Beräkna area i Garmin 12CX?

Jag läste hos Dale dePriest i hans omfattande Garmin-manual på nätet (http://celia.mehaffey.com/dale/), att Garmins 12-modeller ska kunna beräkna area genom trackpunkter, vilket ska vara åtkomligt från setup-menyn i kartfönstret (http://celia.mehaffey.com/dale/misc.htm#12).

Jag kan dock inte hitta den funktionen i min 12CX, vet någon om det går och i så fall hur? Det vore en klart brukbar funktion för mig och andra som gör en del kartering med GPS-en.

Hälsningar
Stefan N
 
Kanske inte går?

Inte för att jag vet, för jag har aldrig sett någn 12CX. Men för enklaste G12 kom funktionen med en fw-uppgradering för ungefär ett år sedan. Hur man gör med G12 kan man läsa om man hämtar hem ett Addendum till manualen från Garmins websida (1 sida i pdf-format.

Om man tittar på Dales historik för Garmin på http://celia.mehaffey.com/dale/g12fam.htm verkar det som om funktionen kanske inte finns på 12CX.

Men det skulle inte förvåna om samma funktion finns i något vanligt GPS-program, för det lär vara en ganska enkel algoritm som används - inte svårare än att man säkert kan programmera in den i Excel på en halvtimme (nåja, för mig skulle det nog behövas många timmar, för jag misslyckas alltid de tio första gångerna när jag försöker skriva program).

Anders
 
Areaberäkning

Jag har en Garmin 12CX, men har aldrig haft behovet att beräkna någon area. Jag ska kolla länkarna, min GPS och mina program när vädret blir sämre, just nu tycker jag vädret är för fint för att sitta i timmar framför bildskärmen.
Jag tror att något eller några av mina program har funktionen.

Per
 
Verkar inte finnas, nej...

Tack för era svar; det verkar som ni har rätt i att funktionen inte finns till 12CX, utan bara till modellerna 12, 12XL, 48 och 80, enligt Addendum-et. Areaberäkning finns i de olika program jag använder för efterbearbetning av mina fältdata, speciellt i GIS-programmen, men det hade varit snodigt att haft det direkt i GPS-en. Märkligt att Garmin tar bort det på en modell som i övrigt är bättre utrustad än de andra i 12-familjen. Men det kanske inte rymdes eller var tillräckligt efterfrågat för att ha kvar.

Jag ska kolla med Garmins support vad de säger, återkommer om detta. :)

Hälsn.
Stefan N
 
Nä, ingen area!

Fick svar idag från Garmins support:

"Hi Stefan,
Sorry, the GPS 12CX never had the area calculation - only the GPS 12 and 12XL had it.
I am trying to get it added to some of our new eTrex models, and other units.
Regards,
Tony Broad
Service/Support and MIS Manager
Garmin (Europe) Ltd"

Det får bli efterbearbetning, alltså. Eller kanske en Pocket PC med ut i fält, men då verkar det inte finnas några speciellt bra program. ESRI har ju ett kallat ArcPad, men det verkar vara ytterst begränsat. Blir ju mycket sladdar också.

Hälsn.
Stefan N
 
Kollat lite mer.

Jag har nu läst hos Dale dePriest , Garmin manualrena på Internet och kollat i min Garmin 12CX.
Jag hittar ingen area beräkning i min Garmin 12CX, och jag hittar ingenting om detta genom att läsa manualerna till Garmin 12 (software 4.52 or above) och Garmin 12XL (software 4.0 or above) men areafunktionen ska enligt Dale dePriest ha tillkommit med version 4.57 (new 00-03-07). Garmin manualerna på Internet således ej uppdaterade med dom senaste programrevisionerna. Senaste programversion för Garmin 12CX är från 99-03-24

OziExplorer har funktionen areaberäkning, använd Options Area Calculation.

Per Brune
 
Area...

Jo, jag vore intresserad av att veta arean ibland, eftersom jag använder min 12CX för bl.a kartering. Om jag då går runt ett område så vore det ofta intressant att direkt i fält kunna få reda på dess area, utan efterbearbetning i andra program i datorn inne på jobbet.

Vänliga hälsningar
Stefan N
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ChrisL Beräkna hastigheter spår Legend Navigering 6
eloserik Beräkna medelposition i Garmin 60csx Navigering 3
bogart Beräkna kurs & avstånd? Navigering 7
henan Hur beräkna bäring till solnedgången? Navigering 3
svartöra "Ultralight Area" Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.