Bergans Kompakt 3

Funderar på att köpa ett tält och har tittat runt lite. Då Hillebergs tält ligger lite utanför min budget har jag nu siktat in mig på ett Bergans Kompakt 3. Förhållandet vikt/pris är ju riktigt bra (3,2 kg/2850:). Vill ha ett tunneltält då jag gärna vill ha stor plats i absiden för packning samt hundar. Nu till frågan; någon som har ett Kompakt 3 eller iaf provat ett? För/nackdelar? Kvalité? (har en bergans rygga sen tidigare och den är då stadig) Tältet kommer att användas i svenska fjällen under juni - september.

Tacksam för svar!
 
Dette er fra en test av fjelltelt fra 2003 publisert i namsdals avisa:
"Bergans Kompakt
Et svært lett tunneltelt for tre personer med gode løsninger til en relativt lav pris. Det er ikke beregnet for vinterbruk og har ikke stormmatter til ekstra forankring om sommeren. Bygd som mange andre doble fjelltelt der innerteltet er forskjøvet til den ene enden, med én inngang og fortelt. Teltet har gode løsninger med myggnetting i lukene, YKK-glidelåser og rip-stop polyesterduk i ytterteltet.

Det består av tre aluminiumsstenger og er høyest på midten, som gjør at det står godt i vind. Med de utvendige kanalene, er stengene lette å tre i, men kunne vært utstyrt med et ekstra stangledd i tilfelle brudd eller bøying. Som til andre nyere Berganstelt er oppbevaringsposen stor, og med to kompresjonsremmer. Praktisk til vått og dårlig sammenrullet telt. Teltposen har også en plastlomme for bruksanvisning. Både bunn- og ytterteltduk tåler en vannsøyle på 5000 millimeter. Mye telt for pengene, men løse- og ukutta trådender trekker noe ned.

Produsent: Bergans
Størrelse: 3 personer
Vekt: 2,95 kilo (uten ekstraplugger)
Pris: Kroner 2 699 ".
 
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg i vilket av testen som http://www.utemagasinet.se har testat en äldre version av detta tält.

Men det enda som det fick kritik för där var att det inte gick fäst långsidorna (vilken verkar finnas nu) samt att det sluttade lie väl brant vid fötterna. Hur det stämmer nu vet jag inte.

Skulle precis som dig vilja ha ett hilleberg men budgeten tillåter inte det.

Sen vet jag inte om du ska köpa det hos en lokal handlare eller via internet. Men http://www.northstar.se har det tältet för 2690:-
 
Har nu haft möjligheten att sova i ett sånt tält en natt och jag tycker det var kanon. Enda nackdelen är, precis som du säger, att det sluttade något för brant i fotändan. Blev nog så trångt för mig som är 191 cm.
 
rezet; sa:
...Vill ha ett tunneltält då jag gärna vill ha stor plats i absiden för packning samt hundar. Nu till frågan; någon som har ett Kompakt 3 eller iaf provat ett? För/nackdelar? Kvalité? ...

Tacksam för svar!

Hej,
Min vandringskompis har köpt ett Bergans 3-manstält som vi testade på vandringen i år (se mitt album) och jag kan säga följande:

Tältet höll tätt i det värsta regn jag upplevt så duken är bra, åtminstone när det är nytt.
Vikten är bra med tanke på storleken.
Kan nog kännas trångt för tre vuxna, både för packningen i absiden och sovutrymme.
Kanonbra packpåse med kompressionsremmar.
Innertältet är lågt i fotänden
Vi hade problem med att ventilerna stängde sig själva på vindsidan. Vinden trycker igen blixtlåsluckan.
Ytterdörren saknar myggnät och är lite låg, dessutom fastnar "tygflärpen" som ska skygga dragkedjan i densamma. Jag låste in mig när jag skulle öppna inifrån.
Det ex. vi hade var felsytt (1st rem saknades) men tältet byttes mot ett nytt efter resan.

Kort sagt: Jag tyckte det var bra, framför allt med tanke på priset.

/M
 
Bergans Compact 3

Efter min mening er teltet groft underdimensioneret. Jeg mener at 1 person / et underlag måler 60 cm i bredden. Inderteltet er 165 cm på det bredeste sted, og det er endda med skrå vægge, hvilket gør den reelle plads endnu mindre. Bredden rækker reelt til 2 personer.

Og de 2 personer skal være korte. Jeg måler 165 cm, og der er kun akkurat plads til at jeg kan ligge udstrakt. Årsagen er at inderteltet ligger hen af bunden i teltets smalle ende. Jeg prøvet en del opstillinger uden at finde en løsning på dette.

Endelig holder de opgivning mål for højde ikke. I flg. tegningen skulle der være 100 cm fra gulv til højeste punkt i inderteltet. Jeg kom ikke over 92 cm. Det betyder at al aktivitet inde i teltet foregår kravlende. Det er ikke muligt at sidde ret op i teltet uden at støde hovedet mod teltdugen. Al ophold foregår udendørs.

Så pænt sagt er kan jeg anbefale det telt til 2 korte personer, som kun skal bruge teltet til at sove i.
Mit behov er et andet, så jeg har solgt mit.

Jakob Lyngbye
 
Här är det ganska viktigt att inte förväxla Bergans Compact 3 med Bergans Compact light 3. Det är två ganska olika tält, trots det snarlika namnen. "Light" versionen är både större på flera mått trots att det väger mindre och har silikoniserad yttertältsväv (vanliga Compact har enklare PU-belagd väv).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.