ge mig din bästa 5dagars tur

Jag vill ha ett inspirerande förslag på en femdagarstur plus en vilodag med utgångspunkt från antingen Kläppen, eller Ramundberget. Om vädret tillåter tänkte jag gå över midsommar.
 
Är du bilbunden så att du behöver komma tillbaka till samma ställe som du börjar på? Annars skulle kanske Ramundberget - Kläppen (eller tvärtom) via baksidan av Helags och eventuellt runt Sylarna passa rätt bra.
 
en kollega; sa:
ja, tanken är att komma tilbaka till startpunkten. Det är lite svårt att hitta någon vettig slinga..

Om följande är en vettig slinga eller ej vet jag inte,
men jag har gått den:

Start vid Kläppen (bilparkeringen), sedan mot Helags, vidare en bit mot Sylarna, men vik av mot väster efter drygt två km och runda Helags, in mellan Helags och Predikstolen, ut mot Kungsleden, en dryg km mot söder och sedan mot öster igen utmed Pilgrimsleden fram till Gröndörrsmyren där du går mot norr över Torkilstöten och tillbaka till Kläppen.

/ Bertil
 
Start i Ramundberget = lurigt

Helst vill man kanske komma nära höga fjäll när man går, så en start i Ramundberget med återkomst dit tycker jag verkar svårt. Från Ramundberget är det en redig dagsmarsch (nästan 30 km?) upp till Helags, så det går åtminstone två heldagar bara på att ta sig från och till start/slutpunkt och de mest intressanta områden (kring Helags, Sylarna). Iofs är sträckan rätt så fin, med utsikt mot både fina toppar i norr/väster och låglandskap i öster.

Startar man i Kläppen så är det ju lite närmare till Helags. Om man tältar är man ju inte bunden till stugornas intervall, och kan gå en bit till. Så man har mer valfrihet vad gäller första tältnatten.

Men om jag var tvungen att starta i Ramundberget, så skulle jag gå mot Rusengälta (1594 möh, tidigare Skarsfjället) och runda det eller så. Jag har aldrig varit där. Vet inte hur lederna ser ut (om de finns).
 
Re: Start i Ramundberget = lurigt

jag tror du har helt rätt. Det lutar åt att börja från Kläppen. Angående Skarsfjället, med start från Ramundberget så lär det gå en rösad led nv mot skarvdörrsfjället, Rombovögen(?)
 
Om det är tanken att starta i ljungdalenområdet, utforska dunsjöfjällen, gå snett norrut förbi falkvåltjärnarna upp på nån topp, där kartan säger rensnävet/mossalassfjället, väldigt fint och orörd natur, man slipper alla andra fjällvandrare garanterat.
 
(mitt första inlägg på utsidan)

Jag funderar själv på att gå följande tur i sommar, har inte gått den ännu så jag kan ju tyvärr inte säga om det är en bra tur eller ej. Kanske för kort för dig, isf kanske man kan skippa Holkendurrie och gå nordväst efter Ljungan mot Vålåstugorna och sen svänga av mot Gåsenstugorna?

Kläppen -> Ljungris -> Ljungan -> Holkendurrie -> Gåsån -> Sylarna -> Mieskentjakke -> Helags -> Kesudalen -> Kläppen

Fast det kanske är för mycket vatten i Ljungan vid midsommar för att man ska kunna ta sig över smärtfritt. Någon som vet?
 
Ch1mpy; sa:
(mitt första inlägg på utsidan)

Jag funderar själv på att gå följande tur i sommar, har inte gått den ännu så jag kan ju tyvärr inte säga om det är en bra tur eller ej. Kanske för kort för dig, isf kanske man kan skippa Holkendurrie och gå nordväst efter Ljungan mot Vålåstugorna och sen svänga av mot Gåsenstugorna?

Kläppen -> Ljungris -> Ljungan -> Holkendurrie -> Gåsån -> Sylarna -> Mieskentjakke -> Helags -> Kesudalen -> Kläppen

Fast det kanske är för mycket vatten i Ljungan vid midsommar för att man ska kunna ta sig över smärtfritt. Någon som vet?

När du ska över ljungan kan du antingen göra det vid en bro vid Postvallen-Nyvallen eller bron 1 km SSV Ljungris. Så om det verkar vara mycket vatten så får du styra färden via nån av de broarna, alt. vada nära ljungsjöarna.

Nåt jag skulle oroa mig över är om bron vid Storforsen, Handölan ej är utplacerad, är den portabel?

Vet att bron över Sylälven vid fjällstationen brukar vara ur spel tidigt på säsongen (11 juni).
Annars verkar det en fin tur.
 
Tack för tipset

Ser ut somen bra tur, skall själv börja i Kläppen efter midsommar,provar nog denna omvädret är o.k.
Tack för tipset!
MVH
Ola
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Jeremiah Johnson Sånt här gör mig skogstokig Fjällvandring 21
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Faxeandersen Vandra med mig?! Fjällvandring 8
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
iwalkalonelyroad Tännäs, ge mig en rutt! :) Fjällvandring 0
krisbarbers Tipsa mig om tur kring Sarek =).... Fjällvandring 4
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
Micke6105 Tipsa mig om friluftsbyxor, tack! Fjällvandring 4
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.