Bästa allround-byxan? Ge mig tips!

Håller med Thure;

Mammut Champ i Schoeller®-Dryskin Extreme; passar till allt från restaurangbesök till alpin klättring och snowboard, finns dessutom i tre benlängder OCH för tjejer och killar, enda begränsningen är förmodligen att de kan bli för varma om sambon tänker sig till El Chorro i Spanien på sommaren... ;-D

Ciao!

Uffe
 
jonsvensson; sa:
...
De användningsområden som är aktuella för mig är normalt uteliv under sommaren och med hjälp av ett underställ även vår och höst. Jag vill inte heller ha alltför tight passform, snarare tvärtom.

Rent estetiskt så gillar jag när de områden som är av ett slitstarkare material (t.ex. knäna) är en annan färg, men det är ju sekundärt såklart.

Är det någon av forumbesökarna som vet om det finns ett billigare alternativ för sådan byxa (prisklass ligger runt strax över en tusing)?

Åhå, Du beskriver Fjällräven. De har olika modeller. Vidda tror jag att jag köpte: Svarta lappar på knän och bak. Benremmar. Finns i olika färgkombinationer, stolekar, med och utan benremmar. Visst, dom kostar en tusing och det finns säkert bättre pris/prestanda. Men vad rackarn, dom finns ganska spritt på butiker (Naturkompaniet bl.a.) så att man kan prova.
 
Accepterar du undisar och vill ha något vindtätt, stryktåligt så är 100% nylon inget dåligt val.
Flertalet märken finns med slutpriser mellan 250 och 400:-

go tur
 
Lars_P; sa:
jonsvensson; sa:
...
De användningsområden som är aktuella för mig är normalt uteliv under sommaren och med hjälp av ett underställ även vår och höst. Jag vill inte heller ha alltför tight passform, snarare tvärtom.

Rent estetiskt så gillar jag när de områden som är av ett slitstarkare material (t.ex. knäna) är en annan färg, men det är ju sekundärt såklart.

Är det någon av forumbesökarna som vet om det finns ett billigare alternativ för sådan byxa (prisklass ligger runt strax över en tusing)?

Åhå, Du beskriver Fjällräven. De har olika modeller. Vidda tror jag att jag köpte: Svarta lappar på knän och bak. Benremmar. Finns i olika färgkombinationer, stolekar, med och utan benremmar. Visst, dom kostar en tusing och det finns säkert bättre pris/prestanda. Men vad rackarn, dom finns ganska spritt på butiker (Naturkompaniet bl.a.) så att man kan prova.

Och vill du ha det ännu billigare, både per plagg räknat och (antagligen) per användningstid per nerlagd krona skulle jag säga ITAB. Gör en del byxor enligt beprovade modeller, själv äger jag inga, bara andra itab-saker, men tjejen har en del. Mycket lovande till de priserna!
 
Fjällräven

Jag skulle fortfarande rekomendera fjällrävens G-1000 byxa. Den är förstärkt på knän, är slitstark i övrigt, har använt mina nästan ett år dagligdax sommar/vinter och inte en skavank, inte ens en tråd har släppt!

Priset ligger väl på strax under tusen-lappen skulle jag tro!

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
svartagranen Allroundbyxor för backpacking? Kläder 13
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
aronwidforss Hållbaraste byxan för vardagen Kläder 26
Nils-Åke Perfekta frilufts byxan Kläder 29
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.