Matsedel för en vuxen + ett barn för 4-5 dagar?

Ni som sett min aktivitet i forumet sista veckorna börjar kanske tycka att jag håller på att ta mig vatten över huvudet, men fan den som ger upp; jag skall alltså göra en lång vandring själv med min sexårige son. Vi kommer bo i vindskydd/tarp men laga all mat själva. Jag är en klen jävel så det blir inte att släpa omkring på massa tung mat men vi kan ju inte heller gå hungriga. Var kan jag hitta förslag på matlistor (alla måltiderna) för en fyra-fem dagars vandring?

Hur gör man med vatten, jag kan ju inte släpa med mig 10 liter vatten ut i skogen...

Det lutar åt att vandringen kommer ske i Vättlefjäll, Vildmarksleden och/eller Österlenleden,.
 
Ta med mat som sonen gillar. Min sexåriga dotter älskar till exempel nudlar -lättviktigt om än ganska skrymmande -, så det brukar bli sådant när hon är med ut. Krunscha sönder nudlarna inuti påsen innan du öppnar den och kokar, så är det lätt att äta med sked sedan.

Lappskojs på potatismos och färdigstekta baconbitar som du har med i en burk/påse hemifrån. De håller rätt länge om man har hällt av fettet.

Många av t.ex. Knorrs färdiga såser kan man blanda ut med snabbris eller couscous eller liknande och få lite mer matiga rätter.

Varma koppen fukar till lunch och tar lite plats.

Till frukost är det gott med en blandning av ca 1,5 dl Start, några matskedar mjölkpulver och ev. lite extra russin eller torkad frukt. Häll på 2 dl kokande vatten så har man en smaskig frukostgrötgegga. Testa hemma först och se om ni gillar det.

För övrigt tycker jag att det är en lysande utflyktsidé du har fått! Lycka till på färden.
 
Tack för dina tips. Nu fick jag en ny insikt plötsligt: Jag är som ensamstående pappa stenhård med matkvaliten. Min son har aldrig ätit scans köttbullar, billys piroger eller pulvermos... pulvermos ryyyys. :))

Den här vandringen blir mer o mer lärorik för varje dag, och då har vi inte ens packat. :)




Ta med mat som sonen gillar. Min sexåriga dotter älskar till exempel nudlar -lättviktigt om än ganska skrymmande -, så det brukar bli sådant när hon är med ut. Krunscha sönder nudlarna inuti påsen innan du öppnar den och kokar, så är det lätt att äta med sked sedan.

Lappskojs på potatismos och färdigstekta baconbitar som du har med i en burk/påse hemifrån. De håller rätt länge om man har hällt av fettet.

Många av t.ex. Knorrs färdiga såser kan man blanda ut med snabbris eller couscous eller liknande och få lite mer matiga rätter.

Varma koppen fukar till lunch och tar lite plats.

Till frukost är det gott med en blandning av ca 1,5 dl Start, några matskedar mjölkpulver och ev. lite extra russin eller torkad frukt. Häll på 2 dl kokande vatten så har man en smaskig frukostgrötgegga. Testa hemma först och se om ni gillar det.

För övrigt tycker jag att det är en lysande utflyktsidé du har fått! Lycka till på färden.
 
Jag brukar resonera som så, att när man är ute och vandrar är det OK att äta skräpigare mat och bukfylla, bara man blir mätt. Sen vet du väl att det finns olika godistyper? Lördagsgodis, julgodis, kalasgodis och vandringsgodis?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.