Mäta långa avstånd med GPS

Jag orkar inte leta bland gamla trådar och denna fråga är säkerligen besvarad tidigare.

Avståndet mellan Sveriges nordligaste och sydligaste punkt är ca: 1.572 km. När jag stod vid treriksröset och kollade sträckan till vägpunkten jag slagit vid Smygehuk visar GPS:en 1.552,62 km, dvs ca: 20 km kortare sträcka än verklig.
Min fråga: Beror detta på jordskorpans krökning, dvs att GPS:en helt enkelt räknar avståndet på en rak linje från en punkt till en annan eller är det något annat fenomen?
 
En snabbräkning rent trigonometriskt med omkretsen 40000 km och radien 6370 km ger cirka 1552,6 km för ett direktavstånd. Nu är ju inte jorden ett perfekt klot så helt rätt blir det inte.
koivu
 
Senast ändrad:
Ytterligare en teori

är att den traditionella längden av Sverige 1572 km t ex i uppslagsverk och på Lantmäteriets hemsida mäts inte mellan nordligaste och sydligaste punkten utan mellan extrempunkterna där den ytterst på Falsterbo kanske ligger längre ifrån Treriksröset än Smygehuk?

Jag tror att vi kan avfärda teorin om att GPSen skulle mäta en rak linje genom jordytan. Så mäter i varje fall inte min Garmin GPS.

Thure
 
Tolkar jag dig rätt om jag förstår meningen som mätt på den tänkta jordytan dvs längs jordytans buktning?

Thure

Nej, jag menar som jag skrev, en rät linje genom ellipsoiden, d.v.s. en rät linje i rummet. Kortaste avståndet på ellpsoidytan (den geodetiska linjen) är 1572 km mellan Treriksröset och Smygehuk (inte Falsterbo alltså).
 
Nej, jag menar som jag skrev, en rät linje genom ellipsoiden, d.v.s. en rät linje i rummet. Kortaste avståndet på ellpsoidytan (den geodetiska linjen) är 1572 km mellan Treriksröset och Smygehuk (inte Falsterbo alltså).

Det kan ju inte vara samma avstånd längs jordytan som för en direktlinje mellan två punkter på jorden. Har nog en känsla av att Torbjörn (som verkar jobba med det) är den som har rätt.
koivu
 
Det kan ju inte vara samma avstånd längs jordytan som för en direktlinje mellan två punkter på jorden. Har nog en känsla av att Torbjörn (som verkar jobba med det) är den som har rätt.
koivu

Ingen har påstått att det är samma avstånd. Det finns ingen motsättning mellan det jag skrev och det som Torbjörn skriver. Direktlinjen är som jag skrev tidigare 1568 km. Avståndet 1572 km är som jag skrev på ellipsoidytan och det är samma avstånd som Torbjörn ger i den tråden han länkade till.
 
Ingen har påstått att det är samma avstånd. Det finns ingen motsättning mellan det jag skrev och det som Torbjörn skriver. Direktlinjen är som jag skrev tidigare 1568 km. Avståndet 1572 km är som jag skrev på ellipsoidytan och det är samma avstånd som Torbjörn ger i den tråden han länkade till.

Vore roligt att veta hur då kommit till värdet 1568 km. Själv anser jag att det är ett för högt värde. Men låt oss inte haka upp oss på detaljer utan återgå till huvudfrågan. Huru mäter en GPS, sker det med hänsyn till jordens krökning eller direkt den kortaste vägen ?
koivu
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.