Bergans kompakt

Har faktiskt besökt Safaricamp, idag. De sålde det sista Bergans Compact i fredags. Jag fick bara kolla på ett som skulle in på rep. :-( De hade några tält från Vaude inne, men de var både dyrare och tyngre.
Eftersom jag inte behövde tältet omg. så tyckte de att jag borde avakta, och köpa ett Bergans när de kom in. Enligt dem ett av de mest prisvärda 3 säsongstälten på marknaden. De kunde däremot inte svara på NÄR de kunde komma in, pga semestertider.

Slutade med att jag ringde upp importören i sverige själv. Visade sig att Tälten var slut i hela Sverige, men att det går en leverans av tält från fabrik nu på Torsdag (22/7)
Så nu har jag betällt ett, får det under nästa vecka, hemskickat :)
/Tommy
[Ändrat av Tommy125 2004-07-19 kl 21:43]
 
3 säsongs..?

så detta tält räknas endast som vår-sommar-höst tält, och inte som vintertält?

finns det en likanande mindre modell, typ kompakt 2..?

var det någon som testat detta tält på vintern, och också gärna ett hilleberg nallo, som kan jämföra?

mvh sara
 
Re: 3 säsongs..?

Rodluvan; sa:
så detta tält räknas endast som vår-sommar-höst tält, och inte som vintertält?

finns det en likanande mindre modell, typ kompakt 2..?

var det någon som testat detta tält på vintern, och också gärna ett hilleberg nallo, som kan jämföra?

mvh sara

Jag har tältat med det under vinterturer, dock ej rena vinterturer på kalfjället i hårt väder. Men i vinter får jag anledning att återvända efter att även ha prövat tältet under dylika förhållanden.

Funktionsmässigt är Nallo GT 3 och Kompakt 6003 väldigt lika, Nallo GT 3 är 10 cm högre, 20 cm längre i absiden men mer än dubbelt så dyr!
Att tältet skulle vara anpassat för 3 säsonger rimmar illa med fakta som 12 stormlinor, 10 yttertältsfästen och markfästen. Men visst är höjden liten, fast det ger en väldans bra vindtålighet, ventilationen hör till marknadens bästa.
Låter nästan som Hilleberg lyckats hjärntvätta nästan hela friluftsfolket.

Det finns många andra märken, till halva priset som uppfyller kraven för normalt friluftsliv vilka de flesta här sysslar med.
Vaude-, Ferrino-, MSR - tält e.t.c. har bevisligen använts under krävande förhållanden.

Jag kom hem från Grövelsjönområdet igår, de var 3 man i tältet med utrustning utan några större problem.
V.g. läs min recension och gör din egen bedömning.

Mvh Hasse
 
Nyss gjorde Bergans om sin hemsida och då kom det bla till ett tält, kompakt 2. Kolla på http://www.bergans.no
Det har med längre ligglängd men lite lägre innerhöjd och saknar ingång i sidan. Eftersom det inte är så mycket lättare funderar jag fortfarande på 3 manna tältet. Trots att jag kommer att använda det ensam en del.
 
Har nu använt mitt nyinköpta tält 1:a gången.
2 nätter i Uppländska skogarna, inte direkt någon tuff utmaning, men det ger ändå en vink om utrymme, tekniska lösningar, uppsättning etc. Och jag e mkt nöjd. Visst tältet är lite lågt, men det borde oxå betyda att det inte fångar så mkt vind heller.
Det där med 3 säsonger.... Enligt Safaricamp är det bara tält med snömattor som kallas 4 säsongs.
Kan mkt väl tänka mig att det går utmärkt att tälta även vintertid med detta tält, ställer lite högre krav på plats, och lite mer jobb runt tältet.

Som tidigare nämts så stämmer inte vikten 3kg, det väger 3,5kg totalt. Men det är ok ändå.

/Tommy
 
Jag har själv Bergans Compact och vad jag förstår så ska det vara ett 4-säsongs tält. Säkerligen har det förändrats en del sedan 2001. Bla. nämns att tältet sluttar mycket mot fotändan. Det finns (iaf idag) en hake som lyfter upp tältduken så det finns plats för fötterna. Vi har legat tre vuxna och en hund utan att trängas alltför mycket. Med så många blev det en del kondens i yttertältet som vi löste genom att lyfta lite på yttertältet i fotändan. Det är lätt, ca. 3,4kg pcakat och klart, lätt att montera, stor absid.
Än så länge har jag bara gott att säga om Bergans Compact. Mycket tält för inte alltför blodiga pengar.

http://www.utemagasinet.se/IziDocum...&Name=TEST_talt_nr5_2001(1).pdf&Folder=IziPdf
 
Tommy125; sa:
Som tidigare nämts så stämmer inte vikten 3kg, det väger 3,5kg totalt. Men det är ok ändå.

Det trista med den skarvade vikten (ett halvt kilos glädjemätning väger tungt på ett lättviktstält :)) är att magin med tältet försvinner. En 3-bågars 3-personstunnel för under 3 kilo och 3 tusen (= idealtältet för många fjällvandrare?) var kanske för bra för att vara sant...

Men det får nog fortfarande betraktas som fruktansvärt prisvärt!
 
Bergans svar

Nordesjö; sa:
Tommy125; sa:
Som tidigare nämts så stämmer inte vikten 3kg, det väger 3,5kg totalt. Men det är ok ändå.

Det trista med den skarvade vikten (ett halvt kilos glädjemätning väger tungt på ett lättviktstält :)) är att magin med tältet försvinner. En 3-bågars 3-personstunnel för under 3 kilo och 3 tusen (= idealtältet för många fjällvandrare?) var kanske för bra för att vara sant...

Men det får nog fortfarande betraktas som fruktansvärt prisvärt!

Har varit kontakt med Bergans och frågat varför de anger felaktig vikt på tältet.
Läs svaret nedan:

Hei.

Jeg skjønner godt at lurer på dette. Dine observasjoner er selvfølgelig helt riktige.

Teltet veier 2,9 kg med KUN et minimalt antall plugger, barduner og uten komprimeringstrekk.

Totalvekta på teltet, med absolutt alt, er ca 3,5 kg.

Grunnen til at vi og alle andre teltprodusenter oppgir to vekter er fordi vi kan si at produktet kan variere såpass mye i vekt avhengig av hva man prioriterer.

Kompakt- teltene våre har kommet i ett nyere design, og vi har faktisk forandret den oppgitte vekta i katalogen til 3,3 kg.

Dette skyldes selvfølgelig dette du er inne på.


Med vennlig hilsen
Bergans Fritid AS
Rune Dokken
Produktkoordinator
 
Et tips:

Bergans er på jakt etter bilder av sine telt i bruk "på riktig". Bilder av høy kvalitet som kommer på trykk i katalog belønnes oftest med gratis produkter.
 
Re: Bergans svar

Röksvamp; sa:
Har varit kontakt med Bergans och frågat varför de anger felaktig vikt på tältet.

Teltet veier 2,9 kg med KUN et minimalt antall plugger, barduner og uten komprimeringstrekk.

Totalvekta på teltet, med absolutt alt, er ca 3,5 kg.

Ah! Jag misstänkte nästan det. Samma sak som Hilleberg menar med netto- och bruttovikt (de anger dock båda).

En liten konkurrentsammanställning alltså:
Bergans Kompakt: brutto 3,5 kg, netto 2,9 kg, 3000 kr (?)
Hilleberg Nallo 3: brutto 2,7 kg, netto 2,3 kg, 6100 kr
Fjällräven Akka 3: brutto (?) 3,5 kg, netto ?, 5000 kr
 
Re: Re: Bergans svar

Nordesjö; sa:
En liten konkurrentsammanställning alltså:
Bergans Kompakt: brutto 3,5 kg, netto 2,9 kg, 3000 kr (?)
Hilleberg Nallo 3: brutto 2,7 kg, netto 2,3 kg, 6100 kr
Fjällräven Akka 3: brutto (?) 3,5 kg, netto ?, 5000 kr

Fast det är rätt stor storlekskillnad mellan tälten

Bergans kompkt:
längd innertält: 210 cm
längd absid: 160 cm
längd totalt: 385 cm
bredd innertält: 165 cm
höjd innertält: 100 cm

Hilleberg Nallo GT 3 :
längd innertält: 220 cm
längd absid: 180 cm
längd totalt: ?
bredd innertält: 160 cm
höjd innertält: 105 cm

Fjällräven Akka 3:
längd innertält: 215 cm(?)
längd absid: 220 cm (!!)
längd totalt: 445 cm
bredd innertält: 160 cm
höjd innertält: 100 cm

Måtten är tagna från respektive tillverkares hemsida
(hoppas de flesta blev rätt :) )

Iallfall så skiljer ju sig måtten kraftigt från varandra Fjällräventälten har ju en totallängd på 60 cm längre än Berganstältet

Undrar för övrigt om inte Bergans och Fjällräven iallfall anser sig snarare konkurera med Nammtj en Nallo i så fall ligger ju vikten på 3,1 respektive 3,7.
Ingen av tillverkarna mer än hilleberg med sitt Nallo använder ju sig av någon lättviktsväv.
Iallfall fjällräven kör väl med sin standradväv i Akka
Ex Vattenpelare

Berans kompakt Bergans uppger 5000 mm på ytterduken
Bottenduk ca 5000 mm

Hilleberg Nallo 35 kpa ungerfär 3500 mm har jag för mig
botten 50 kpa

Nammtj yttertält 40 kpa
botten 60 kpa

Akka yttertält 4000 mm
botten 10 000 mm


Fast antagligen är väll hilleberg svårslaget iallafall om man inte räknar priset 6900 för Nammtj är ju rätt saftigt för många.
 
Jo, men det skiljer sig inte så mycket mellan Nallo GT3 och Kompakt 6003. Väsentligaste skillnad är tälthöjden, kompakt - 90 cm.
Medger att Nallo har fler finesser och möjligheter, men att priset är ca 25 % över värdet för uppfyllandet av funktionen för ”normalt friluftsliv”. Funktioner som att kunna sätta upp innertältet ensamt är bara extra ketchup, jag har ingen användning av det, myggnät finns till lågt pris.
Nu lanserar Bergans även en 2 - manna kompakt för ca 2000 kr och ett nytt vintertält.
Lägg till att Vaude har ett brett och intressant program och Ferrino har livstids garanti på H.L. - serien. Priserna är dessutom lägre.
Vidare har Helsport 3 serier anpassade efter aktivitetsnivå precis som fallet med Ferrino.

Köpte ett MSR Zoid 1.5 istället för Akto, priset avgjorde även denna gång…
Funderar över HB prisstrategi, någonting är fel.

Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.