Bästa vandringen i Sarek ?

Tjoho!

Jag och en kompis ska genomföra en veckas vandring i Sarek i sommar men har ännu inte funnit ut vilken rutt vi skall ta. Ge oss gärna tips på en bra tur, vad MÅSTE vi absolut se där i krokarna? Vilken tid under "barmarksäsong" är bäst..ur myggperspektiv och annat? Är det klurigt att traska upp på Sarektjåkkå? Vi har vandrat en hel del förr, men inte i Sarek ännu.

/Magdalena
 
Rapadalen i September!

Hejsan!

Mitt tips är Rapadalen från Aktse via Skierfe och vidare norrut, och jag skulle rekomendera September pga underbara höstfärger, hög och klar luft, lågt vattenstånd (dvs lättare vad) samt obefintligt med mygg!

Speciellt ska ni ta vägen upp i Snavvavagge och kika på Rapaselet "ovanifrån". Svårslaget!! Kolla in utsikten över Rapaselet i mitt album.

Fortsätt lämpligen mot Pielaslätten, sen finns det många alternativ. Sök runt lite här på Utsidan eller läs någon av de guidböcker som finns över Sarek (tex Grundstens "På fjälltur, Sarek"). Ruotesvagge norrut mot Akka och Ritsem, eller Pastavagge österut mot Saltoluokta är vanliga alternativ.

Sarektjåkkå når man vanligen från ett basläger vid Skarja/Mikkastugan. Man går över Mikkaglaciären och här gäller replag och glaciärutrustning. Har själv inte gjort turen så någon annan får tipsa om detaljerna. Har ni inte tänkt gå på glaciärer så är Svarta spetsen (1820 möh) i Sarektjåkkåmassivet ett fint alternativ. Därifrån ser man hela Mikkaglaciären och alla höga toppar i Sarektjåkkå. Superfint vid finväder!

Detta var mina tips men det finns hur mycket som helst att utforska, dock är en vecka för lite om man ska göra någon av nämda turer. 10 dagar lär man nog behöva!


Lycka till!

//Björn
 
Detta forum innehåller ganska många trådar om ungefär samma ämne. Bläddra gärna ner och titta på rubrikerna, så tror jag att du kommer att hitta många bra tips på vandringar och sevärdheter i Sarek och förhoppningsvis få en del av dina frågor besvarade.

Annars håller jag med föregående skribent om att Rapadalen är fantastisk. Själv har jag aldrig gått i september, men en jag känner säger att omkring den 10:e så "brinner fjället" av alla höstfärger. Det skulle jag vilja se.

Själv går jag oftast tidigt på säsongen, i juni eller början på juli, men då ligger mycket snö kvar och det är mycket vatten i jokkarna. Det är mycket torrare och mer lättvandrat senare på sommaren, även om vattenståndet höjs när det kommer kraftiga regn. Vid sin planering bör man ta hänsyn till att så gott som alla turer i Sarek innehåller vad.
 
Som någon skrev ovan, så bör du nog räkna med mer än en veckas vandring för en sarektur.
Från alla startpunkter är det minst en vandringsdag innan du ens är inne i området.
På en vecka hinner du visserligen korsa Sarek, men då blir det mycket fokus på ren förflyttning om ni inte är mycket snabba på att gå.

Med en vecka... varför inte utgå från ritsem, följa lättgågna padjelantaleden till nationalparksgränsen, gå mot (och kanske upp på) Niak och sedan en så lång "ögla" tillbaka som ni tycker är rimligt?
 
Alla gånger jag har vandrat i Sarek har vi regnat inne minst ett dygn. Det är något man måste ha med i beräkningen också. Det finns ju inga dåliga väder, men när regnet piskar ner och blåsten river är det rätt skönt att ligga kvar istället för att skynda sig vidare för att schemat är för tight.
 
Som någon skrev ovan, så bör du nog räkna med mer än en veckas vandring för en sarektur.
Från alla startpunkter är det minst en vandringsdag innan du ens är inne i området.
På en vecka hinner du visserligen korsa Sarek, men då blir det mycket fokus på ren förflyttning om ni inte är mycket snabba på att gå.
Nja, det går rätt bra att ta sig t.ex. från Suorva till Ritsem via Bierikjávrre och Ruohtesvágge på sex dagar utan att göra några brutalmarscher. Däremot kan det ju vara kul att ha någon extradag ifall man ser något kul på vägen och vill gå en extrasväng.
 
Nja, det går rätt bra att ta sig t.ex. från Suorva till Ritsem via Bierikjávrre och Ruohtesvágge på sex dagar utan att göra några brutalmarscher. Däremot kan det ju vara kul att ha någon extradag ifall man ser något kul på vägen och vill gå en extrasväng.

Ja visst går det.
Saltoloukta -> ritsem eller omvänt hinner du på samma tid.
Men för att slippa brutalmarscher måste du i princip använda varje dag till förflyttning och det är lite synd på ett så vackert område.

(Sen beror det ju förstås på individen. Den enes pannbensmarsch är den andres promenad.)
 
Den senaste!

HåkanF

Haha, du var väl också uppe i somras, i månadsskiftet juli-augusti när det var strålande sol varje dag i flera veckor och vattnet i jåkkarna gick max till fotknölarna. Jag vågar aldrig besöka Sarek igen, för det kommer väl ta bort den där känslan av absolut drömtillvaro... :)

Jag håller med om Snavvavagge, utsikten därifrån är den vackraste på jorden. Seriöst!
 
Ett vanligt problem är att man är lite för ambitös vid planeringen vilket kan leda till att för långa och mödosamma vandringar. Det är viktigt är att se till att ha tid att stanna upp och njuta av naturen ...
 
Västerifrån

rekomenderar jag om man inte har gott om tid. rapadlaen är visserligen vacker men det är låång vandring i ett grönsaksland.
Ta hkp till Stalo, gå mot Alkajaure via Rissa. Välj Alkavagge eller gå upp till Nasajaure och ner i Kuoppervagge, Rikta nosen mot Kisuris..... välj väg efter tid, kanske ned i Ruotevagge osv... Gå Kisuris till Akka å så båten över till Ritsem.
Det finns oändliga alternativ... din egen förmåga och fantasi sätter gränserna, å tiden förståss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
orren86 Bästa fottejpen? Fjällvandring 19
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
gåsen Bästa tiden för Kebnekaise Fjällvandring 2
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.