Baka bröd i ett trangia

Jag tror det är säkrast att använda en kastrull av ren aluminium till brödbaket. Gallret kommer att repa nonstick-kastrullen och värmen går nog hårt åt beläggningen

Det lär kunna bildas giftiga ämnen av vissa beläggningar också. Jag håller också på att ren aluminium bör vara bäst. Frågade Trangia om hur de såg på att man gjorde ugn av deras kök och det verkade de inte så glada över (åtminstone inte den jag hade kontakt med).

Kul med kreativa idéer om matlagning och brödbak. Det där med galler har jag inte tänkt på förut. Ger mig lust att experimentera. Har en egen variant på ugn av Trangia och brödrecept här:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/recept-pa-fjallbrod_12966.htm

Min variant kräver 2 kastruller samt en stekpanna som lock, men din konstruktion kan troligen bli något lättare eftersom man klarar sig med en kastrull.
 
Om man använder fowwe's variant, och dessutom har vatten "mellan" kastrullerna borde man väl slippa oroa sig för att aluminiumet blir för varmt.

Eller?
 
Om man använder fowwe's variant, och dessutom har vatten "mellan" kastrullerna borde man väl slippa oroa sig för att aluminiumet blir för varmt.

Eller?

Frågan är om det inte blir för kallt då. Med vatten lär temperaturen inte överstiga 100 grader.


Ta det försiktigt så lär inte härdningen skadas. Klarar man av att steka utan att sabba teflonbeläggningen, vilken släpper vid drygt 200C, klarar man nog av att reglera ugnen också =)

Det är ju ganska lätt att testa hur mycket drag som behövs. Kör ugnen tom och stoppa ner en ugnstermometer. Täta med folie.
Utan att ha testat tror jag att man kommer upp i ugnstemperatur med en mycket liten låga.


Jag har lyckats "förstöra" stekpannan till ett trangia mini genom att steka ett helt paket hamburgare utan att använda stryparen till trangias brännare. Härdningen släppte och stekpannan blev mjuk. Mer än så händer inte.
Lyckas man med detta kan man räkna med att kastrullen inte håller formen när man trycker ner den i ryggsäcken. Man kan ju använda den inre kastrullen som ugn så att man alltid packar den eventuellt mjuka delen i skydd av den oskadade yttre kastrullen, men som sagt tror jag att man måste dra på ganska hårt för att det ska bli någon skada.
 
Frågan är om det inte blir för kallt då. Med vatten lär temperaturen inte överstiga 100 grader.

Ta det försiktigt så lär inte härdningen skadas. Klarar man av att steka utan att sabba teflonbeläggningen, vilken släpper vid drygt 200C, klarar man nog av att reglera ugnen också =)

Det är ju ganska lätt att testa hur mycket drag som behövs. Kör ugnen tom och stoppa ner en ugnstermometer. Täta med folie.
Utan att ha testat tror jag att man kommer upp i ugnstemperatur med en mycket liten låga.

Jag har inte testat med vatten, men jag tror som du att det inte fungerar. I varje fall min typ av bröd ska gräddas i ca 200 grader. En liten låga ska det vara, men det beror också på yttertemperatur, mm. Jag rekommenderar flera test hemma, i köket och utomhus, för att få en känsla för hur brödbaket ska gå till. Teflon är jag mycket tveksam till med min metod. Brödet brukar dessutom fastna lite i kanterna och behöva försiktig hjälp med en kniv el dyl för att komma loss med risk att repa beläggningen.
 
Ja, baka i vattenånga är en vedertagen metod och den fungerar faktiskt även om det tar rätt lång tid. Brödet kan bli blaskigt om man har otur men då kan man innesluta det i en plastpåse (en fördel med vattenångan: Den smälter inte plasten).

Den stora fördelen är att man har koll på temperaturen, utan vattnet är det dels risk för att det blir för varmt (man måste titta till hela tiden så det inte blir bränt) eller att man smälter hål i botten på grytan (har jag sett folk råka ut för när de haft bara stenar i botten).
 
Tar du med färdig deg, eller blandar med jäst eller bakpulver medans du är ute?

Jag bakar inte ens hemma, men att göra det ute vore väldigt kul.
 
Bröd

Jag blandar 2 dl mjöl med 1 tsk bakpulver och 1/2 tsk salt i plastpåse eller burk hemma. När jag vaknar på morgonen under mina vandringar häller jag blandningen i en trangiakastrull, tillsätter vatten så det blir en smidig deg. Du kan variera blandningen med olika mjölsorter, även tillsätta oliver eller soltorkade tomater i degen. Det tar en stund att grädda ett bröd men det går åt väldigt lite gas då man har en minimal låga på brännaren. Experimentera och prova. Dela sedan med dig det som blev lyckat
 
Jag har inte testat bakpulver utan använder jäst. Torrjäst tycker jag har gett det bästa resultatet för mig, ½ pkt räcker till ett bak. Jag blandar till degen med kall degvätska på kvällen innan jag går och lägger mig och så får det jäsa medan jag sover (får inte vara för varmt ute då). Hade färsk jäst en gång men det blev alltför klibbigt och ohanterligt när det jäste över natten. Jag har för mig att bakpulver inte gör degen lika sammanhållen och saftig som jäst, men det kanske är en fördom?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.