Björn & tältning...

Jag har tänkt att tälta och fiska i och runt Hotagens naturreservat i sommar, området kallas för "En av landets främsta björnmarker" har jag nu fått veta... Hur pass orolig ska man vara vid tältning?
Hur ska man förvara maten för att minska risken att ev locka björn?
 
greendanger; sa:
Jag har tänkt att tälta och fiska i och runt Hotagens naturreservat i sommar, området kallas för "En av landets främsta björnmarker" har jag nu fått veta... Hur pass orolig ska man vara vid tältning?
Hur ska man förvara maten för att minska risken att ev locka björn?

Du kan göra som man gör i Alaska... använd "triangeln", dvs. en ungefär liksidig triangel med 100 meter mellan hörnen. I ett hörn har du sovplats, i ett annat lagar du mat och i det tredje hänger du upp maten och alla luktande persedlar såsom tandkräm, tvål etc inför natten. Företrädesvis skall sovhörnet vara beläget mot vinden... Det viktigaste tipset torde vara att medelst oväsen se till att man inte överraskar en björn när man rör sig genom tät skog.

Läs gärna på Alaskas turistbyrås sidor om hur man beter sig i björnmarker... kan med fördel tillämpas även i Sverige, om man är skrajsen av sig. Det finns dock ingen egentlig anledning till oro, tycker jag.

/P
 
Tinydoh; sa:
Läs gärna på Alaskas turistbyrås sidor om hur man beter sig i björnmarker...

-nej, gör inte det; speciellt inte om du redan är orolig för att bli angripen av björnar. Situationen i nordamerika går inte att jämföra på något vis med hur björnar beter sig här.

Slamra med kastrullerna, och sjung en stump när du tränger fram i den tätaste vegetationen så slipper du nog se både björnar och annat vilt!

- och det där med att förvara maten i en påse 100 meter från tältet är jag inte heller helt övertgad om; min känsla är att man nog får vara ifred sålänge björnen känner människolukt samtidigt som salami-doften. Om man däremot kutar iväg 100 meter med sin mat så har man ju riggat en ypperlig 'åtel', som kanske björnen vågar sig fram till? Kanske får ni då båda två en överaskning till frukostmackan?
Bara en teori.

/Per


[Ändrat av fson 2005-06-08 kl 14:29]
 
Jag är inte orolig då det verkar vara så att man ska vara ute med bössa för att bli anfallen...

Där emot vill man ju kunna minska riskerna för att hamna i en situation där det skulle kunna hända något, både för ens egen skull och björnens.

Risken att bli biten eller attakerad av något djur är skulle jag tro störst i staden och då är det någon jycke som tar sig ett smakprov.
 
fson; sa:
Tinydoh; sa:
Läs gärna på Alaskas turistbyrås sidor om hur man beter sig i björnmarker...

-nej, gör inte det; speciellt inte om du redan är orolig för att bli angripen av björnar. Situationen i nordamerika går inte att jämföra på något vis med hur björnar beter sig här.

Du menar att upplysning är av ondo? Då kanske det är ännu effektivare att sticka huvudet i marken som en struts? :/ Killen frågade väl för att han ville lära sig något.

Även om situationerna inte är likadana går det definitivt att dra lärdom av nordamerikanska erfarenheter av björnhantering. Vi slipper förvisso den lynniga svartbjörnen men jag hävdar att grizzly- och brunbjörn beteendemässigt är helt jämförbara.
fson (Per Folkesson) skrev:
- och det där med att förvara maten i en påse 100 meter från tältet är jag inte heller helt övertgad om; min känsla är att man nog får vara ifred sålänge björnen känner människolukt samtidigt som salami-doften. Om man däremot kutar iväg 100 meter med sin mat så har man ju riggat en ypperlig 'åtel', som kanske björnen vågar sig fram till? Kanske får ni då båda två en överaskning till frukostmackan?
Bara en teori.

Teorier är väl i och för sig trevliga, men du tänker som en svensk - "ingen jäkla nalle ska komma och sno mitt käk". I nordamerika har man lärt sig att tänka i banor som "hur ska jag göra för att minimera riskerna?".

Svenskar borde kunna utnyttja andras erfarenheter, speciellt när björnstammen är på såpass stark uppgång.

greendanger; sa:
Jag är inte orolig då det verkar vara så att man ska vara ute med bössa för att bli anfallen...

Där emot vill man ju kunna minska riskerna för att hamna i en situation där det skulle kunna hända något, både för ens egen skull och björnens.

Du tänker som en amerikan :) I det här fallet är det en komplimang.

/P
 
Tinydoh; sa:
.....
Även om situationerna inte är likadana går det definitivt att dra lärdom av nordamerikanska erfarenheter av björnhantering. Vi slipper förvisso den lynniga svartbjörnen men jag hävdar att grizzly- och brunbjörn beteendemässigt är helt jämförbara.
.....
/P
Jag instämmer med fson mfl.

Grizzlyn är en brunbjörn. Beteendet skiljer sig dock avsevärt mellan vår brunbjörn och den amerikanska brunbjörnen, grizzlyn. Grizzlyn är som regel mycket mer aggressiv i sitt beteende än vad den nordiska brunbjörnen är.

Situationen i nordamerika är också helt annorlunda än här. I nordamerika har björnen också på många håll lärt sig att förknippa människor med mat, efter att ha rotat i lokala soptippar. Det finns ställen med regler som säger att man måste förvara maten i en speciell tät cistern, upphängd långt från lägret. Med björnens väderkorn förslår inte en plastpåse långt.

Här är björnen skygg. Nästan alltid sticker den långt innan människor hunnit fram till där den befinner sig, eller så gömmer den sig. Fick berättat för mig av en kille med björnspaningsskydd utanför Edsbyn, att nästan jämt när människor närmat sig har björnen han spanat på snabblufsat iväg. Några få gånger hade björnen gömt sig, och återkommit när bärplockarna försvunnit.

Enda gången på många år någon dödats av en björn i norden, var när en finsk gränsvakt var ute och joggade och plötsligt hamnade mellan en björnunge och mammman. En björn som vaktar sin mat, som ett älgkadaver, en björn uppretad av en jakthund den förföljer, påsmugen av en jägare, en skadeskjuten björn, är farlig. Men sannolikheten för en vandrare att få se björn är liten, särskilt för en vandrare som inte vill se björn.

Själv brukar jag dra till med "Röda stugor tåga vi förbi", vid anfall av pre-björnfrossa;-)

Allvarligt så finns ingenting att oroa sig över. Jag gör allt jag kan för att få se de fyra stora rovdjuren i deras rätta miljö. Har hittills under hela mitt liv sett en björn, ett lodjur och en järv. Vargen återstår. Och jag har bara järven på foto än så länge. Vill ha alla.

Som en gube i Höljes, nordvärmland svarade på frågan om han sett någon björn i området nyligen: "det finns björn här men va´int rädd, bare tal högt så försvinn björn". Vi talade inte högt, men fick inte se någon björn ändå. Men sjung en snutt om du känner dig orolig, så har du rensat på björn långt framför dig. Du lever oerhört mycket farligare på din resa till och från vandringen.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
. Vi talade inte högt, men fick inte se någon björn ändå.

Precis, det är ju just det som är problemet; eftersom man samtidigt så innerligt VILL få se en björn kanske sjungandet blir lite halvhjärtat, mer som nynnade lixom..

Så det bästa är nog att ta med en skock ungar ut i skogen - egna eller andras, helst både och, så slipper man GARANTERAT se några vilda djur!

:)

/Per
 
Raskesven; sa:
Tinydoh; sa:
.....
Även om situationerna inte är likadana går det definitivt att dra lärdom av nordamerikanska erfarenheter av björnhantering. Vi slipper förvisso den lynniga svartbjörnen men jag hävdar att grizzly- och brunbjörn beteendemässigt är helt jämförbara.
.....
/P
Jag instämmer med fson mfl.

Grizzlyn är en brunbjörn. Beteendet skiljer sig dock avsevärt mellan vår brunbjörn och den amerikanska brunbjörnen, grizzlyn. Grizzlyn är som regel mycket mer aggressiv i sitt beteende än vad den nordiska brunbjörnen är.
Nej... inte av naturen, väl? De människor vi pratade med i Alaska tyckte att en vild grizzly var beskedlig och relativt enkel att hantera. Även vår guide med 13 Alaskaresor i ryggen anser att "de är som våra svenska brunbjörnar ungefär".
Raskesven; sa:
Situationen i nordamerika är också helt annorlunda än här. I nordamerika har björnen också på många håll lärt sig att förknippa människor med mat, efter att ha rotat i lokala soptippar.
Nyckelorden är markerade: grizzlyns aggressivitet är nästan alltid mänskligt betingad. Den har samma nyfiket skygga inställning som en svensk brunbjörn. Svartbjörnar (och den vita polarvarianten) kan däremot vara aggressiva. Det kan förresten intygas: vi hade en svartbjörn som följde efter vår matflotte en bit trots att vi satt i och gjorde gester med paddlarna, och den såg inte speciellt rädd ut... Men jag håller med om att det är klokt att i första hand titta på resurser skrivna för svenska förhållanden. http://www.De5stora.se är en bra sådan.
Raskesven; sa:
Det finns ställen med regler som säger att man måste förvara maten i en speciell tät cistern, upphängd långt från lägret. Med björnens väderkorn förslår inte en plastpåse långt.

Här är björnen skygg. Nästan alltid sticker den långt innan människor hunnit fram till där den befinner sig, eller så gömmer den sig. Fick berättat för mig av en kille med björnspaningsskydd utanför Edsbyn, att nästan jämt när människor närmat sig har björnen han spanat på snabblufsat iväg. Några få gånger hade björnen gömt sig, och återkommit när bärplockarna försvunnit.

Enda gången på många år någon dödats av en björn i norden, var när en finsk gränsvakt var ute och joggade och plötsligt hamnade mellan en björnunge och mammman. En björn som vaktar sin mat, som ett älgkadaver, en björn uppretad av en jakthund den förföljer, påsmugen av en jägare, en skadeskjuten björn, är farlig. Men sannolikheten för en vandrare att få se björn är liten, särskilt för en vandrare som inte vill se björn.

Själv brukar jag dra till med "Röda stugor tåga vi förbi", vid anfall av pre-björnfrossa;-)

Allvarligt så finns ingenting att oroa sig över. Jag gör allt jag kan för att få se de fyra stora rovdjuren i deras rätta miljö. Har hittills under hela mitt liv sett en björn, ett lodjur och en järv. Vargen återstår. Och jag har bara järven på foto än så länge. Vill ha alla.

Som en gube i Höljes, nordvärmland svarade på frågan om han sett någon björn i området nyligen: "det finns björn här men va´int rädd, bare tal högt så försvinn björn". Vi talade inte högt, men fick inte se någon björn ändå. Men sjung en snutt om du känner dig orolig, så har du rensat på björn långt framför dig. Du lever oerhört mycket farligare på din resa till och från vandringen.

Raskesven

Instämmer helt.

/P
 
Fredrik S; sa:
Förvara maten i en sluten plastpåse fastbunden i ett träd 100 meter från tältet.

En sluten plastpåse håller inte ens en råtta borta, definitivt inte en björn som vill undersöka innehållet. Möjligen om den är långt ut på en gren kan det skapa lite problem för björnen.

Men som sagt, björnprobem i Sverige är väl ganska osannolikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
glasmästarn Björn på fjället Fjällvandring 7
Northstar Björn i Sarek Fjällvandring 2
Faeskmas Björn? Fjällvandring 22
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
thegedd Björn i Sarek..... Fjällvandring 2
EveM Björn i Sarek Fjällvandring 13
Åsen Björn på fjället? Fjällvandring 6
Tobias_P Björn kring Sonfjället - Härjedalen. Fjällvandring 1
Algot Vädret och Björn i Sånfjället? Fjällvandring 5
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Edvin m TÄltning vid SToren, Hurrungane Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
josk Tältning vid Guoblacorru Fjällvandring 4
PalleKuling tips för tältning Fjällvandring 7
sarek4ever Tältning invid Kebnekaise turiststation? Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Tältning i Rogens naturreservat Fjällvandring 9
dr_ljungberg Tältning tillåten? Femundmarka, Grövelsjön med omnejd. Fjällvandring 2
P.D Tältning i Norge ? Fjällvandring 1
Tältning i Padjelanta. Fjällvandring 3
mafr Tältning i Kitteldalen, Kebnekaise ? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.