Blåband Outdoor vs Wildlife

Jag har svårt att riktigt greppa din poäng i inlägget, så det jag skriver nu kan bero på en feltolkning i ditt budskap men...

Frystorkat i 10 dagar är betydligt dyrare än 1000 kronor, för 1000 kronor får du ungefär 7000 kalorier vilket inte räcker på långa väger.

Om du menar köpegrejer med butik/restaurang så finns det inga där jag frilufsar, så jag behöver ha hela kitet med mig.

När jag är utomlands äter jag inte på lyxrestauranger då heller, kanske med något undantag per resa. Jag är vanlig tjänsteman och tjänar därför betydligt sämre än exempelvis en arbetare på volvobandet.

Poängen försvann, ändrade mig medan jag skrev...

Nja, det finns frystorkat från 45:- kr och uppåt, dvs 450 pix. Kaffe, mackor, diverse pålägg, müsli, protein-/mjölkpulver, choklad, varma koppen, digestive kex, etc. etc. går att pressa in på växelpengarna.

100:-/dag är en dagens lunch och en glass (utan strössel).


valdemar
 
Fast det är ju rätt skönt också att äta flera gånger under ett dygn :)

Precis, friluftsliv till fots är billigt redan som det är, att spara in ytterligare är bara trams. Men visst, späkning under en bestämd tid funkar om man vill bevisa en poäng. Men jag tycker det är kul när det trevligt.


valdemar
 
Jag gillar blå bands sojafärsgrytor, finns i tre varianter. Kostar 16 kr för 2 portioner (de säger att det är 3 portioner, men det tror jag inte på). Du måste iofs tillsätta couscous eller annat kolhydratrikt. Jag har inte testat att tillaga det genom att bara hälla på kokande vatten, jag brukar koka upp det i vattnet och låta koka kanske 1 minut.
 
Men, jösses...Varför ska det vara jättebilligt att frilufta och maten bestå av jord allra helst,


valdemar

Poängen försvann, ändrade mig medan jag skrev...

Nja, det finns frystorkat från 45:- kr och uppåt, dvs 450 pix. Kaffe, mackor, diverse pålägg, müsli, protein-/mjölkpulver, choklad, varma koppen, digestive kex, etc. etc. går att pressa in på växelpengarna.

100:-/dag är en dagens lunch och en glass (utan strössel).


valdemar


Håller med Valdemar (tror jag)

Jag köper gärna dessa "dyra" påsar då det är kvallité. Varför inte lyxa till det på dessa 7-10 dagar om året man är ute till fjälls? Kan förstå dem som har tid eller möjlighet att ge sig ut på vandringar oftare att de inte tycker sig ha råd.

Jag är varken sopgubbe med 33.000 /månaden eller tjänsteman med 35.000 utan vanlig löntagare med "bidrag" den 25:e. Men mat sparar jag inte på!!!
 

Ja precis, du räknade med 1000 kronor på 10 dagar och då 100 kronor per måltid. I din uträkning om du skall äta 3 gånger om dagen (minst antager jag) så är du med en gång uppe i 3000 kronor.

Förstår verkligen inte varför man skall köpa 5 gånger så dyr mat som dessutom tar större volym än vanlig mat. Att köpa hutlös dyr mat som dessutom volymmässigt och energimässsigt är sämre än exempelvis vanlig couscous med röda linser är inte kvalité, utan bara rent struntförnuft (nej, inte felstavat).

Har dessutom inte stött på särskilt många som sitter och uttrycker sin förtjusning över smak och konsistens på olika frysrätter utan snarare tvärtom är det många som tycker de smakar rätt taskigt.
 
Ja precis, du räknade med 1000 kronor på 10 dagar och då 100 kronor per måltid. I din uträkning om du skall äta 3 gånger om dagen (minst antager jag) så är du med en gång uppe i 3000 kronor.

Hur räknar du nu? Middagen kostar 45 bagis, för resterande 55 spänn går det att få till frukost, mellanmål och lunch.

Har dessutom inte stött på särskilt många som sitter och uttrycker sin förtjusning över smak och konsistens på olika frysrätter utan snarare tvärtom är det många som tycker de smakar rätt taskigt.

Jo, allting är relativt, men jag äter hellre en halvgod/-bra frystorkad måltid än "couscous och linser".


valdemar
 
Om det serveras couscous och linser är jag hellre hungrig! Det är ju inte människoföda!

Beträffande frystorkat så tycker jag att Blå Bands makaroner med köttfärs är god, men det är den enda. Istället äter jag mest tortellini med tomatsås i fält. Någon gång per vandring blir det Knorrs spaghetteria. Att energiinnehållet kan bli lågt brukar jag kompensera med godis!
 
Jag är lite märklig när det gäller mat. Skulle kunna leva på enbart snabbmakaroner (m. ketchup)under en hel vandring (tror jag iaf). Nu tänker jag inte göra det, men säg att jag skulle, vad borde jag då komplettera med för att få bättre näringssammansättning tycker ni?
 
Jag har själv köpt och testat Wildlife, REAL (civil och militär), Blå band, Knorr spaghetteria, Blå bands vegetariska färser, varianter med couscous , potatismos med ölkorv osv. m.m. m.fl. Det enda jag inte har köpt är Trekking Mahlzeiten, men jag har smakat kompisars.

Mina tankar är att märket i sig inte avgör, utan vilken rätt det är. Vissar rätter av REAL klarar jag inte av (blir orolig i magen, oftast potatismosvarianter), och likadant är det med Wildlife osv.

Vad som avgör vilka rätter jag köper är temperatur, tillgång på vatten och tidsaspekt. Om jag vet att jag vill kunna förflytta mig utan längre avbrott väljer jag Wildlife eller REAL. Jag tar då varmvatten från termosen och häller i 5-10 minuter senare är det bara att äta utan krångel med disk.

Har jag tid på mig och riklig tillgång på vatten kan jag gott tänka mig att äta Knorrs Bolognese (Carbonaran har jag totalt förätit mig på). En påse räcker gott och väl till mig. Det tar tid att tillaga och det behövs diskas, därav vattentillgången.

På mina vinterturer, då varje droppe vatten är dyrbar, samt att det är jobbigt när kletig och stärkelserik mat fryser fast i kastrullen, så skulle jag aldrig överväga att ta Blå band eller Knorr, dvs. mat som måste tillredas. REAL, Wildlife och varianter med couscous och potatismos är då att föredra. Fördelen med couscous och potatismos (kombineras med valfri smaksättning/tillval) är att de blir mycket billigare än vanligt frystorkat.

Det är några av mina tankar kring detta.

Mvh /Joel
 
Jag tycker Blå bands grejer är vidriga. Åt fyra såna måltider nu under Fjällräven Classic och efter sista höll jag på att kräkas nästan. Jag var hungrig så de gick ner men under loppet under sista delen blev jag illamående bara jag tänkte på dem. Real däremot är riktigt god de jag testat. Dyr ja men vafan har man inte råd med bra mat kan man ju stanna hemma eller dra in på nån bira.
 
Det är många som tar med annan mat på FC eller väljer de vegetariska rätterna som är i snabbpåse (hälla på vatten och vänta någa min). Själv hade jag med REAL och Wildlife på FC. Vill slippa disken och blir fruktansvärd dålig i magen av Blå bands påsar. Har inte provat deras vegetariska eftersom de innehåller svamp vilket jag är allergisk mot men de jag pratade med verkar ha gillat couscousen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
Schneeberger Wildlife - varför finns det fortfrande??? Friluftsmat 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.