Björn på fjället?

Planerar just nu inför min första fjällvandring. Till saken hör att jag är van vid skog, vatten och natur men har noll koll på det här med rovdjur. Hur beter man sig om man möter tex en björn? Är det vanligt, om man tänker sig Kungsleden, att man träffar på rovdjur?
 
Extremt (o)vanligt!

Det är extremt ovanligt. Det enda rovdjur, förutom människan och vissa rovfåglar, jag sett i fjällen är en stackars järv på ett par hundra meters håll. Detta trots årliga vandringar under rätt många år. På Kungsleden träffar man massvis med människor och de är ju i.o.f.s. också rovdjur... :)
 
Jag tror inte ens att björnen rör sig på fjället - den håller väl till i skogen?
Så jag tror att risken/chansen att möta björn är större i till exempel Svealands skogar än på Lapplands fjäll.

De rovdjur man hittar på kalfjället är väl fjällräv och järv - och ser man sådana skall man vara glad.

Annars lär ju lämmlar vara rätt ilskna, men det är nog bara att lägga sig ned och spela död.
 
Vill du se björn i fjällen får du söka dig till fjällvärldens skogsklädda dalgångar. T.ex Jougdadalen eller Daimadalen i Jämtland kan vara bra ställen;) Björnen skulle känna sig väldigt utsatt i öppen terräng som uppe på fjället. Det är dock svårt att få syn på björn över huvud taget. Bästa tiden att få se en björn i fjällvärlden torde vara på hösten när löven fallit och björnen mumsar i sig de sista bären innan idet väntar. Skulle mot förmodan det värsta hända så gör som Nordesjo ovan när det kommer en lämmel; ligg ner och spela död :) Huvudsaken är att björnen betraktar dig som helt ofarlig.
 
Åsen; sa:
Planerar just nu inför min första fjällvandring. Till saken hör att jag är van vid skog, vatten och natur men har noll koll på det här med rovdjur. Hur beter man sig om man möter tex en björn? Är det vanligt, om man tänker sig Kungsleden, att man träffar på rovdjur?

Kungsleden är lång, vilken sträcka tänkte du gå?

Generellt kan man nog säga att det första man ska göra om man stöter på något av våra stora rovdjur i fjällen är att känna sig väldigt lyckligt lottad! Det finns säkert många som kan berätta om möten med rovdjur under sitt livs första fjällvandring, men betydligt fler som vittnar om ett helt liv med semestrar och jobb på fjället utan att ha stött på några. I de flesta situationer kommer djuren helt enkelt att undvika att träffa dig, utan att du någonsin anar att de varit i närheten.

Att stöta på en björn är väl inte helt otänkbart, åtminstone så länge du befinner dig under eller i närheten av trädgränsen. Rådet man brukar få är att 'prata med björnen' (för att den ska fatta vad du är för nåt), och sedan lugnt gå därifrån. Björnar är inga aggresiva djur, och så länge du inte har bott i ett stall månaden föe vandringen kommer du varken att lukta, se ut eller låta som 'mat'. Statistiken för 'olyckor' mellan björn och människor är talande; vid en absolut majoritet av tillbuden har skadeskjutna björnar och/eller jägare varit inblandade (visst - till stor del beroende på att många jägare är ute). Mig veteligen finns däremot inga incidenter med fjällvandrare i Sverige, fastän Rapadalen väl har tätast björnstam i hela landet? (för ett par år sedan kravlade jag ur tältet en morgon i just Rapadalen, och hittade nattfärska björnspår 50 meter från tältet!)

Av en klok kvinna från ett björntätt område i Dalarna har jag fått rådet att alltid gå och sjunga i skogen, just för att ge björnen tid att gå undan. Fast det blir samtidigt lite kluvet när man mer än det mesta vill SE en björn (på lagom långt håll så där), så det blir väl att man går och smånynnar lite försiktigt kanske... ;)

Järv och lodjur finns också på fjället, om än i glesa stamar, men de har man ännu mindre att frukta av. INGET faktiskt!

Så det är helt enkelt inget att oroa sig över! Och är du det ändå så är det bara att sjunga en stump, eller ännu hellre; ta med en drös ungar på vandringen-bättre rovdjurs-skrämmor lär inte finnas!! (Att ta 'barnomsorgen' som skäl för sitt varg-förakt tycker jag är trams, men det är en annan debatt!)

/Per
 
Verkligen inget att oroa sig för

precis som de flesta redan sagt. Att det nästan uteslutande är jägare som råkar ut för björnangrepp beror på att björnar har en tendens att bli sura när man skjuter på dem (konstigt va?) eller att en ettrig hund har varit "duktig" och retat björnen och sedan springer till husse när det börjar bli för hett om öronen.

Flera goda tips har du redan fått. Titta inte heller björnen rätt i ögonen, det uppfattas som utmanande. Och vad du än gör, dock ej så lätt att följa, spring INTE. Reser den sig på bakbenen är det för att bättre se vad du är för något, så följ rådet att prata med den och sedan lugnt backa därifrån.

Lite mer info hittar du här; http://www.de5stora.com. Jag kan också tänka mig att wwf har lite text.
 
2x björn..

Jag har sett björn vid två tillfällen. Den första gången var 1978 i Arjeplogsfjällen då jag som 8-åring tillsammans med mina föräldrar såg en lufsande björn på långt avstånd. Den andra gången var 1990 på Vittangivaara i Esrange raketskjutfält norr om Kiruna under min värnplikt. Den gången råkade vi överaska en björn när vi gick i tätt snår. Den hoppade upp 10-15 meter framför oss och sen brakade det bara till så var den borta. Vill man undvika närgångna möten med björn är nog det bästa tipset som redan nämnts att väsnas lite i sin framfart och efter kungsledens mer trafikerade delar ser jag sannolikheten till konfrontation som mycket liten.

MVH
David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
glasmästarn Björn på fjället Fjällvandring 7
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Northstar Björn i Sarek Fjällvandring 2
Faeskmas Björn? Fjällvandring 22
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
thegedd Björn i Sarek..... Fjällvandring 2
greendanger Björn & tältning... Fjällvandring 31
EveM Björn i Sarek Fjällvandring 13
Tobias_P Björn kring Sonfjället - Härjedalen. Fjällvandring 1
Algot Vädret och Björn i Sånfjället? Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.