Beslutsångest: Primus EasyFuel eller TechnoTrail

Det har ju skrivits en del om båda dessa i andra diskussioner, men ingen direkt jämförelse mellan dom här två. Har bestämt mig för ett Primuskök men lider nu av svår beslutsångest.

Har tänkt mig att använda köket dels vid helg- och veckovandringar nerår landet eller till fjälls, dels på fisketurer. Ensam eller med nån kompis. Vill inte släpa på massa onödig vikt eller volym, men det är samtidigt viktigt att man kan lita på grejerna.

Vad skulle du ha valt? Skulle sitta fint med några råd just nu!
 
techno treilen är vel lätare och fungerar nog bra på sommaren om det inte är för blåsigt. easyfuel kanske är bettre om vikten och volymen är av mindre btydelse. men båda är bra och skilnaderna är inte så försckräckligt stora.

h fredrik
 
Under varmare förhållanden så är ju gas mycket behändigt. Kan man dessutom räkna med att ha vindskyddade matlagningsförhållanden så ser jag ingen anledning att släpa med sig den extra vikten för ett Easyfuel. Ett lägre kök är naturligtvis enklare att skydda med ett separat vindskydd. Det lägre Easyfuel är ju dessutom oxå stabilare.

Jag har själv nån Primus-modell som skruvas direkt ovanpå gasflaskan. Använder en extra stödfot för att få köket stabilare. Skulle jag köpa nytt kök idag (men det finns det ingen anledning till, mitt funkar) så skulle jag kika på MSR Pocket Rocket

/Håkan
 
Hej,

Jag har en toppbrännare liknande primus TechnoTrail.
Den är lätt och smidig men jag ser den som ett utpräglat minikök och extra brännare.
Toppbrännare jämfört med easyfuel:
- Vindkänslig och svårt att säkert ordna ett vindskydd då brännaren sitter på flaskan. Flaskan ska inte ineslutas av vindskyddet.
- Vingligare pga högre kök och mindre bas.
- Sämre kastrulstöd ökar risken för att kastrullerna välter. Balanskonst att använda en större stekpanna på. Fiskar man vill man kunna smör steka fisken eller?
- Ingen förvärming: Sämre effekt under höst och vår samt riskablare hantering. Om gasflaskan välter liknar Tecknotrail en eldkastare medan lågorna blir måttliga med easyfuel. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19198 MAO jag skulle inte i annant än nödfall använda TecknoTrail eller liknande kök i tältet och jag använda inte gärna min toppbrännare tillsammans med barn.
+ Lägre vikt.
+ Mindre packvolym.
+/- Vilket kök som har bäst tillförlitlighet är svårare att avgöra. TecknoTrail är en enklare lösning men kastrulstöd och piezo tändaren är troligen svaga punkterna. ClassicTrail är troligen det enklaste och mest tillförlitliga gasköket hos primus.

Om jag skulle välja ett gaskök frå primus som huvudkök skulle mitt val vara primus EeasyFuel. Som minikök/extra kök skulle mitt val nu troligen vara ClassicTrail - enkelt och behöver inte vara mindre, kastrullerna skall ändå vara med.


MVH

Magnus
[Ändrat av mabu 2004-05-12 kl 13:50]
 
Tack för alla tipsen!

Lurade ett tag fram och tillbaka, men tillsist blev det iallafall ett EasyFuel. Exakt vad det var som fällde avgörandet var nog att EasyFuelen tycks gå att använda bättre i tuffare situationer men också verkar trevligare att ha med på paddling eller fiske från båt, då vikten saknar betydelse.

Kompletterar upp med ett Trangia 25 1,5L non-stick och en 27 stekpanna non-stick, så får allt plats på samma ställe. Än en gång, tack för hjälpen, den här sidan är ju superb när det kommer till funderingar om val av utrustning! :)
 
Tacka inte, bjud igen!

Det är ju alltid kul om det tillkommer nya forumister här på Utsidan. Än roligare är det om de aktivt deltar i diskussionerna. Så sluta inte att skriva här nu!

/Håkan
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tack för alla tipsen!

dahoo skrev:
den här sidan är ju superb när det kommer till funderingar om val av utrustning! :)

Håller med dig. Spelar ingen roll om man har en hur enkel fundering som helst eller en nästan totaltokig ide - alltid finns det någon/några som svarar med vettigt/vettiga svar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Håkan K; sa:
Tacka inte, bjud igen!

Det är ju alltid kul om det tillkommer nya forumister här på Utsidan. Än roligare är det om de aktivt deltar i diskussionerna. Så sluta inte att skriva här nu!

/Håkan

Hehe, i den mån jag har något att tillföra som kommer jag definitivt svara på andras inlägg! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.