Felvända blixtlås i USA?

Köpte en "klassisk" amerikansk arméjacka för ett tag sen, och kunde konstatera att blixtlåset på
den sitter på "fel" sida. Vaggan eller vad nu mojängen heter som man drar upp eller ner sitter
på höger sida istället för vänster. Påföljden blir att hela processen blir galen. När man ska dra upp så fumlar man för att få ihop den längst ner. När man knycker till med axlarna för att ge mothåll när man drar ner, så funkar det inte. Man biter i fel kragsnibb när man ska öppna med en hand osv.

Nån som vet varför det är så? Jag tror inte det är en feltillverkning, för de andra jackorna i butiken (Terräng) var likadana. Jag sökte lite på nätet och det närmaste sanningen jag kommit är att det verkar vara en skillnad i standard mellan USA/Europa. Nån som har koll? Detta borde man ju veta i förväg när man beställer grejer från andra sidan pölen i såna fall..
 
Fel kanske är rätt?

Är inte Arcteryx-grejer likadana? Jag har provat deras fleecetröjor vid nåt tillfälle och hade samma problem.
En fördel med "felvända" blixtlås är kanske att man använder högerhanden till att dra i kläppen med, vilket ju kanske faktisk är smart. Samtidigt är det mest precisionskrävande kanske att trä i den ena sidan i den andra, och då är det amerikanska sättet sämre.
 
Alla kläder (två North Face-jackor, en fleece och ett regnställ) som jag köpt i USA har haft felvända blixtlås. De har nog som du själv skriver en annan standard. Jag har istället fått svårt med svenska blixtlås...
 
Jag fick veta av en försäljare på en utebutik att det är amerikansk standard, t.ex. både Mountain Hardwear och Patagonia kör med aviga blixtlås.

Mvh /Joel
 
jaha då kan man anta att de byter till "rättvända" blixtlås samtidigt som de överger sina måttenheter då...

Skämt åsido så håller jag med om att det på nått knasigt sätt är bekvämt med kläppen på höger sida, men det dryga är ju när man byter jacka ofta och aldrig vänjer sig.
Jaja, det är ju inte hela världen att sprätta och sy lite om man vill ha den på "rätt" sida, men störigt
om man måste göra det varje gång man köper plagg från staterna. Lika bra att vänja sig kanske.

Nu hoppas jag bara på att nån med rätt kuf-kunskaper kommer berätta exakt varför skillnaden finns. Känns ju som om världen ändå var hyfsat "globaliserad" när dragkedjan uppfanns, så det
är en gåta för mig..

Tack för alla snabba svaren!
 
Jag har lætt att relaterad et hær till den traditionella dam respektive herr-knäppningen på kappor och rockar.. höger över vänster på ena och vänster över höger på andra...
Tror ni att det kan finnas nått samband? ;)
Tror ni att dessa kläd-tillverkare beställer dragkedjor speciellt för respektive sida, eller råkar det bara bli så?

Jag tycker att iaf på jackor så drar jag lite extra neråt i löparenså åker den av oavsett vilken sida den är på iaf :)
 
jaha då kan man anta att de byter till "rättvända" blixtlås samtidigt som de överger sina måttenheter då...

Så långt in i framtiden kommer man bara trycka på en knapp så sprayas våra stereolitografiska silvriga kläder direkt på kroppen, och då kommer det inte behövas dragkedjor. Kanske har vi alla laddat över våra medvetanden till positroniska robotkroppar, och såna behöver inga kläder...
 
Martin Fjäderlätt;338939 sa:
Så långt in i framtiden kommer man bara trycka på en knapp så sprayas våra stereolitografiska silvriga kläder direkt på kroppen, och då kommer det inte behövas dragkedjor. Kanske har vi alla laddat över våra medvetanden till positroniska robotkroppar, och såna behöver inga kläder...

Låter inte särskilt klimatneutralt... Dessutom brukar sprayer innehålla farliga drivgaser!

;)
 
Det behöver väl inte vara så märkvärdigt att vi har olika standarder på blixtlås. Se bara på hur folk kör i andra länder! På helt fel sida av vägen! Där snackar vi knasigt! ;)
Sant är i alla fall att alla märken från den amerikanska kontinenten är "felknäppta". Där har man en fördel som tjej med hälften killjackor/tröjor i garderoben. Jag reflekterar aldrig över blixtlåset, även om de sitter olika på de jackor jag har, man känner ju i vilken hand man har kläppen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.