Björn?

Hej!
Har aldrig vandrat i svenska fjällen förrut, undrar om man bör hänga upp maten på kvällen så att inte en björn traskar in i tältet på natten?
 
Är själv inte så hemskt erfaren. Men man hör ju aldrig om att folk får besök av brunbjörn i lägren.
Det händer väl men är extremt sällsynt.

(Vad är förresten det svenska björnbeståndet nuförtiden? 3000?)
 
Hej!
Har aldrig vandrat i svenska fjällen förrut, undrar om man bör hänga upp maten på kvällen så att inte en björn traskar in i tältet på natten?

Jag kan inte tänka mig att det skulle behövas. Jag har inte hört talas om någon vandrare som gjort det i Sverige. Svenska björnar skyr människor så mycket att de håller sig undan och går inte nära tält med människor i. Undantaget skulle väl vara helt utsvultna björnar, men det finns ju gott om mat på sommaren och hösten, så de letar hellre någon annanstans.

Däremot har jag under vissa sorkår varit tvungen att hänga upp ryggsäcken, eftersom sorkar kom fram när man sov och kunde gnaga hål på både tält och säck (1970-talet).

Och jag har varit med om renar som velat in i tältet på natten för att få i sig salt! Men det var lätt att avskräcka dem.

/Hans
 
Mer om björnar

Jag är absolut ingen expert på björnar, men jag tycker det är ett spännande ämne med björn och fjällvandring. Så jag fortsägger gärna med ett inlägg till. Björnar finns ju ofta i vandrarnas närhet. De är fina på att gömma sig på myrar och i barr- och björkskog. När det är högsäsong för vandring drar de sig säkert undan till områden där det inte går så mycket folk. Men ibland så går man ju där också. Att däremot få se en björn är svårt, jag har spanat under mina vandringar i Kvikkjokksfjällen och hittills bara sett fotspår och spillning.

En intressant sak är att björn visserligen håller sig undan från människor men egentligen inte är rädd. Det är inte så ovanligt att björnen av ren nyfikenhet följer efter människor i skogen och ser till att inte bli upptäckt. Vilket den alltid lyckas med, och vi anar ingenting. Så länge björnen har allt under kontroll, inte känner sig hotad och inte har vimsiga ungar att skydda så är den helt ofarlig.

Fjällvandrare och bärplockare gör dessutom så mycket oväsen i sin framfart att björnen upptäcker oss långt innan vi upptäcker den. Det gör att den kan ha allt under kontroll, vilket är precis vad den vill.

Björnen tycks vidare vara intelligent. Förr sa man att björnen hade en mans vett och tolv mäns styrka. Lite överdrivet kanske, men med tanke på att vi människor ofta beter oss vansinnigt i naturen så är det nog ganska nära sanningen ändå ;-). Och den är otroligt stark, smidig och snabb.

Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att en björn skulle kunna plundra en ryggsäck, men det är bara om ägaren har övergett säcken och befinner sig en bit ifrån. Björnen verkar inte direkt avskräckas av människolukt, det är närvaron av oss som den undviker.

Intressanta björnhistorier finns att läsa i boken "Berättelser från svenska björnskogar" av Bertil Pettersson. Rabén Prsima 1996.

/Hans
 
Senast ändrad:
Mig veterligen är det bara i nordamerika man behöver hänga upp maten i rep. Den amerikanska björnens beteende skiljer sig från den svenska björnens, och incidenter med björnar som ger sig in i tält är ingen orimlighet i exempelvis Kanada.

Bakgrunden till detta är att den svenska björnen har varit utsatt för jakt under så lång tid att alla aggressiva/nyfikna björnar sållats bort. I nordamerika har jakt av detta omfång inte existerat, och björnen där har därför ingen naturlig "rädsla" för människor.
 
Rävar däremot...

...kan snylta på maten, det har jag erfarenhet av i fjällen. Att få besök av en björn i tältet i svenska fjällen måste ha högre odds än att bli träffad av blixten ;-) Jag har varit i närheten av björn (i skogsmark), men ingen dramatik i det, Hans beskriver det bra i sina inlägg. I Nordamerika däremot finns det fog att hänga upp maten en bit från tältet, men jag gratulerar dig om du överhuvudtaget får se en björn i svenska fjällen, som nämnts ovan är det unikt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.