Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Som resenär har jag ju ett väldigt enkelt behov.
Jag befinner mig vid punkt A. Vid en viss tidpunkt behöver jag befinna mig vid punkt B.

Jag struntar blankt i vem som äger tågen, vem som servar dom, vem som betalar lokförarens lön, vem som fördelar spårtider, vem som smörjer växlarna och byter lampor i signalerna.

Jag förväntar mig att den som tar emot mina pengar för att hjälpa mig från A till B vid en viss tid också tar ansvar för att jag faktiskt kommer dit.

Det är väl här skillnaden mellan teori och verklighet frontalkrockar, lägsta anbud är inte alltid samma sak som bästa utförande.
(eller bäst ekonomisk på lång sikt för den delen)

Sen ska man vara medveten att det inte är biljettpengarna som håller järnvägen vid liv, det är skattepengar.
Så hur man röstar påverkar även hur framtidens järnväg kommer att fungera.
 
Det är väl här skillnaden mellan teori och verklighet frontalkrockar, lägsta anbud är inte alltid samma sak som bästa utförande.
(eller bäst ekonomisk på lång sikt för den delen)

Så är det definitivt. Men det är inte (borde inte vara) resenärens problem. Eller skattebetalarens.
Man kan diskutera om det är bättre eller sämre med en upphandlad järnvägstrafik. En sak ska dock vara solklar: OM man upphandlat trafiken på en sträcka och en privat leverantör lämnat ett för lågt bud så är det bara ett problem för det bolagets ägare.
Har bolaget kalkylerat med tolv tågset och tvåhundra anställda, men det i verkligheten krävs tretton tågset och trehundra anställda för att klara utförandet så är det bara att hosta upp pengarna för ett ytterligare tågset och hundra ytterligare anställda. Betyder det röda siffror så är det ägarnas problem.

Sen ska man vara medveten att det inte är biljettpengarna som håller järnvägen vid liv, det är skattepengar.
Så hur man röstar påverkar även hur framtidens järnväg kommer att fungera.

Sant. Nu är det väl knappast något politiskt alternativ som står för dålig järnväg. Det handlar mer om ren duglighet än politik.
 
Har bolaget kalkylerat med tolv tågset och tvåhundra anställda, men det i verkligheten krävs tretton tågset och trehundra anställda för att klara utförandet så är det bara att hosta upp pengarna för ett ytterligare tågset och hundra ytterligare anställda. Betyder det röda siffror så är det ägarnas problem.
I princip håller jag med dig, men verkligheten är mer komplicerad än så. Exempelvis vagnar och lok hyrs av andra, bl a hyr Vy av Trafikverket och SJ. Fattas vagnar så beror det snarare på att de inte levererats i tid än att de är för få (förseningar i underhåll och reparation verkar vara en vanlig orsak). Personalfrågan är också komplicerad. Jag läste någonstans att erfaren personal inte utan vidare kan ersättas med oerfaren sådan (gäller väl främst förare). Och erfaren personal är det inte så gott om. En del har nog slutat för att de tröttnat, gissar jag.

Nu är det väl knappast något politiskt alternativ som står för dålig järnväg. Det handlar mer om ren duglighet än politik.
Det skulle jag också tro. Även om regeringen för några år sedan gav en massa miljoner till Trafikverket för att de i sin tur skulle kunna (delvis) kompensera tågbolagen för förseningsersättningar så har man känslan av att de som ytterst bestämmer inte tagit problemen på tillräckligt allvar.
 
I princip håller jag med dig, men verkligheten är mer komplicerad än så. Exempelvis vagnar och lok hyrs av andra, bl a hyr Vy av Trafikverket och SJ. Fattas vagnar så beror det snarare på att de inte levererats i tid än att de är för få (förseningar i underhåll och reparation verkar vara en vanlig orsak). Personalfrågan är också komplicerad. Jag läste någonstans att erfaren personal inte utan vidare kan ersättas med oerfaren sådan (gäller väl främst förare). Och erfaren personal är det inte så gott om. En del har nog slutat för att de tröttnat, gissar jag.

Ja det finns alltid hundra anledningar och komplikationer. Men i slutändan är det ändå alltid enkelt (eller borde vara det):

Vy har lämnat ett anbud på att bedriva tågtrafik på en viss sträcka, mot en viss ersättning från oss skattebetalare.
När Vy lämnade in anbudet var man fullt medvetna om att man inte hade egna vagnar utan tänkte hyra. Man var också fullt medvetna om att man saknade egna verkstäder och behövde rekrytera och behålla personal.

Att det blir problem är ju knappast förvånande, men allt detta är faktiskt problem som kan lösas med pengar. Tanken är att den ersättning som staten betalar Vy för att driva trafiken ska räcka till att lösa problemet.
Återigen: Räcker den inte så är det Vy:s ägares problem, inte resenärernas eller skattebetalarnas.

Det skulle jag också tro. Även om regeringen för några år sedan gav en massa miljoner till Trafikverket för att de i sin tur skulle kunna (delvis) kompensera tågbolagen för förseningsersättningar så har man känslan av att de som ytterst bestämmer inte tagit problemen på tillräckligt allvar.
De som ytterst bestämmer här är ju vi väljare...
 
Ja det finns alltid hundra anledningar och komplikationer. Men i slutändan är det ändå alltid enkelt (eller borde vara det):

Vy har lämnat ett anbud på att bedriva tågtrafik på en viss sträcka, mot en viss ersättning från oss skattebetalare.
När Vy lämnade in anbudet var man fullt medvetna om att man inte hade egna vagnar utan tänkte hyra. Man var också fullt medvetna om att man saknade egna verkstäder och behövde rekrytera och behålla personal.

Att det blir problem är ju knappast förvånande, men allt detta är faktiskt problem som kan lösas med pengar. Tanken är att den ersättning som staten betalar Vy för att driva trafiken ska räcka till att lösa problemet.
Återigen: Räcker den inte så är det Vy:s ägares problem, inte resenärernas eller skattebetalarnas.


De som ytterst bestämmer här är ju vi väljare...

VY har sannolikt räknat fel på intäkterna och det får naturligtvis de (norska staten o deras skattebetalare) stå för.

Sedan kompliceras det av att SJ när de körde hade egna vagnar att förstärka med vid behov. Nu måste VY klara sig med de som Trafikverket tillhandahåller, tyvärr var det t.o.m. så att Trafikverket hade ställt av en del vattenskadad vagnar som de inte orkat renovera förrän VY tog över trafiken.
 
Japp, vill till Hemavan så får ta buss ett par timmar sen, därav gött att kanske ha sovit.

Gjorde ett tillägg i min förra kommentar om att utbudet varierar med huruvida man har kryssat i om man har husdjur med sig eller ej, hittar en del kupeer via SJ om jag tar bort kampanjkoden "djur". Kupeer under augusti för kampanjkoden "djur" har inte funnits, eller så fanns det under en mkt kort tidsperiod någon dag mellan mars och juni en dag mellan kl09-12 eller kl13-16 då jag jobbade och så blev alla sålda då. Who knows, not me.

Hittar bara avdelningen "djur tillåtet" på Vys vilket jag gissar är sittande. Andra avgångar säger "slutsålt" eller "inte tillgänglig för försäljning än" vilket det har stått sen i mars...

Tack för att du engagerar dig oavsett, jag tror att jag kommer behöva förlika mig att inte få en enkel lösning på detta utan får istället lägga tid på att undersöka hur jag bäst ska kompromissa med min tid och mina pengar och minska mina förväntningar (ännu mer!! nu går vi ner på minussidan av skalan känner jag) på denna högst ovilliga part som är SJ/Vy/m.fl.

Hittade den hör länken där SJ informerar om banarbeten. Andra veckan i augusti bör det vara Uppsala som ställer till det, vilket förhoppningsvis betyder att nattågen kan omledas (t.ex. över Västerås). Så det borde gå att boka så fort Trafikverket är färdiga sin trafikplanering (vilken tyvärr visat sig mycket senfärdig under våren).

 
GBG -abisko ok juli
Abiko-GBG Aug inte klart banarbete alltså ingen resa kan köpas då inget i SV fjällen i år
 
Norrbotten-Stockholm går att boka så problemet är nog tågen mellan Stockholm och Göteborg.
Det var en överraskning, varför har inte SJ kunnat släppa biljetter hela vägen då man önskar resplus pga risk för förseningar till Stockholm (vilket ju hänt förut). Ett år blev det lokfel på X2000 bara en km från Gbg Central. Vi hann bytet i Stockholm med andan i halsen den gången tack vare att nattåget även det hade försenad avgång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 167
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
niklaz Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt Fjällvandring 31
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 10
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.