacka) med goretex och dargkedjor under armarnas. Funkar för det mesta bra, använder jackan året runt ( med foder på vintern i skidbacken). För skidåkning är ventilationen kanon - så för att råda bot på hängande armar - gå med stavar !! Bra på många andra sätt oxå.
 
Nytänkande från Kinna

Ser att Tierra senaste jacka har en annan lösning på problemet ventilations dragkedja på ovansidan av ärmen (något skydddad bakom en klaff) Kanske något som borde fältestas??
 
Nytänkande från Tierra?

Moonstone (Übersauvage Parka) och Mountain Hardwear (Mithril Parka) hade sådana lösningar redan förra året så något nytänkande från Tierras sida är det knappast fråga om.

/Jonas
 
Nu måste jag hoppa in i matchen...
Som vanligt har Peter Ask skrivit ett vettigt inlägg och som vanligt håller jag med. Det enda dessa förbannade dragkedjor med tillhörande velcroflärpar gör är att öka vikten på jackan. Speciellt på en jacka som denna som är gjord för light&fast och framförallt - en regnjacka.
Snöar eller regnar det har jag jacka på mig, annars inte. Enkelt. Och visst, det finns ett antal aktiviteter där det inte är praktiskt möjligt att hela tiden ta av/på jackan. Jaha, i sådana fall härdar jag hellre ut än tar den extra vikten blixtlåsskiten ger.
 
har aldrig

Jag har blixlås i armhålen på min jacka, vet inte om det fungerar då jag aldrig använder dem. Det som oroar mig mest är väl att ju fler rörliga delar desto mer som kan gå sönder... Nääää, rent och enkelt skare va!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
hypercello Hjälp angående blixtlås. Kläder 6
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
pysen78 Felvända blixtlås i USA? Kläder 24
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.