Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse?

Vad tycker du? Har du någon förebild? Lever du upp till denna förebild? Hur används fotografierna till att förmedela fjällupplevelser, landskap och känslor?

Förhoppningsvis blir det en givande diskussion som resulterar i fler fjällbeskrivningar och turrapporter.

Själv har jag några heliga kor som det kanske kan passa sig att diskutera vartefter: Tore Abrahamssons Kebnekaise-monografi, HN Pallins "Kebnekajse" samt Gunnar Brusewitz naturskildringar. Alla är inspirerande på olika sätt och kanske oefterhärmliga.

Detta skall bli intressant.
 
Skriva bra

Här på Utsidan finns det en som jag tycker är en mycket bra berättare, och det är "Majjen" Håkan Friberg.
Hans Sulitelmatur som nyligen har avhandlats här, var fantastiskt inspiterande och bra skrivet samt illustrerat med många fina bilder. Det kändes nästan som om man var där när man läste.
Jag önskar jag kunde skriva och berätta lika bra!

God tur!
 
Tömmer upp en alldeles för stor virre i andras ögon, drar för gardinerna o drar igång den dammplastluktande Diaprojektorn o lutar mig bakåt i mjuka favoritfåtöljen, med den trådstyrda fjärrkontrollen, kylfläkten startar med ett rassel som tystnar o går över i ett igenkännande falsettliknande oljud, vilket förstärker upplevelsen, de blytunga glasbildsmagasinen på 50 bilder styck, behöver nuförtiden en lite puff framåt ibland, vid bildbytet, (drivremmen vill gå över till de sälla jaktmarkerna), skärpan försvinner då det dyker upp bland glasramarna pappersinramade bilder som böjer sig som Bacon i en glödhet stekpanna,och det här vill jag uppleva alldeles ensam helst.



Så skildrar jag mina vandringar.
 
Med ålderns rätt läser jag så lite som det nånsin går. Jag är för praktiskt lagd; när jag googlar efter turbeskrivningar är jag mest ute efter information. Bilder tycker jag om att titta på och de kan också förmedla information om naturens beskaffenhet, alpina problem, etc. Bertil Dismans Sarek-rapport har väl ungefär så mycket ord som jag orkar med.

Således försöker jag numera själv hålla mig kort; en liten textingress, sen får bilderna, ibland med korta texter, tala. Dag-för-dag-beskrivningar (utom bilderna, då) undviker jag. Min Korsika-rapport (till vilken jag ännu inte redigerat några bilder), t ex, handlar nästan om bara en etapp.
Det här tycker jag är en föredömligt kort reseberättelse:

http://www.huthyfs.com/chit08/chitindex.html
 
Som andra har sagt, fotoalbum med korta kommentarer till bilderna är det som känns smidigast. Jag har försökt ta mig igenom någon sån där fjällbok någon gång, typ "Detta är Sarek" eller "Vandra Kungsleden", men det brukar sluta med att jag bara kollar på kartbilderna och fotografierna.
 
Kartor över hur man har gått är också bra att se, det ger en helt annan känsla än om någon bara säger "och sen gick vi över det passet och ner till den vattendelaren och upp på den toppen". Extrapoäng om platsen för varje fotografi är markerad i kartan.
 
Undvik långa texter för det kan vara jobbigt att läsa på skärmen. Därför tycker jag bättre om lagom korta texter med en tom rad mellan stycken. Gärna med rubrik för att leda in läsaren på rätt spår. Jag tycker det blir intressant om man har bilder med texter. Då kan jag koppla texten ihop med bilden och få en "läsarupplevelse". Jag hoppar tyvärr flera gånger över artiklar om de är alldeles för långa och för detaljerade eftersom det blir jobbigt att läsa på skärmen.
 
Jag gillar LRC:s turrapporter som återfinns på hans hemsida.
Fördelar:
  • Uppdelad på flera sidor när det gäller flera dagar
  • Många bilder men de är små när de ligger inbakade i texten, utom några stora som fångar ögat, de små är sjävklart förstorbara.
  • Bilderna har alltid en liten medföljande text, de svävar alltså inte i det blå.
  • Karta!
  • En längd på text mellan bilderna som känns ganska naturlig.
Nackdelar
  • Skriver på engelska :( men who can blame him for not orka skriva på två olika språk.
  • Kommer inte på nåt särskilt.

Om det nån som är intresserade av två (andra) magnifika hemsidor med fjällberättelser (norska):
http://ryggsekk.net/ - fjäll kring Tromsö främst.
http://www.westcoastpeaks.com/ - fjäll på Vestlandet men även andra.
 
Senast ändrad:
Filmkamera fäst som en pannlampa som filmar allt, är uppkoppla till internet och sänder live. Det finns även bra utrustning för ljudupptagning som man kan komplettera kameran med.

Ha även en hemsida och en spökskrivare som kan skriva blogginlägg och photoshopa bilder till dig.

/Stellan
 
HAHA
Jo man har väl suttit på en äng eller i ett vindskydd med msn fler än en gång... men kommer ofta på mig själv... och sneglar lite på elden och den där sista biten mat som ligger på grillkanten, solen som letar sig ner genom grenverket och vinden i höstgräset.
Ibland så känner man sig så ivrig på att dela med sig av sina händelser så att man glömmer bort att njuta.

Jag tycker att man ska ha lite bilder och text som sammanfattar resan på ett bra sätt men som utelämnar lite vilket gör att tankeverksamheten kommer igång. Man kanske börjar googla lite och letar efter fler bilder... Att inspirera en människa att göra turen eller att med glatt hjärta ta cykeln eller trekking skorna ut i världen om än för en dag är väl det målet jag har med skrivandet.

Mitt problem är att när jag väl vill skriva så ligger papper och penna längst ner och om jag stannar och vänder upp och ner på packningen så är tankarna ofta borta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.