Beräkna kurs & avstånd?

Någon som vet en formel för att beräkna kurs och avstånd mellan två punkter givna med Latitud och Longitud? Det behöver inte vara storcirkelnavigation utan en kurs som blir ett rakt streck på ett vanligt sjökort med mercatorprojektion ( heter det väl, har jag för mig ).

Leif...
 
Storcirkel

Formlerna för storcirkelnavigation står i programmeringsmanualen till min gamla ränkedosa. En HP 25 från 1976.

Så en liten fråga först. Behärskar du matematisk som logaritmer, sinus, cosinus, tangens, arctan och arccos ?.

Per Brune
 
Tackar för länkarna, skall dyka på dom så fort lite fritid infinner sig. Och japp, trigonometrin sitter som en smäck.

Leif...
 
Enkla formler

För vardagsnavigering på måttliga avstånd (några mil) räcker följande formler gott:

dist = SQR( (lat2 - lat1)^2 + ( (lon2 - lon1)/cos(lat1) )^2 ) [sjömil] (enligt Pytagoras sats)
kurs = arctan( cos(lat1)*(lat2 - lat1)/(lon2 - lon1) )

Lon och lat ska vara i grader med decimal (ej grader och minuter).

För att få avståndet i kilometer får du multiplicera med 1,852.

Förklaringar:
SQR() : roten ur
^2 : i kvadrat
arctan : inversen till tan(a)

Något mer noggrant blir det om du ersätter cos(lat1) med cos((lat1+lat2)/2).

OBS!
Är lon1 = lon 2 får du division med noll, kursen är då rakt nord eller sydlig.
 
Re: Enkla formler

pby; sa:
dist = SQR( (lat2 - lat1)^2 + ( (lon2 - lon1)/cos(lat1) )^2 ) [sjömil] (enligt Pytagoras sats)

Jag provade denna lite grann och det har nog insmugit sig ett litet fel.. Nog skall det vara multiplikation med cos(lat1) och inte division. Blir tokigt annars.

Samt, petitesser kanske, men avståndet blir i grader, inte sjömil.

Tack iallafall, jag kom snabbt igång.

Leif...
 
Re: Enkla formler

bogart; sa:
Jag provade denna lite grann och det har nog insmugit sig ett litet fel..
Jo, det blev nog lite fel (sorry)

Ska vara:
dist = SQR( (lat2 - lat1)^2 + ( (lon2 - lon1)*cos(lat1) )^2 ) * 60 [sjömil]
kurs = arctan( (lat2 - lat1)/((lon2 - lon1)*cos(lat1)) )

Tur att du såg det
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.